SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
28. jūnijā, 2024
Lasīšanai: 15 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Noziedzība

1. rīcības virziens “Riski, politika un koordinācija”

Informācija aktualizēta 15. septembrī.

Šis rīcības virziens atspoguļo, vai valstī tiek identificēti, izvērtēti un izprasti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTPF) riski, kā arī vai tiek veiktas nepieciešamās darbības šo risku mazināšanai un novēršanai. Vienota izpratne par NILLTPF riskiem ir būtiska, lai efektīvi tos novērstu vai mazinātu, tādējādi nodrošinot efektīvu NILLTPF novēršanas sistēmas funkcionēšanu.


UZZIŅAI

Par NILTPFN pasākumu plānu 2024.–2026. gadam

Aktuālo pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTPF) novēršanai 2024.–2026. gadam Ministru kabinets apstiprināja 2024. gada 2. maijā.

Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu NILLTPF novēršanas politikas plānošanas atbilstību šajā jomā konstatētajiem riskiem, kas apkopoti Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020.–2022. gadu (NRA 2023).

Plāns ir balstīts NRA 2023 secinājumos un citos starptautiskos, valsts līmeņa un sektoru risku novērtējumos, starptautisko organizāciju ieteikumos, kā arī iepriekšējā NILLTPFN pasākumu plāna 2023.–2025. gadam īstenošanas gaitā gūtajos rezultātos.

Plāns ir izstrādāts atbilstoši 2024. gada 10. janvārī Finanšu sektora attīstības padomes (FSAP) apstiprinātajai Nacionālajai finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģijai.

Plāna mērķis ir stiprināt Latvijas spējas cīnīties ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju (NILL), terorisma un proliferācijas finansēšanu, uzraudzīt NILLTPF novēršanas prasību ievērošanu un samazināt NILLTPF riskus.

Ņemot vērā, ka finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet arī kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību un valsts starptautisko reputāciju, plānā paredzēts veicināt valsts drošību, ekonomiskās vides konkurētspēju un uzticību Latvijas jurisdikcijai. Tādējādi šis plāns atbilst valdības prioritātēm un ir cieši saistīts ar vairākiem citiem politikas plānošanas dokumentiem.

Plāna pasākumi ir sagrupēti 12 rīcības virzienos atbilstoši Finanšu darījumu darba grupas (FATF) metodoloģijai un NRA 2023 priekšlikumiem par to, kā mazināt NILLTPF riskus Latvijā.

Plašāk par tēmu >>

Sasniedzamais mērķis

NILLTPF riski tiek izprasti, un valsts līmenī tiek koordinēta rīcība NILLTPF novēršanai.

NRA 2023 pārskata periodā konstatētie riski

NRA 2023 secināts, ka pārskata periodā visos NILLTPF novēršanas sistēmas posmos ir ievērojami kāpināta un vienādota izpratne par NILLTPF riskiem.

Iepriekš identificētais NILLTPF risks, kas izriet no Latvijas kā reģionālā finanšu centra statusa, pārskata periodā no 2020. līdz 2022. gadam vairs būtiskus draudus nerada un nav aktuāls.

Vienlaikus tas saglabājas tiktāl, cik tas skar NIL daļu likvidējamās kredītiestādēs, – šo draudu novēršana joprojām aizņem ievērojamu Finanšu izlūkošanas dienesta, tiesībaizsardzības iestāžu, prokuratūras un tiesu resursu.

Būtiskākus NILL draudus pārskata periodā radīja iekšzemē izdarītie noziedzīgie nodarījumi, t. sk. ēnu ekonomika un ar to saistītie noziedzīgie nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp kontrabanda un citi.

Pārskata periodā ir konstatēti jauni NILLTPF riski, kas pieprasa atbilstošus šo risku mazinošos pasākumus, piemēram:

  • Strauji pieaudzis Latvijas fizisko un juridisko personu skaits, kas ir atvērušas kontus ārvalstu finanšu iestādēs, t. sk Lietuvā reģistrētās finanšu sektora iestādēs.
  • Krievijas karš Ukrainā un ar to saistītās Eiropas Savienības sankcijas ir būtiski palielinājušas slodzi Latvijas institūcijām, kas ir atbildīgas par minēto sankciju izpildi un to pārkāpumu atklāšanu un personu saukšanu pie atbildības. Tas var būtiski ietekmēt Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes kapacitāti efektīvi apkarot NILL un tos predikatīvos noziedzīgos nodarījumus, kas rada vislielākos NILL draudus, proti, noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp kontrabanda, kā arī izvairīšanās no skaidras naudas deklarēšanas.
  • Pieauguši NILL riski saistībā ar kriptoaktīvu izmantošanas popularitāti.

Apkopojot informāciju par situāciju 1. rīcības virzienā “Riski, politika un koordinācija”, NRA 2023 tika vērtēta dažādu risku iestāšanās iespējamība un apdraudējuma līmenis, kas sarindoti dilstošā secībā (no augstākā uz zemāko):

  • NILLTPF novēršanas sistēmas statistikas datu apkopošanas process nav efektīvs, statistikas datu kvalitāte un pieejamība tiek negatīvi ietekmēta (vidēji augsts risks – iespējamība vidēji augsta, apdraudējuma līmenis vidējs).
  • NILLTPF novēršanas sistēmas iestāžu prioritātes un darbība nav savstarpēji koordinēti, resursi netiek izmantoti efektīvi (vidējs risks – iespējamība vidēji zema, apdraudējuma līmenis vidēji augsts).
  • NILLTPF novēršanas sistēmas iestādes nav informētas vai dažādi interpretē NRA 2023 secinājumus un identificētos riskus (vidējs risks – iespējamība vidēji zema, apdraudējuma līmenis vidēji augsts).
  • Sabiedrības izpratnes līmenis par NILLTPF un citiem finanšu noziegumiem ir nepietiekošs, atsevišķos jautājumos ir augsta ievainojamība un tolerance pret noziedzību (vidējs risks – iespējamība vidēja, apdraudējuma līmenis vidējs).
  • NILLTPF novēršanas sistēmas iestādes nav informētas par jauniem NILLTPF riskiem, kas izriet no inovatīvu, jaunu tehnoloģiju ieviešanas, kā arī ārēju nacionāla vai starptautiska līmeņa faktoru ietekmes uz NILLTPF novēršanas jomu. Novēršanas darbības ir novēlotas (vidējs risks – iespējamība vidēja zema, apdraudējuma līmenis vidējs).
  • Netiek veikts riskam atbilstošs NILL risku novērtējums attiecībā uz ieguldījumu  termiņuzturēšanās atļauju iegūšanai atbilstoši Imigrācijas likuma 23. panta pirmās daļas 28.–31. punktam (vidējs risks – iespējamība augsta, apdraudējuma līmenis vidēji zems).

Plānotie pasākumi mērķa sasniegšanai 2024.–2026. gadā

  • Nodrošināt vispusīgus statistikas datus par NILLTPF novēršanas sistēmu un tās darbības rezultātiem. Ieviest vienotu praksi statistikas datu vākšanā un apkopošanā, nodrošinot datu izsekojamību un savietojamību starp iesaistītajām institūcijām (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.1.).
  • Izstrādāt atjaunotu nacionālo NILLTPF risku novērtējumu, ieskaitot ikgadēju jauno tehnoloģiju NILLTPF risku novērtējumu un un konferenci (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.2.).
  • Nodrošināt privātā un publiskā sektora pārstāvju izpratni par to darbībai piemītošiem aktuālajiem NILLTPF riskiem, nodrošināt informācijas sniegšanu un apmācības (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.3.).
  • Aktualizēt vadlīnijas jautājumos, kas saistīti ar NILLTPF novēršanu, ņemot vērā aktuālos sektoru un citu NILLTPF risku novērtējumus (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.4.).
  • Aktualizēt kompetento iestāžu rīcības plānus un prioritātes atbilstoši aktuālajiem NILLTPF riskiem, kas identificēti NRA 2023 un citos risku novērtējumos (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.5.).
  • Veidot vienotu izpratni (nacionāli un starptautiski) par situāciju NILLTPF novēršanas jomā. Uzlabot Latvijas finanšu sektora starptautisko reputāciju (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.6.).
  • Veikt sabiedriskās domas aptauju / pētījumu, lai noskaidrotu atsevišķu mērķa grupu zināšanas un redzējumu par valstī īstenotajiem NILLTPF novēršanas pasākumiem un noteiktajām prasībām, kā arī par to piemērošanas efektivitāti (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.7.).
  • Nostiprināt Latvijas kā valsts, kas nepieļauj tās finanšu un nefinanšu sistēmas izmantošanu NILLTPF atbilstoši FATF standartiem un Latvijas starptautiskajām saistībām, starptautisko reputāciju (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.8.).
  • Veicināt izpratni sabiedrībā par NILLTPF novēršanas nepieciešamību un nozīmi, kā arī sabiedrības spēju atpazīt NILLTPF un citus finanšu noziegumus (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.9.).
  • Nodrošināt informācijas atspoguļojumu informatīvajā telpā par NILLTPF novēršanas tiesībpolitiku, tai skaitā regulējuma piemērošanas jautājumiem (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.9.).
  • Veikt izvērtējumu par iespēju stiprināt kontroli personām, kuras pieprasa termiņuzturēšanās atļaujas (TUA) Latvijā, pamatojoties uz ieguldījumu kapitālsabiedrībā, nekustamajā īpašumā, kredītiestādē vai valsts vērtspapīros (plašāk šeit >> pasākums Nr. 1.10.)

Iesaistītās institūcijas

Atbildīgās institūcijas:

Līdzatbildīgās institūcijas:

Papildu informācijas avoti tiešsaistē

Valsts iestādes

LV portāls

Jurista Vārds

Publikācijas, skaidrojumi

 

VIENKĀRŠIEM VĀRDIEM PAR NILLTPF IETEKMI UZ CILVĒKU IKDIENU

Video animāciju cikls par netīrās naudas legalizācijas situācijām ikdienā un tās ietekmi uz cilvēku labklājību ilgtermiņā

Sekojot līdzi izmanīgajam Fredo, kurš meklē vientiesīgus palīgus šķietami nekaitīgu, bet, kā izrādās, noziedzīgu nodarījumu izdarīšanai, uzzināsiet noderīgu informāciju, kā atpazīt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas shēmas un pasargāt sevi, jo agrāk vai vēlāk tās nonāk tiesībsargājošo iestāžu uzmanības lokā.

Labs saturs
Pievienot komentāru

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma

Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)

NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)

 

 

12 rīcības virzieni:

1. Riski, politika un koordinācija

2. Starptautiskā sadarbība

3. Finanšu sektors

4. Nefinanšu sektors

5. Juridiskās personas un veidojumi

6. Finanšu izlūkošana

7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana

8. Konfiskācija

9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana

10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas

11. Proliferācijas finansēšanas finanšu sankcijas

12. Starptautiskās un nacionālās sankcijas

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI