SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 27 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Tieslietas

Stājas spēkā vairākas izmaiņas Krimināllikumā: par bēgšanu no policijas turpmāk varēs piemērot kriminālatbildību

Stājas spēkā 10.06.2025.

FOTO: Ivars Soikāns, LETA.

Otrdien, 10. jūnijā, stājas spēkā grozījumi Krimināllikumā, ar kuriem tajā precizētas un papildinātas tiesību normas par noteiktiem pārkāpumiem: ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, nepakļaujoties prasībai apturēt transportlīdzekli; krāpšanu automatizētā datu apstrādes sistēmā; alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu nelikumīgu izgatavošanu (ražošanu), uzglabāšanu, pārvietošanu un realizāciju; neatļautu vielu un priekšmetu ienešanu, nodošanu un glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas un ieslodzījuma vietās; starptautisko organizāciju un Latvijas Republikas noteikto sankciju pārkāpšanu. Saistībā ar tabakas izstrādājumu nelegālu apriti un sankciju pārkāpumiem 10. jūnijā stājas spēkā arī grozījumi likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”, kuros precizēti attiecīgo pārkāpumu apmēri, no kuriem iestājas kriminālatbildība.

Atbilstoši grozījumiem Krimināllikumā (turpmāk – KL grozījumi) normatīvajā aktā ir veiktas šādas izmaiņas:

  • Krimināllikums (KL) papildināts ar 259.1 pantuCeļu satiksmes noteikumu pārkāpšana, nepakļaujoties prasībai apturēt transportlīdzekli”, kas turpmāk paredz, ka transportlīdzekļa agresīva vadīšana, neizpildot kompetentas institūcijas amatpersonas atkārtotu vai vairākkārtēju prasību apturēt transportlīdzekli, ir noziedzīgs nodarījums;
  • KL 177.1 pantsKrāpšana automatizētā datu apstrādes sistēmā” izteikts jaunā redakcijā, precizējot terminu “datorkrāpšana”;
  • precizēts KL 221. pantsAlkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu nelikumīga izgatavošana (ražošana), uzglabāšana, pārvietošana un realizācija” un 221.6 pantsTabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu nelikumīga realizācija nelielā apmērā”, kas turpmāk paredz kriminālatbildību arī par Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā noteikto produktu nelegālu apriti;
  • KL 309. pantsNeatļautu vielu un priekšmetu ienešana, nodošana un glabāšana īslaicīgās aizturēšanas un ieslodzījuma vietās” izteikts jaunā redakcijā, pilnveidojot tiesisko regulējumu par neatļautu vielu un priekšmetu ienešanu, nodošanu un glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas un ieslodzījuma vietā, tostarp paredzot kriminālatbildību arī attiecīgo iestāžu darbiniekiem;
  • KL 84. pantsStarptautisko organizāciju un Latvijas Republikas noteikto sankciju pārkāpšana” izteikts jaunā redakcijā, pilnveidojot atbildību par ANO, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju noteikto sankciju vai Latvijas nacionālo sankciju pārkāpšanu.

Par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, nepakļaujoties prasībai apturēt transportlīdzekli

Stājoties spēkā KL grozījumiem, turpmāk KL jaunizveidotais 259.1 pants paredz, ka par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, kas izpaudusies kā agresīva braukšana pēc kompetentas institūcijas amatpersonas atkārtotas vai vairākkārtējas prasības apturēt transportlīdzekli, soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz pieciem gadiem.

Līdz šim par attiecīgajiem pārkāpumiem varēja piemērot tikai administratīvo atbildību, kas paredzēta Ceļu satiksmes likuma (CSL) 52. panta piektajā daļā un 51. panta desmitajā daļā.

Ceļu satiksmes likums

52. panta piektā daļa

Par nepakļaušanos personas, kura ir pilnvarota pārbaudīt transportlīdzekļa vadītāja dokumentus, atkārtotai vai vairākkārtējai prasībai apturēt transportlīdzekli (par bēgšanu), piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divsimt četrdesmit līdz četrsimt naudas soda vienībām un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.

51. panta desmitā daļa

Par agresīvu braukšanu, kas izpaudusies kā:

  • vairāku tādu citu citam sekojošu Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu izdarīšana, kuri saistīti ar ceļu satiksmei bīstamu vai traucējošu situāciju radīšanu;

  • transportlīdzekļa vadīšana tādā veidā, ka tiek izdarīts Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums un radīti traucējumi vienmērīgai transportlīdzekļu plūsmai vai tiek ignorētas pārējo transportlīdzekļu vadītāju intereses (piemēram, vairākkārtēja braukšanas joslu maiņa apsteidzot, vairāku sastrēgumā esošu vai kolonnā braucošu transportlīdzekļu apdzīšana pa pretējā virziena joslu vai apbraukšana pa sabiedriskā transporta joslu, ceļa nomali, ietvi, gājēju ceļu, velosipēdu ceļu vai citām vietām, kas nav paredzētas transportlīdzekļu braukšanai);

  • apzināta sānslīdes radīšana uz ceļiem vai citās vietās, kur iespējama satiksme (stāvlaukumi, laukumi, pagalmi u. tml.), izņemot gadījumus, kad šajā likumā noteiktajā kārtībā saskaņotajos sporta pasākumos ir pieļaujamas atkāpes no Ceļu satiksmes noteikumiem, kā arī normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos izklaides un paraugdemonstrējumu pasākumu laikā;

  • braukšana ar mopēdu vai motociklu uz viena riteņa un triciklu vai kvadriciklu uz aizmugurējiem riteņiem pa ceļiem vai citām vietām, kur iespējama satiksme (stāvlaukumi, laukumi, pagalmi u. tml.), izņemot gadījumus, kad šajā likumā noteiktajā kārtībā saskaņotajos sporta pasākumos ir pieļaujamas atkāpes no Ceļu satiksmes noteikumiem, kā arī normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos izklaides un paraugdemonstrējumu pasākumu laikā;

  • apzināta strauja bremzēšana, kas rada ceļu satiksmei bīstamu situāciju, ja saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem šāda bremzēšana nav nepieciešama ceļu satiksmes drošībai, –

piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no četrpadsmit līdz piecdesmit sešām naudas soda vienībām (no 70 līdz 280 eiro).

Kā KL grozījumu pieņemšanas procesā norādījis Saeimas deputāts Andrejs Judins, gadījumos, kad persona vienlaikus izdarīja abus minētos pārkāpumus, to atzīšana par administratīvo pārkāpumu kopību neatbilda personas rīcības kaitīgumam un riskiem, kurus rada personas uzvedība:

“Bēgšana, kas izpaužas kā agresīva braukšana, apdraud ne vien transportlīdzekļa vadītāja un  pasažieru, bet arī citu ceļu satiksmes dalībnieku un gājēju veselību un dzīvību, kuriem ir grūti vai pat neiespējami paredzēt agresīvā transportlīdzekļa vadītāja kustības trajektoriju un novērst smagu seku iestāšanos.

Papildu bīstamību šādos gadījumos rada apstāklis, ka līdzās bēgošajam transportlīdzeklim atrodas arī operatīvā dienesta transportlīdzekļi, kas, izmantojot dažādus paņēmienus, piemēram, norobežojot ceļu, mēģina to apturēt. Tāpat kaitējums var tikt nodarīts gan ceļu infrastruktūrai, gan privātīpašumam, gan operatīvo dienestu transportlīdzekļiem.”

Tādējādi, lai atturētu transportlīdzekļu vadītājus no minēto nodarījumu izdarīšanas, kā arī atbilstoši šādas rīcības kaitīgumam, turpmāk par noziedzīgu agresīvu transportlīdzekļa vadīšanu, neizpildot kompetentas institūcijas amatpersonas atkārtotu vai vairākkārtēju prasību apturēt transportlīdzekli, paredzēta kriminālatbildība.

Par krāpšanu automatizētā datu apstrādes sistēmā

Ar KL grozījumiem jaunā redakcijā ir izteikta KL 177.1 panta pirmā daļa, kas precizē terminu “datorkrāpšana”.

KL vēsturiskā redakcija (spēkā līdz 09.06.2025.)

KL spēkā esošā redakcija (spēkā no 10.06.2025.)

(1) Par svešas mantas vai tiesību uz šādu mantu, vai citu mantisku labumu iegūšanu, apzināti ievadot automatizētā datu apstrādes sistēmā nepatiesus datus, lai ietekmētu tās resursu darbību (datorkrāpšana), –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(1) Par svešas mantas vai tiesību uz šādu mantu, vai citu mantisku labumu iegūšanu, apzināti ievadot, izmainot, bojājot, dzēšot, aizklājot vai citādi ietekmējot automatizētā datu apstrādes sistēmā datus, lai ietekmētu tās resursu darbību, vai ļaunprātīgi izmantojot automatizētās datu apstrādes sistēmas ievainojamību, vai traucējot tās funkcionēšanu (datorkrāpšana), –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

KL grozījumu pieņemšanas gaitā Ģenerālprokuratūra norādīja, ka no KL 177.1 panta pirmās daļas dispozīcijām ir jāizslēdz vārds “nepatiesus”, jo attiecīgo pārkāpumu ir iespējams izdarīt, ievadot arī datus, kuri nav atzīstami par “nepatiesiem”, vai izdarot jebkuru traucēšanu datorsistēmas funkcionēšanā:

“Praksē arvien vairāk sastopama situācija, kad personas apzināti automatizētā datu apstrādes sistēmā ievada datus, lai ietekmētu tās resursu darbību un tādā veidā iegūtu svešu mantu. Izmeklētāju un prokuroru vidū bija radusies neskaidrība par vārda “nepatiesus datus” nozīmi.”

Atbilstoši Ģenerālprokuratūras sniegtajai informācijai arī Konvencijas par kibernoziegumiem 8. pants “Ar datoru saistīta krāpšana” nav uzlicis par pienākumu kriminalizēt tieši tādas darbības, kas saistītas ar “nepatiesu datu” ievadīšanu. Proti, minētajā pantā noteikts: katra puse pieņem tādus normatīvos aktus un veic citus nepieciešamos pasākumus, lai savos nacionālajos normatīvajos aktos kā noziedzīgu nodarījumu noteiktu ar nodomu izdarītu un neatļautu (kā rezultātā radušies zaudējumi citas personas īpašumam):

  • jebkuru datu ievadīšanu, izmainīšanu, dzēšanu vai aizklāšanu;
  • jebkuru traucēšanu datorsistēmas funkcionēšanā, ar krāpniecisku vai negodīgu nodomu bez atļaujas iegūt ekonomisku labumu sev vai citai personai.

PIEMĒRS

Persona apzinājās, ka noteiktā laika posmā automatizētā datu apstrādes sistēma nepārbauda naudas līdzekļu atlikumu internetbankā.

Līdz ar to persona, izmantojot to, desmitiem reižu pārskaitīja naudas līdzekļus, lai gan to kontā nemaz vairs nebija.

Sistēmas nepilnības dēļ tas netika pārbaudīts, un tādā veidā persona no bankas izkrāpa gandrīz 60 000 eiro.

Šajā gadījumā personu nevarēja inkriminēt atbilstoši KL 177.1 pantam, jo persona automatizētajā datu apstrādes sistēmā neievadīja nekādus datus, lai ietekmētu tās resursu darbību. Arī kvalifikācija pēc KL 177. panta nebija absolūti atbilstoša, jo par datorkrāpšanu vainojamās personas darbībām jābūt vērstām tieši pret automatizēto datu apstrādes sistēmu, nevis konkrētas fiziskās personas apziņu.

Kriminālatbildība arī par tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu nelegālu apriti

Līdz šim KL 221. pantā bija noteikta kriminālatbildība tikai par tabakas izstrādājumu nelikumīgu izgatavošanu (ražošanu), uzglabāšanu, pārvietošanu un realizāciju. Savukārt Krimināllikuma 221.6 pantā bija noteikta kriminālatbildība par nelegāli izgatavotu (ražotu) vai tādu tabakas izstrādājumu, kuri nav marķēti ar Latvijas Republikas akcīzes nodokļa markām, izņemot normatīvajos aktos paredzētos gadījumus, vai tādu bezdūmu tabakas izstrādājumu, kuru laišana tirgū ir aizliegta, realizāciju nelielā apmērā, ja tā izdarīta mantkārīgā nolūkā. 

“Proti, KL kriminālatbildība tika  attiecināta uz visu tradicionālo tabakas izstrādājumu veidu (cigaretes, cigarellas, cigāri, smēķējamā, karsējamā, šņaucamā tabaka, tabakas izstrādājumi orālai lietošanai u. c.) nelegālu apriti, bet netika attiecināta uz citu Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā regulēto produktu (elektroniskās cigaretes un to šķidrumi, nikotīna spilventiņi, augu smēķēšanas produkti) nelegālu apriti,” KL grozījumu pieņemšanas gaitā skaidrojusi Veselības ministrija.

Valsts policija jau 2023. gadā norādīja, ka tai ir ierobežotas iespējas atklāt pārkāpumus saistībā ar nelegālu elektronisko smēķēšanas ierīču un to uzpildes tvertņu, kā arī tabakas aizstājējproduktu izgatavošanu (ražošanu), uzglabāšanu, pārvietošanu un realizāciju jebkādā apmērā:

“Ņemot vērā pieaugošo gan tabakas aizstājējproduktu (nikotīna spilventiņu), gan elektronisko smēķēšanas ierīču (elektronisko cigarešu) popularitāti sabiedrībā, īpaši jauniešu vidū,  šādi produkti lielākoties tiek piedāvāti nelegāli, ne tikai lielos apmēros, bet arī mazos apmēros mantkārīgos nolūkos tos pārdodot, izmantojot distances saziņas līdzekļus – sociālos tīklos (facebook.com, Instagram) vai saziņu platformās (Telegram), t. sk. nepilngadīgām personām un jauniešiem.”

Saskaņā ar Veselības ministrijas sniegto informāciju attiecīgās izmaiņas KL bija nepieciešamas ne tikai tādēļ, lai nodrošinātu līdzvērtīgu sodīšanas sistēmu gan par nelegālu tabakas izstrādājumu, gan arī par nelegālu tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, kā arī elektronisko smēķēšanas ierīču un to uzpildes tvertņu apriti, bet arī lai īstenotu prevenciju veselībai bīstamu produktu un ierīču apritei, ņemot vērā, ka šādi produkti tiek izplatīti nelegāli un var apdraudēt patērētāju veselību.

Tādējādi ar KL grozījumiem tika precizēta KL 221. panta pirmā un trešā daļa, kā arī KL 221.6 pants.

KL vēsturiskā redakcija (līdz 10.06.2025.)

KL spēkā esošā redakcija (no 10.06.2025.)

221. pants

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu nelikumīga izgatavošana (ražošana), uzglabāšana, pārvietošana un realizācija

(1) Par alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu nelikumīgu izgatavošanu (ražošanu), uzglabāšanu, pārvietošanu vai realizāciju, ja tā izdarīta ievērojamā apmērā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(3) Par alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu nelikumīgu izgatavošanu (ražošanu), uzglabāšanu, pārvietošanu vai realizāciju, ja tā izdarīta lielā apmērā, vai par šā panta pirmajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, ja to izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

221.6 pants

Tabakas izstrādājumu nelikumīga realizācija nelielā apmērā

Par nelegāli izgatavotu (ražotu) vai tādu tabakas izstrādājumu, kuri nav marķēti ar Latvijas Republikas akcīzes nodokļa markām, izņemot normatīvajos aktos paredzētos gadījumus, vai tādu bezdūmu tabakas izstrādājumu, kuru laišana tirgū ir aizliegta, realizāciju nelielā apmērā, ja tā izdarīta mantkārīgā nolūkā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

221. pants

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu nelikumīga izgatavošana (ražošana), uzglabāšana, pārvietošana un realizācija

(1) Par alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu nelikumīgu izgatavošanu (ražošanu), uzglabāšanu, pārvietošanu vai realizāciju, ja tā izdarīta ievērojamā apmērā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, ja to izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

(3) Par alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu nelikumīgu izgatavošanu (ražošanu), uzglabāšanu, pārvietošanu vai realizāciju, ja tā izdarīta lielā apmērā, vai par šā panta pirmajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, ja to izdarījusi organizēta grupa, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

221.6 pants

Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu nelikumīga realizācija nelielā apmērā

Par nelegāli izgatavotu (ražotu) vai tādu tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidrumu, kuri nav marķēti ar Latvijas Republikas akcīzes nodokļa markām, izņemot normatīvajos aktos paredzētos gadījumus, vai tādu bezdūmu tabakas izstrādājumu, kuru laišana tirgū ir aizliegta, realizāciju nelielā apmērā, ja tā izdarīta mantkārīgā nolūkā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

Saistībā ar KL grozījumiem 10. jūnijā stājas spēkā arī grozījumi likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”, ar kuriem mainīta attiecīgā tiesību akta 19.2 panta otrā daļa, 20.1 panta otrā daļa,  22. panta otrā daļa un 23.1 panta trešā daļa, papildinot tos ar konkrētu tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai to uzpildes tvertņu šķidruma  apmēriem, no kuriem turpmāk iestāsies kriminālatbildība par to nelegālu apriti.

Par neatļautu vielu un priekšmetu ienešanu, nodošanu un glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas un ieslodzījuma vietās

Atbilstoši mūsdienu situācijai KL grozījumi ir pilnveidojuši arī KL 309. pantu par neatļautu vielu un priekšmetu ienešanu, nodošanu un glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas un ieslodzījuma vietā, tostarp par neatļautu priekšmetu nodošanu (korespondence, nauda, pārtika u. c.) brīvības atņemšanas soda maksimālo termiņu palielinot no viena uz diviem gadiem.

Vienlaikus KL grozījumi noteic, ka turpmāk varēs piemērot kriminālatbildību arī par neatļautu saziņas līdzekļu, to sastāvdaļu vai priekšmetu, kas nodrošina saziņu, vai alkoholisko dzērienu, tai skaitā nelikumīgu alkoholisko dzērienu, vai toksisko vai citu apreibinošo vielu ienešanu vai glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietā vai to nodošanu aizturētajai vai ieslodzītajai personai, paredzot par to brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem, īslaicīgu brīvības atņemšanu, probācijas uzraudzību, sabiedrisko darbu vai naudas sodu.

Kā iepriekš norādījusi Tieslietu ministrija, alkohola, nelikumīgu alkoholisku dzērienu, toksisku vai citu apreibinošu vielu esamība pie ieslodzītajiem vai to lietošana ieslodzījuma vietās var radīt būtiskas sekas gan ieslodzīto veselībai, gan arī ieslodzījuma vietām kārtības un drošības jautājumos:

“Ieslodzījuma vietās ir konstatēti mēģinājumi ienest alkoholu vai nelikumīgus alkoholiskos dzērienus, piemēram, sulu pakās vai citā slēptā veidā. Tādējādi KL grozījumi paredz kriminālatbildību arī par alkohola, nelikumīgu alkoholisko dzērienu, toksisku vai citu apreibinošo vielu ienešanu vai glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietā vai to nodošanu aizturētajai vai ieslodzītajai personai (šajā gadījumā pie kriminālatbildības varēs saukt jebkuru personu, gan ieslodzījuma vietas apmeklētāju, gan darbinieku).”

KL vēsturiskā redakcija (līdz 10.06.2025.)

KL spēkā esošā redakcija (no 10.06.2025.)

309. pants

Nelikumīga vielu un priekšmetu nodošana personām un saņemšana no personām, kuras ievietotas īslaicīgās aizturēšanas un ieslodzījuma vietās

(1) Par korespondences, naudas, pārtikas produktu vai citu priekšmetu vai vielu neatļautu nodošanu personām, kuras ievietotas īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietās, vai saņemšanu no šādām personām, ja to izdarījis šo iestāžu darbinieks, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu, atņemot tiesības ieņemt noteiktu amatu uz laiku līdz pieciem gadiem.

(2) Par narkotisko, psihotropo vielu, sprāgstošo vielu, ieroču vai munīcijas nodošanu personām, kuras ievietotas īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietās, vai saņemšanu no šādām personām –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem un ar probācijas uzraudzību uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās.

(3) Par šā panta otrajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarījis īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietas darbinieks, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz astoņiem gadiem, atņemot tiesības ieņemt noteiktu amatu uz laiku no diviem līdz pieciem gadiem, un ar probācijas uzraudzību uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās.

309. pants

Neatļautu vielu un priekšmetu ienešana, nodošana un glabāšana īslaicīgās aizturēšanas un ieslodzījuma vietās

(1) Par neatļautu korespondences, naudas, pārtikas produktu vai citu priekšmetu vai vielu nodošanu personām, kuras ievietotas īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietās, vai saņemšanu no šādām personām, ja to izdarījis šo iestāžu darbinieks, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(2) Par neatļautu saziņas līdzekļu, to sastāvdaļu vai priekšmetu, kas nodrošina saziņu, vai alkoholisko dzērienu, tai skaitā nelikumīgu alkoholisko dzērienu, vai toksisko vai citu apreibinošo vielu ienešanu vai glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietā vai to nodošanu aizturētajai vai ieslodzītajai personai –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar īslaicīgu brīvības atņemšanu, vai ar probācijas uzraudzību, vai ar sabiedrisko darbu, vai ar naudas sodu.

(3) Par narkotisko vai psihotropo vielu, šo vielu izgatavošanai paredzēto izejmateriālu (prekursoru), jaunu psihoaktīvo vielu vai to saturošu izstrādājumu, kuru aprite ir aizliegta vai ierobežota, sprāgstošo vielu, ieroču vai munīcijas neatļautu ienešanu vai glabāšanu īslaicīgās aizturēšanas vai ieslodzījuma vietā vai to nodošanu aizturētajai vai ieslodzītajai personai –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz desmit gadiem un ar probācijas uzraudzību uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās.

(4) Par šā panta trešajā daļā paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas lielā apmērā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no diviem līdz piecpadsmit gadiem un ar probācijas uzraudzību uz laiku līdz trim gadiem vai bez tās.

Par starptautisko organizāciju un Latvijas Republikas noteikto sankciju pārkāpšanu

Ar KL grozījumiem ir precizēts arī KL 84. pants. Kā norādīts minēto grozījumu anotācijā, izmaiņas bija vajadzīgas, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 24. aprīļa direktīvu (ES) 2024/1226 par noziedzīgu nodarījumu un sodu noteikšanu attiecībā uz Savienības ierobežojošo pasākumu pārkāpumiem un ar ko groza Direktīvu (ES) 2018/1673.

Vienlaikus saistībā ar veiktajām izmaiņām KL 84. pantā 10. jūnijā stājas spēkā arī grozījumi likumā “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību”, ar kuriem minētā tiesību akta 23.1 pants tika papildināts ar ceturto daļu, nosakot, ka atbildība par KL 84. pantā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, kas izdarīts ievērojamā apmērā, iestājas tad, ja preču vai pakalpojumu vērtība nav mazāka par 10 000 eiro vai ja pakalpojums veikts ar precēm, kuru vērtība nav mazāka par 10 000 eiro.


Plašāk pa tēmu LV portālā >>

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI