SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
28. jūnijā, 2024
Lasīšanai: 14 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Noziedzība
1
1

NILLTPFN pasākumu plāna 2. rīcības virziens “Starptautiskā sadarbība”

Stājas spēkā 28.06.2024.

Informācija aktualizēta 15. septembrī.

Šis rīcības virziens nosaka aktivitātes, kas iesaistītajām institūcijām jāveic, lai starptautiskā sadarbība noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā būtu efektīva un sasniegtu mērķus: kvalitatīvu un savlaicīgu starpvalstu informācijas apmaiņu, apmaiņu ar finanšu izlūkdatiem un iesaisti starptautiskās apvienotās izmeklēšanas grupās.

UZZIŅAI

Par NILTPFN pasākumu plānu 2024.–2026. gadam

Aktuālo pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTPF) novēršanai 2024.–2026. gadam Ministru kabinets apstiprināja 2024. gada 2. maijā.

Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu NILLTPF novēršanas politikas plānošanas atbilstību šajā jomā konstatētajiem riskiem, kas apkopoti Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020.–2022. gadu (NRA 2023).

Plāns ir balstīts NRA 2023 secinājumos un citos starptautiskos, valsts līmeņa un sektoru risku novērtējumos, starptautisko organizāciju ieteikumos, kā arī iepriekšējā NILLTPFN pasākumu plāna 2023.–2025. gadam īstenošanas gaitā gūtajos rezultātos.

Plāns ir izstrādāts atbilstoši 2024. gada 10. janvārī Finanšu sektora attīstības padomes (FSAP) apstiprinātajai Nacionālajai finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģijai.

Plāna mērķis ir stiprināt Latvijas spējas cīnīties ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju (NILL), terorisma un proliferācijas finansēšanu, uzraudzīt NILLTPF novēršanas prasību ievērošanu un samazināt NILLTPF riskus.

Ņemot vērā, ka finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet arī kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību un valsts starptautisko reputāciju, plānā paredzēts veicināt valsts drošību, ekonomiskās vides konkurētspēju un uzticību Latvijas jurisdikcijai. Tādējādi šis plāns atbilst valdības prioritātēm un ir cieši saistīts ar vairākiem citiem politikas plānošanas dokumentiem.

Plāna pasākumi ir sagrupēti 12 rīcības virzienos atbilstoši Finanšu darījumu darba grupas (FATF) metodoloģijai un NRA 2023 priekšlikumiem par to, kā mazināt NILLTPF riskus Latvijā.

Plašāk par tēmu >>

NRA 2023 pārskata periodā konstatētie riski

Pasākumu plānā akcentēta starptautiskās sadarbības nozīme, īpaši kontekstā ar strauji pieaugošajiem finanšu noziegumu draudiem digitālajā vidē. Finanšu pakalpojumi (t. sk. Fintech) pēdējos gados ir strauji attīstījušies, nodrošinot lielāku efektivitāti, pieejamību un ērtības patērētājiem. Vienlaikus digitālā transformācija ir radījusi arī jaunus izaicinājumus finanšu noziegumu jomā, kas saistīti šādu pakalpojumu un darījumu ātrumu, anonimitāti, apjomu un plašo ģeogrāfiju.

Raksturojot esošo situāciju, secināts: “Finanšu noziegumu draudu pieaugums digitālā vidē pieprasa jauna līmeņa starptautisko sadarbību arī starp NILLTPF novēršanas un apkarošanas iestādēm.”

NRA 2023 ziņojumā starptautiskās sadarbības efektivitāte pārskata periodā ir novērtēta kā augsta (0,9). Vienlaikus norādīts, ka “globāli starptautiskā sadarbība ir viens no lielākajiem izaicinājumiem NILL apkarošanā.” “Pārskata periodā līdz ar Covid-19 pandēmiju attīstījušās attālinātas kontu atvēršanas iespējas ārvalstīs. Tādējādi noziedzniekiem vēl ērtāk un ātrākā laika posmā ir iespējams izveidot sarežģītu maksājumu plūsmu caur vairākām valstīm, kamēr tiesībaizsardzības iestāžu iespējas palikušas līdzšinējās,” teikts ziņojumā.

Informācijas iegūšanas laiks ir īpaši būtisks faktors kibernoziedzības jomā, kas ietekmē izmeklēšanas efektivitāti un iespēju laikā atgūt cietušo zaudētos līdzekļus. “Līdz ar to jāveicina diskusija par starptautiskās sadarbības efektivizēšanu, kas saistās ar tādu noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanu, kurās ir iesaistīti virtuālie aktīvi (t. sk. no krimināltiesiskās starptautiskās sadarbības atšķirīgā veidā),” secināts NRA 2023.

No 2020. gada līdz 2022. gadam starptautiskā sadarbība ar ārvalstu pilnvarotajām iestādēm veikta galvenokārt par šādiem iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem:

  • autonoma NILL;
  • krāpšana;
  • starptautisko sankciju pārkāpšana;
  • piesavināšanās; izvairīšanās no nodokļu vai tiem pielīdzinātu maksājumu veikšanas;
  • korupcija.

Kopš 2022. gada 24. februāra izteikti apgrūtināta (bet joprojām eksistējoša) sadarbība ir ar Ukrainu, Krieviju un Baltkrieviju.

Apkopojot informāciju par situāciju 1. rīcības virzienā “Riski, politika un koordinācija”, NRA 2023 tika vērtēta dažādu risku iestāšanās iespējamība un apdraudējuma līmenis, kas sarindoti dilstošā secībā (no augstākā uz zemāko):

  • Daļa no tiesībaizsardzības iestāžu izmeklētājiem neizmanto pieejamos starptautiskās sadarbības kanālus vai izmanto tos neefektīvi (vidēji augsts risks – iespējamība vidēji augsta, apdraudējuma līmenis vidēji augsts).
  • Nenotiek pietiekoši aktīva starptautiskā sadarbība ar valstīm, kuru finanšu un nefinanšu sektora pakalpojumus plaši izmanto Latvijas fiziskās un juridiskās personas (vidēji augsts risks – iespējamība vidēja, apdraudējuma līmenis vidēji augsts).
  • Starptautiskās sadarbības tiesiskais regulējums, kā arī starptautiskās sadarbības efektivitāte nav pilnībā atbilstoša starptautiskajiem standartiem (vidēji augsts risks – iespējamība zema, apdraudējuma līmenis vidējs).

Sasniedzamais mērķis

Starptautiskā sadarbība sniedz noderīgu informāciju, sekmē finanšu izlūkošanu un pierādījumu iegūšanu un veicina vēršanos pret noziedzniekiem un to aktīviem.

Plānotie pasākumi mērķa sasniegšanai 2024.–2026. gadā

  • Izstrādāt skaidrus kritērijus prioritāšu noteikšanai attiecībā uz ienākošiem vai izejošiem starptautiskās sadarbības lūgumiem, tostarp tiesiskās palīdzības lūgumiem un izdošanas lūgumiem (plašāk šeit >> pasākums Nr. 2.1.).
  • Efektīvi izmantot starptautiskos sadarbības kanālus NILL/TF/PF un ar to saistīto noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanā un kriminālvajāšanā (plašāk šeit >> pasākums Nr. 2.2.).
  • Nodrošināt Starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības lūgumu informācijas sistēmas aizvietošanu ar jaunu koplietojumu platformu, tai skaitā Starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības lūgumu informācijas sistēmas funkcionalitātes integrāciju un atbilstību FATF 37. un 38. rekomendācijai (plašāk šeit >> pasākums Nr. 2.3.).
  • Starptautiskās sadarbības veicināšana NILLTPF novēršanas jomā un tās kontrole, organizējot UKI (uzraudzības un kontroles institūciju) pieredzes apmaiņas pasākumus (t. sk. pieredzes, viedokļu un priekšlikumu apmaiņa darba grupās u. c. formātos) gan Baltijas, gan ES līmenī par starptautisko sadarbību un informācijas pieprasījumu prioritizāciju un izpildes kvalitāti (plašāk šeit >> pasākums Nr. 2.4.).
  • Nodrošināt aktīvu FID sadarbību ar ārvalstu partneriem Egmont grupas (Egmont finanšu izlūkošanas vienības grupa) organizētajās sanāksmēs, FATF, MONEYVAL, OECD WGB (Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Kukuļošanas apkarošanas darba grupa), Europol kā arī ES finanšu izlūkošanas vienību platformā (plašāk šeit >> pasākums Nr. 2.5.).

Iesaistītās institūcijas

Atbildīgā institūcija:

Līdzatbildīgās institūcijas:

Papildu informācijas avoti tiešsaistē

Valsts iestādes

LV portāls

Jurista Vārds

Publikācijas, skaidrojumi

 

VIENKĀRŠIEM VĀRDIEM PAR NILLTPF IETEKMI UZ CILVĒKU IKDIENU

 

Video animāciju cikls par netīrās naudas legalizācijas situācijām ikdienā un tās ietekmi uz cilvēku labklājību ilgtermiņā

Sekojot līdzi izmanīgajam Fredo, kurš meklē vientiesīgus palīgus šķietami nekaitīgu, bet, kā izrādās, noziedzīgu nodarījumu izdarīšanai, uzzināsiet noderīgu informāciju, kā atpazīt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas shēmas un pasargāt sevi, jo agrāk vai vēlāk tās nonāk tiesībsargājošo iestāžu uzmanības lokā.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI