FOTO: Zane Bitere, LETA.
2025. gada 13. novembrī stājas spēkā jaunais Ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas darbu likums. Tā mērķis ir stiprināt ugunsdrošības sistēmu Latvijā, pilnveidot ugunsdzēsības un glābšanas darbu organizēšanu, kā arī veicināt sabiedrības noturību pret ugunsgrēkiem un citiem apdraudējumiem. Jaunais likums aizstāj līdzšinējo Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumu, kas tika pieņemts 2002. gadā.
Jaunā Ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas darbu likuma (turpmāk – likums) 2. pantā noteikts, ka šā likuma mērķis ir uzlabot ugunsdrošību, samazināt ugunsgrēku, tajos bojāgājušo un cietušo skaitu, kā arī materiālos zaudējumus.
Kā skaidrots anotācijā, likums tika izstrādāts, pamatojoties uz konceptuālajā ziņojumā, kas sagatavots, lai novērstu 2016. gadā Valsts kontroles lietderības revīzijā “Valstī īstenotās ugunsdrošības uzraudzības efektivitāte” konstatētās nepilnības, noteiktajiem uzdevumiem.
UZZIŅAISaskaņā ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) statistikas datiem ugunsgrēkos gājušas bojā:
2023. gadā Latvijā bijis 6401 ugunsgrēks, kuros gāja bojā 68 cilvēki (no tiem divi bērni), cietuši 257 cilvēki, izglābti – 384. 2024. gada pirmajā pusgadā Latvijā kopumā bijuši 2995 ugunsgrēki, kuros gāja bojā 31 cilvēks, cietuši 166 cilvēki, izglābts – 131. |
Iepriekšējais likums regulēja ugunsdrošību un ugunsdzēsību, savukārt jaunajā likumā pievienoti glābšanas darbi, nosakot to definīciju, kā arī ietverti citi jauni termini, piemēram, “meža objekts”, “meža ugunsnedrošais periods”, “ugunsdrošības prevencija”:
Kā norādīts likuma anotācijā, vairāki jēdzieni, tostarp “meža ugunsnedrošais periods”, iepriekš normatīvajos aktos netika lietoti un skaidroti.
Piemēram, līdz šim Valsts meža dienests (VMD) katru gadu noteica meža ugunsnedrošo periodu un izsludināja tā sākumu un beigas visā Latvijas teritorijā. Pašvaldības pēc saskaņošanas ar VMD attiecīgajā administratīvajā teritorijā varēja noteikt un izsludināt citu meža ugunsnedrošo periodu.
Anotācijā uzsvērts, ka meža ugunsgrēki 95% gadījumu izceļas cilvēku rīcības rezultātā: “Ugunsnedrošā laikposma noteikšana no 1. aprīļa līdz 30. septembrim paaugstinās personu atbildību par ugunsdrošības prasību ievērošanu mežā.”
Likuma 3. pants noteic, ka valstī ir šādi ugunsdzēsības un glābšanas dienesti un organizācijas:
Atbilstoši anotācijā norādītajam:
Likums paredz, ka Ministru kabinetam (MK) līdz 2027. gada 1. janvārim jāizdod attiecīgi MK noteikumi, kas noteiks:
Līdz minēto MK noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 1. janvārim joprojām būs piemērojami MK noteikumi Nr. 639 “Iestāžu, organizāciju un komercsabiedrību ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu izveidošanas kārtība” un MK noteikumi Nr. 686 “Noteikumi par iestāžu, organizāciju, komercsabiedrību un pašvaldību ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu funkcijām un tiesībām”, ciktāl tie nav pretrunā jaunajam likumam.
Jaunā likuma 6. pants nosaka pienākumus un prasības ugunsdrošības jomā.
Minētā panta pirmā daļa paredz, ka fiziskajām personām ir šādi pienākumi:
Savukārt minētā panta trešā un ceturtā daļa noteic, ka ir aizliegts:
Saskaņā ar jaunā likuma 7. pantu ugunsdrošības pakalpojums ir:
Jaunais likums paredz, ka iepriekš minētos ugunsdrošības pakalpojumus būs tiesīga sniegt tikai tāda persona, kurai ir atbilstoša profesionālā sagatavotība. MK būs jānosaka ugunsdrošības pakalpojumu sniegšanai nepieciešamā profesionālā sagatavotība un objektu veidi, uz kuriem attiecināma ugunsdrošības pakalpojumu izmantošana.
Likuma pārejas noteikumos noteikts, ka attiecīgajiem MK noteikumiem jāstājas spēkā 2027. gada 1. janvārī.
“Provizoriski tiesības izstrādāt ugunsdrošības instrukciju, veikt ugunsdrošības instruktāžu, praktiskās nodarbības, ugunsdzēsības hidrantu un iekšējā ugunsdzēsības ūdensvada pārbaudi būs personai, kura ir ieguvusi profesionālo izglītību ugunsdrošībā vai saņēmusi apmācību ugunsdrošības jomā 20 vai 160 stundas (atkarībā no cilvēku skaita objektā).
Savukārt apkures ierīces, iekārtas, dūmvadu un dabiskās ventilācijas kanālu tehniskā stāvokļa pārbaudi būs tiesības veikt personām, kurām ir skursteņslauķa vai krāšņu un kamīna mūrnieka profesionālā kvalifikācija vai amatnieka kvalifikācija, kā arī attiecīgās jomas būvspeciālistiem vai ugunsdrošības un civilās aizsardzības inženieriem.
Plānots, ka elektroinstalācijas pārbaudes pakalpojumu varēs veikt persona, kura ir ieguvusi vismaz elektrotehniķa kvalifikāciju (4. profesionālās kvalifikācijas līmenis) vai kurai ir derīgs attiecīgās jomas būvspeciālista patstāvīgās prakses sertifikāts reglamentētā sfērā (elektroietaišu izbūves darbu vadīšana un būvuzraudzība), turpretī ugunsaizsardzības sistēmu tehnisko apkopi un remontu varēs veikt attiecīgās jomas būvspeciālisti, proti, personas, kuras minētās sistēmas jau šobrīd drīkst ierīkot,” vēstīts anotācijā.
Tāpat likumā noteikts, ka personai, kura sniegs ugunsdrošības pakalpojumu, būs pienākums slēgt pakalpojuma līgumu.
Kā iepriekš minējis VUGD, viens no būtiskākajiem jaunumiem ir Vienotās ugunsdrošības un civilās aizsardzības platformas (VUCAP) ieviešana:
“Tā nodrošinās valsts ugunsdrošības uzraudzības procesa un datu digitalizāciju, kā arī objektu atbildīgajām personām sniegs atbalstu objekta ugunsdrošības jautājumu pārvaldībā, tostarp pilnveidos saziņu starp VUGD un objekta atbildīgajām personām. Tādējādi informācija par objektu atbildīgajām personām un VUGD būs pieejama digitāli, ļaujot VUGD mērķtiecīgāk plānot uzraudzības pasākumus un laikus identificēt riskus.”
Jaunā likuma 12. pantā noteikts, ka VUCAP ir valsts informācijas sistēma, kas nodrošina valsts ugunsdrošības uzraudzības darba organizēšanai, vadībai un kontrolei nepieciešamās informācijas un dokumentu apriti, objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējuma sagatavošanu, kā arī ugunsdrošības un civilās aizsardzības risku novērtēšanas instrumenta darbību.
Ministru kabinets noteiks:
Arī šiem MK noteikumiem jāstājas spēkā ne vēlāk kā 2027. gada 1. janvārī.
Likuma 5. pantā norādīti par ugunsdrošību atbildīgās personas pienākumi, tostarp objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējumam vajadzīgās informācijas sniegšana.
Atbilstoši likuma 13. pantam ugunsdrošības stāvokļa novērtējums ir platformas ģenerēts indikatīvs objekta ugunsdrošības riska līmenis, kas noteikts atkarībā no normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības prasību un pienākumu izpildes attiecīgajā objektā un tajā notikušajiem ugunsgrēkiem.
“Turpmāk vairāku objektu grupu atbildīgajām personām VUCAP būs jāsniedz informācija objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējuma sagatavošanai, kas sekmēs atbildīgu attieksmi pret ugunsdrošības prasību izpildi.
Objekta atbildīgās personas VUCAP varēs sekot līdzi termiņiem, saņemt atgādinājumus un paziņojumus par veicamajiem darbiem, kā arī samazināt ugunsdrošības pārbaudes ilgumu.
Savukārt VUCAP sniegtā iespēja izveidot objekta ugunsdrošības stāvokļa novērtējumu ļaus VUGD mērķtiecīgāk plānot un veikt ugunsdrošības pārbaudes objektos – primāri tajos objektos, kur ugunsdrošības stāvokļa novērtējuma riska līmenis ir visaugstākais,” skaidro VUGD.
Tomēr, kā uzsvērts likuma anotācijā, objektu atbildīgās personas ne vienmēr labprātīgi noteiktajā termiņā novērš konstatētos ugunsdrošības prasību pārkāpumus. Konstatēto ugunsdrošības prasību pārkāpumu novēršana nereti tiek sākta tikai pēc piespiedu izpildes līdzekļu piemērošanas.
Likuma pārejas noteikumi paredz, ka informācija ugunsdrošības stāvokļa novērtējuma sagatavošanai VUCAP būs jāsniedz:
Atbilstoši VUGD sniegtajai informācijai minētā prasība neskars ikdienas sadzīves objektus un konkrētus objektu veidus, uz kuriem konkrētā pienākuma izpilde nebūs attiecināma. To noteiks atsevišķi MK noteikumi.
ADMINISTRATĪVIE PĀRKĀPUMI UGUNSDROŠĪBAS JOMĀ
Likumā precizēti un papildināti administratīvie pārkāpumi un par tiem piemērojamie sodi ugunsdrošības prasību neievērošanas gadījumos. Saskaņā ar likuma 34. pantu:
|