SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Noziedzība
3
3

Nosaka administratīvo atbildību par mazāka apmēra sankciju pārkāpumiem; ievieš stingrākus kriminālsodus

Stājas spēkā 10.06.2025.

FOTO: Zane Bitere, LETA.

10. jūnijā stājas spēkā grozījumi vairākos tiesību aktos, kas paredz stingrākus kriminālsodus par sankciju pārkāpumiem un jaunu administratīvās atbildības mehānismu, kā arī vienkāršotu ziņošanu par starptautisko sankciju pārkāpumiem.

Grozījumi Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā ir saistīti ar grozījumiem Krimināllikumā un grozījumiem likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”. Visi minētie tiesību akti stājas spēkā 10. jūnijā.

Grozījumi izstrādāti, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 24. aprīļa Direktīvu (ES) 2024/1226 par noziedzīgu nodarījumu un sodu noteikšanu attiecībā uz Savienības ierobežojošo pasākumu pārkāpumiem, ar ko groza Direktīvu (ES) 2018/1673. Tā stājās spēkā 2024. gada 19. maijā.

Direktīva harmonizē regulējumu ES ierobežojošo pasākumu pārkāpumu jomā, paredzot vienotus minimālos noteikumus attiecībā uz noziedzīgu nodarījumu un sodu noteikšanu par Savienības ierobežojošo pasākumu (sankciju) pārkāpumiem, lai:

  • tuvinātu noziedzīgu nodarījumu definīciju;
  • nodrošinātu efektīvu, atturošu un samērīgu soda veidu un apmēru;
  • veicinātu nacionālo un pārrobežu izmeklēšanu un kriminālvajāšanu.

Vienkāršota ziņošanas kārtība

Sankciju likuma 12. pants papildināts ar jaunu 4.1 daļu, nosakot Finanšu izlūkošanas dienestam (FID) tiesības sniegt informāciju, ko tas ieguvis, izpildot šā likuma un uz tā pamata izdoto normatīvo aktu prasības, operatīvās darbības subjektiem, izmeklēšanas iestādēm, prokuratūrai, tiesai vai šā likuma 13. pantā minētajām uzraudzības institūcijām un citām institūcijām, ja pēc FID ieskatiem šo informāciju attiecīgās institūcijas var izmantot tām normatīvajos aktos noteikto uzdevumu veikšanai.

Ar grozījumiem atvieglota ziņošanas par starptautisko un nacionālo sankciju pārkāpšanu (t. sk. apiešanu, kas ir sankciju pārkāpšanas izpausme) vai pārkāpšanas mēģinājumu kārtība, nosakot vienu iestādi – FID –, kam ziņojumi būtu iesniedzami, skaidro Finanšu ministrija.

Likuma 17. pants tiek izteikts jaunā redakcijā, paredzot, ka 13. pantā minēto uzraudzības institūciju uzraudzībā esošajām personām ir pienākums nekavējoties ziņot FID Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā noteiktajā kārtībā, ja rodas aizdomas par starptautisko un nacionālo sankciju pārkāpšanu vai pārkāpšanas mēģinājumu.

Balstoties uz konkrētajiem grozījumiem, FID atjaunojis vadlīnijas par ziņojumu sniegšanu saistībā ar aizdomīgiem darījumiem un atturēšanos no darījumu veikšanas, kas tiks publicētas FID tīmekļvietnē šeit.

Par mazāka apmēra sankciju pārkāpumiem ieviesta administratīvā atbildība

Sankciju likums tiek papildināts ar 18. pantu, kas noteic, ka par sankciju pārkāpšanu var iestāties arī  administratīvā atbildība.

Sankciju likuma 18. panta otrā daļa paredz, ka administratīvā atbildība tiek noteikta gadījumos, kad sankciju nosacījumi pārkāpti, iegādājoties, realizējot vai pārvietojot pāri Latvijas valsts robežai sankcijām pakļautās preces vai sniedzot starpniecības pakalpojumus, tehniskās palīdzības vai citus ar minētajām precēm saistītus pakalpojumus, vai veicot jebkādas citas aizliegtas darbības ar šīm precēm, ja preču vai pakalpojumu vērtība nesasniedz 10 000 eiro.

Tādā gadījumā naudas sods var tikt piemērots fiziskajām personām līdz 10 000 eiro, bet juridiskajām personām – no 10 000 līdz 30 000 eiro.

Iecerēts, ka, nosakot administratīvo atbildību par mazāka apmēra pārkāpumiem, varēs efektīvāk risināt pārkāpumus, kam nav augstas kaitīguma pakāpes, vienlaikus nodrošinot sankcijām pakļauto preču konfiskāciju un personu atturēšanu no pārkāpumu izdarīšanas nākotnē, norāda Finanšu ministrija.

Plašāk par tēmu >>

Precizēta kriminālatbildība par sankciju pārkāpšanu

Vienlaikus arī Sankciju likumā tagad ir skaidri noteikts, ka par būtiskākiem sankciju pārkāpumiem paredzēta kriminālatbildība. Sankciju likuma 18. panta pirmajā daļā precizēts, ka persona saucama pie kriminālatbildības Krimināllikumā noteiktajā kārtībā, iegādājoties, realizējot, pārvietojot pāri Latvijas valsts robežai sankcijām pakļautās preces vai sniedzot starpniecības pakalpojumus, tehniskās palīdzības vai citus ar minētajām precēm saistītus pakalpojumus, vai veicot jebkādas citas aizliegtas darbības ar šīm precēm, ja preču vai pakalpojumu vērtība sasniedz 10 000 eiro.

Kriminālatbildība iestājas arī par starptautisko vai nacionālo sankciju pārkāpšanu, iegādājoties, realizējot, pārvietojot pāri Latvijas valsts robežai sankcijām pakļautās stratēģiskas nozīmes preces, šaujamieročus, šaujamieroča būtiskās sastāvdaļas, šaujamieroča munīciju vai militāriem mērķiem paredzētas preces vai tehnoloģijas vai sniedzot starpniecības pakalpojumus, tehniskās palīdzības vai citus ar minētajām precēm saistītus pakalpojumus, vai veicot jebkādas citas aizliegtas darbības ar šīm precēm.

Ar grozījumiem Krimināllikuma 84. pantā ieviestas jaunas noziedzīga nodarījuma kvalificējošās pazīmes, kā arī palielinātas brīvības atņemšanas soda maksimālās robežas, nodrošinot iespēju piemērot bargākus sodus par sankciju pārkāpšanu.

Saistītās izmaiņas stājas spēkā likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”, papildinot 23.pantu ar jaunu ceturto daļu:

“Atbildība par Krimināllikuma 84. pantā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, kas izdarīts ievērojamā apmērā, iestājas, ja preču vai pakalpojumu vērtība nav mazāka par 10 000 eiro vai ja pakalpojums veikts attiecībā uz precēm, kuru vērtība nav mazāka par 10 000 eiro.”

KRIMINĀLLIKUMS

84. pants

Starptautisko organizāciju un Latvijas Republikas noteikto sankciju pārkāpšana

Spēkā līdz 09.06.2025.

Spēkā no 10.06.2025.

(1) Par Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības un citu starptautisko organizāciju noteikto sankciju vai par Latvijas Republikas noteikto nacionālo sankciju pārkāpšanu –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz četriem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(2) Par tādām pašām darbībām, ja ar tām radīts būtisks kaitējums, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(3) Par šā panta otrajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās vai ja to izdarījusi valsts amatpersona vai uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas atbildīgs darbinieks, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem.

(1) Par Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju vai Latvijas Republikas noteikto sankciju pārkāpšanu, iegādājoties, realizējot, pārvietojot pāri Latvijas Republikas valsts robežai sankcijām pakļautās preces vai sniedzot starpniecības pakalpojumus, tehniskās palīdzības vai citus ar minētajām precēm saistītus pakalpojumus, vai veicot jebkādas citas aizliegtas darbības ar šīm precēm, ja tas izdarīts ievērojamā apmērā, vai par citu Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju vai Latvijas Republikas noteikto sankciju pārkāpšanu

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(2) Par Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju vai Latvijas Republikas noteikto sankciju pārkāpšanu, iegādājoties, realizējot, pārvietojot pāri Latvijas Republikas valsts robežai sankcijām pakļautās stratēģiskas nozīmes preces, šaujamieročus, šaujamieroču būtiskās sastāvdaļas, šaujamieroču munīciju vai militāriem mērķiem paredzētas preces vai tehnoloģijas vai sniedzot starpniecības pakalpojumus, tehniskās palīdzības vai citus ar minētajām precēm saistītus pakalpojumus, vai veicot jebkādas citas aizliegtas darbības ar šīm precēm, –

 

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem.

(3) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās vai ja to izdarījusi valsts amatpersona vai uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas atbildīgs darbinieks, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit gadiem.

(4) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, ja tas izdarīts lielā apmērā vai ja to izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz divpadsmit gadiem.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 

Noderīgi resursi

Latvijas Bankas vadlīnijas NILLTPFN un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei (AML rokasgrāmata)

Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām

FID Meklētājs sankciju sarakstos


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI