SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
28. jūnijā, 2024
Lasīšanai: 17 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Noziedzība

NILLTPFN pasākumu plāna 3. rīcības virziens “Finanšu sektors” un 4. rīcības virziens “Nefinanšu sektors”

Informācija aktualizēta 15. septembrī.

Šie rīcības virzieni nosaka aktivitātes, kas uzraudzības un kontroles institūcijām (UKI) jāveic, lai  finanšu institūcijas un citi likuma subjekti atbilstu NILLTPFN prasību riska profilam. Tie arī paredz NILLTPFN preventīvos pasākumus, ko likuma subjekti – gan finanšu, gan nefinanšu iestādes – piemēro atbilstoši savam riska profilam, kā arī ziņo par aizdomīgiem darījumiem.

Sasniedzamais mērķis 

Uzraudzības un kontroles institūcijas pienācīgi uzrauga, kontrolē un regulē finanšu iestādes, noteiktās nefinanšu darbības un profesijas un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus, lai nodrošinātu atbilstību NILLTPF novēršanas prasībām, kas ir samērīgas atbilstošajiem riskiem.

Finanšu iestādes, noteiktās nefinanšu darbības un profesijas un kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji piemēro NILLTPF preventīvos pasākumus, kas ir atbilstoši to riskiem, un ziņo par aizdomīgiem darījumiem.

UZZIŅAI

Par NILTPFN pasākumu plānu 2024.–2026. gadam

Aktuālo pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTPF) novēršanai 2024.–2026. gadam Ministru kabinets apstiprināja 2024. gada 2. maijā.

Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu NILLTPF novēršanas politikas plānošanas atbilstību šajā jomā konstatētajiem riskiem, kas apkopoti Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020.–2022. gadu (NRA 2023).

Plāns ir balstīts NRA 2023 secinājumos un citos starptautiskos, valsts līmeņa un sektoru risku novērtējumos, starptautisko organizāciju ieteikumos, kā arī iepriekšējā NILLTPFN pasākumu plāna 2023.–2025. gadam īstenošanas gaitā gūtajos rezultātos.

Plāns ir izstrādāts atbilstoši 2024. gada 10. janvārī Finanšu sektora attīstības padomes (FSAP) apstiprinātajai Nacionālajai finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģijai.

Plāna mērķis ir stiprināt Latvijas spējas cīnīties ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju (NILL), terorisma un proliferācijas finansēšanu, uzraudzīt NILLTPF novēršanas prasību ievērošanu un samazināt NILLTPF riskus.

Ņemot vērā, ka finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet arī kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību un valsts starptautisko reputāciju, plānā paredzēts veicināt valsts drošību, ekonomiskās vides konkurētspēju un uzticību Latvijas jurisdikcijai. Tādējādi šis plāns atbilst valdības prioritātēm un ir cieši saistīts ar vairākiem citiem politikas plānošanas dokumentiem.

Plāna pasākumi ir sagrupēti 12 rīcības virzienos atbilstoši Finanšu darījumu darba grupas (FATF) metodoloģijai un NRA 2023 priekšlikumiem par to, kā mazināt NILLTPF riskus Latvijā.

Plašāk par tēmu >>

Plānotie pasākumi mērķa sasniegšanai 2024.–2026. gadā

  • Nodrošināt uz risku novērtējumu balstītu pieeju un samērīgas prasības uzraudzības un kontroles pasākumos (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.1.).
  • Kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju NILLTPF novēršanas uzraudzības ietvara izveide (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.2.).
  • Nodrošināt kontrolētu LAS ABLV pašlikvidācijas procesu (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.3.).
  • Iesaistīties SKG (Finanšu izlūkošanas dienesta sadarbības koordinācijas grupas) mehānisma darbībā, t. sk. informācijas apmaiņā starp SKG dalībniekiem par NILLTPF novēršanas jautājumiem (arī pirms aizdomīgu darījumu ziņojumu iesniegšanas), nepieciešamajiem pilnveidojumiem (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.4.).
  • Pēc nepieciešamības apkopot un analizēt datus par likuma subjektu biežāk izmantotajām klientu identifikācijas metodēm (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.5.).
  • Pārskatīt NILLTPF novēršanas uzraudzības un kontroles institūciju sistēmu atbilstoši ES NILLTPF novēršanas jomas centralizētās uzraudzības priekšlikumiem (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.6.).
  • Īstenot ASV Finanšu ministrijas Tehniskās palīdzības dienesta tehniskās palīdzības projektu (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.7.).
  • Stiprināt atsevišķu likuma subjektu sektoru uzraudzību, īpaši jauno tehnoloģiju jomā (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.8.).
  • Organizēt semināru par nekustamā īpašuma (NĪ) jomā aktuālajiem NILLTPF riskiem zvērinātiem notāriem un NĪ darījumu starpniekiem, kā arī tiesnešiem un tiesu darbiniekiem, kuri izskata zemesgrāmatu lietas (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.9.).
  • Nodrošināt sistēmisku likuma subjektu informēšanu par NILLTPF riskiem un preventīvo pasākumu īstenošanu.

Attiecībā uz likuma subjektu risku un NILLTPF novēršanas prasību izpratni, nodrošināt, ka:

  • likuma subjekti, veicot uzņēmuma risku novērtējumu, ir izveidojuši un piemēro pastāvīgas procedūras un atbilstošu dokumentāciju, kā arī regulāri pārskata šīs procedūras;
  • uzņēmumu veiktajos risku novērtējumos tiek specifiski analizēti arī TF un PF draudi un ievainojamība, kā arī tie atspoguļo faktisko kopējo NILLTPF riska ekspozīciju.
  • Nodrošināt, ka likuma subjektu izpratne par TF riskiem neaprobežojas ar pārbaudēm teroristu sarakstos.

Visi likuma subjekti ar augstu darījumu aktivitāti nodrošina automatizētus IT risinājumus TF un PF kontroles nolūkos, savukārt likuma subjekti ar zemu darījumu aktivitāti pastāvīgi lieto manuālus instrumentus TF un PF kontrolei.

Nodrošināt, ka visiem likuma subjektiem:

  • ir izveidoti galvenie NILLTPF novēršanas iekšējās kontroles sistēmas (t. sk. ziņošanas par NILLTPF) elementi;
  • ir ieviestas efektīvas iekšējās kontroles un procedūras;
  • to veikto risku mazinošo pasākumu piemērošanas efektivitāte ir pastiprināta atbilstoši riskam;
  •  ir ieviestas sistēmas, kas nodrošina uz risku novērtējumu balstītu pieeju klienta izpētes pasākumu veikšanā.

Uzraudzības procesā veikt regulāras amatpersonu kvalifikācijas un reputācijas, kā arī licencēto likuma subjektu akcionāru reputācijas atbilstības kontroles gan likuma subjekta darbības uzsākšanas brīdī, gan regulāri tā darbības laikā, kā papildu riska identifikatoru nosakot iepriekš konstatētus pārkāpumus NILLTPF novēršanas jomā (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.10.).

  • Nodrošināt likuma subjektiem sistematizētu komunikāciju attiecībā uz valstīm, kurām, balstoties uz FATF, jāpiemēro klientu padziļinātā izpēte (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.11.).
  • Definēt indikatorus (“sarkanos karogus”) aizdomīgiem darījumiem, gan vispārīgus, kas piemērojami visiem likuma subjektiem, gan nozarēm specifiskus (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.12.).
  • Īstenot pasākumus ar mērķi celt likuma subjektu izpratni par ziņošanu par aizdomīgiem darījumiem caur ziņošanas sistēmu goAML (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.13.).
  • Izvērtēt nefinanšu sektora uzraudzības un/vai uzraudzības prakses konsolidēšanu (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.14.).
  • Turpināt nodrošināt informācijas apmaiņu, savstarpējo koordināciju un sadarbību UKI starpā (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.15.).
  • Turpināt sadarbību ar FID un stiprināt zināšanas par NILLTPF novēršanu, izmantojot SKG platformu, FID mācību platformu un izstrādātos pētījumus (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.16.).
  • Izstrādāt vadlīnijas azartspēļu un izložu organizētājiem iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošanai (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.17.).
  • Pilnveidot normatīvā regulējuma atbilstību starptautiskām konvencijām. Izstrādāt normatīvo regulējumu kultūras priekšmetu apritei un tajā iesaistītajiem likuma subjektiem (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.18.).
  • Veikt Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes Zagto/zudušo kultūras pieminekļu datu bāzes datu apmaiņu ar tiesībaizsardzības iestādēm (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.19.).
  • Sadarboties ar Zemesgrāmatu valsts nozīmes kultūras pieminekļu īpašumtiesību nostiprināšanas gadījumos (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.20.).
  • Efektivizēt savstarpējo sadarbību konsultatīva rakstura skaidrojumu sagatavošanā gadījumos, kuros kompetences par NILLTPF novēršanas un sankciju jautājumiem institūciju starpā savstarpēji pārklājas (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.21.).
  • Ieviest nelicencēto likuma subjektu darbības uzsākšanas kontroles mehānismus (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.22.).
  • Pārskatīt VID darbinieku skaitu, resursus un nodarbināto atlīdzību, lai nodrošinātu, ka tas spēj adekvāti pārvaldīt identificētos riskus un uzraudzīt likuma subjektu rīcību attiecībā uz riskiem (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.23.).
  • Uzlabot informācijas pieejamību klienta izpētes veikšanai, nodrošinot, ka NILLTPFNL noteiktā informācija klienta izpētei no valsts reģistriem ir pieejama vienuviet un atbilstoši vienotiem standartiem Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā (DAGR) (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.24.).
  • Efektivizēt NILLTPF novēršanas prasību īstenošanas uzraudzības institucionālo sistēmu (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.25.).
  • Nodrošināt informācijas pieejamību vienuviet par nosacījumiem piekļuvei valsts reģistru informācijai NILLTPFNL subjektiem, lai veiktu klientu izpēti atbilstoši NILLTPF novēršanas prasībām (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.26.).
  • Izstrādāt pētījumu par NRA 2023 pārskata periodā ieviesto licencēšanas mehānisma ietekmi uz atbilstošo nefinanšu sektoru NILLTPF novēršanas rezultātiem (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.27.).
  • Izvērtēt nepieciešamību pārskatīt kredītiestāžu darbinieku atbildības tvērumu par informācijas sniegšanu valsts iestādēm (piemēram, ja informācija tiek sniegta plašāk, nekā formāli pieprasīts) (plašāk šeit >> pasākums Nr. 3.28.).

Iesaistītās institūcijas  

Atbildīgā institūcija:

Līdzatbildīgās institūcijas: 

Papildu informācijas avoti tiešsaistē

Valsts iestādes

LV portāls

Jurista Vārds

Publikācijas, skaidrojumi

 

VIENKĀRŠIEM VĀRDIEM PAR NILLTPF IETEKMI UZ CILVĒKU IKDIENU

  

Video animāciju cikls par netīrās naudas legalizācijas situācijām ikdienā un tās ietekmi uz cilvēku labklājību ilgtermiņā

Sekojot līdzi izmanīgajam Fredo, kurš meklē vientiesīgus palīgus šķietami nekaitīgu, bet, kā izrādās, noziedzīgu nodarījumu izdarīšanai, uzzināsiet noderīgu informāciju, kā atpazīt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas shēmas un pasargāt sevi, jo agrāk vai vēlāk tās nonāk tiesībsargājošo iestāžu uzmanības lokā.

Labs saturs
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI