SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
28. jūnijā, 2024
Lasīšanai: 16 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Noziedzība

7. rīcības virziens “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana”

Rīcības virziena aktivitātes vērstas uz efektīvu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšanu un vainīgo personu saukšanas pie atbildības. To mērķis ir nodrošināt, ka piemērotie sodi ir proporcionāli, efektīvi un atturoši. Papildus tiek paredzēti pasākumi, lai nodrošinātu sistemātisku paralēlo finanšu izmeklēšanu, lai atrastu noziedzīgi iegūtos līdzekļus un atklātu to legalizāciju.


UZZIŅAI

Par NILTPFN pasākumu plānu 2024.–2026. gadam

Aktuālo pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTPF) novēršanai 2024.–2026. gadam Ministru kabinets apstiprināja 2024. gada 2. maijā.

Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu NILLTPF novēršanas politikas plānošanas atbilstību šajā jomā konstatētajiem riskiem, kas apkopoti Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020.–2022. gadu (NRA 2023).

Plāns ir balstīts NRA 2023 secinājumos un citos starptautiskos, valsts līmeņa un sektoru risku novērtējumos, starptautisko organizāciju ieteikumos, kā arī iepriekšējā NILLTPFN pasākumu plāna 2023.–2025. gadam īstenošanas gaitā gūtajos rezultātos.

Plāns ir izstrādāts atbilstoši 2024. gada 10. janvārī Finanšu sektora attīstības padomes (FSAP) apstiprinātajai Nacionālajai finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģijai.

Plāna mērķis ir stiprināt Latvijas spējas cīnīties ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju (NILL), terorisma un proliferācijas finansēšanu, uzraudzīt NILLTPF novēršanas prasību ievērošanu un samazināt NILLTPF riskus.

Ņemot vērā, ka finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet arī kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību un valsts starptautisko reputāciju, plānā paredzēts veicināt valsts drošību, ekonomiskās vides konkurētspēju un uzticību Latvijas jurisdikcijai. Tādējādi šis plāns atbilst valdības prioritātēm un ir cieši saistīts ar vairākiem citiem politikas plānošanas dokumentiem.

Plāna pasākumi ir sagrupēti 12 rīcības virzienos atbilstoši Finanšu darījumu darba grupas (FATF) metodoloģijai un NRA 2023 priekšlikumiem par to, kā mazināt NILLTPF riskus Latvijā.

Plašāk par tēmu >>

Sasniedzamais mērķis 

NILL noziedzīgie nodarījumi un darbības tiek izmeklēti, vainīgie tiek saukti pie atbildības, un tiem piemēro efektīvas, samērīgas un atturošas sankcijas.

Plānotie pasākumi mērķa sasniegšanai 2024.–2026. gadā

  • Stiprināt tiesībaizsardzības iestāžu (TAI) spējas atklāt NILL, tostarp, kas saistās ar tādiem predikatīvajiem noziedzīgajiem nodarījumiem kā korupcija, ar ēnu ekonomiku saistītiem noziedzīgiem nodarījumiem – noziedzīgi nodarījumi nodokļu jomā, akcīzes preču un narkotisko vielu nelikumīga aprite, tostarp, kontrabanda (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.1.).
  • Lai nodrošinātu TAI sistēmisku un vienotu darbību noziedzības apkarošanas jomā, turpināt darbu pie Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa ieviešanas (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.2.).
  • Pastiprināt kontroli pār prokuroru rīcību saistībā ar viedokļa izteikšanu tiesā par nosakāmo soda veidu un mēru krimināllietās par NILL (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.3.).
  • Apmācības NILL apkarošanā:
  1. Organizēt un veikt tiesnešu un TAI darbinieku (amatpersonu) apmācību par kriptovalūtām un ar tām saistītiem riskiem.
  2. Organizēt un veikt izmeklētāju un analītiķu apmācības finanšu analīzes jomā un finanšu izmeklēšanas organizēšanā.
  3. Īstenot tiesnešu, prokuroru un izmeklētāju apmācības par NILL un mantas īpašās konfiskācijas izmeklēšanai nepieciešamā pierādījumu apjoma nodrošināšanu, tai skaitā par sodu politiku.
  4. Īstenot izmeklētāju, prokuroru un tiesnešu apmācības, īpaši par pierādīšanu, kuras pamatā ir netiešie pierādījumi, kā arī par NILL, kas tiek īstenota ar jauno tehnoloģiju, kriptoaktīvu starpniecību.
  5. Īstenot izmeklētāju apmācības padziļināti apmācot augstāk atalgotus izmeklētājus īpaši sarežģītu NILL un citu finanšu noziegumu izmeklēšanā.
  6. Ieviest tiesnešu, prokuroru un izmeklētāju integrētu kvalifikācijas pilnveides sistēmu, nodrošinot stabilu, starpdisciplināru un mērķtiecīgu kvalifikācijas pilnveides sistēmu, izveidojot tiesnešu, prokuroru, tiesu darbinieku un prokuroru palīgu, kā arī specializēto izmeklētāju starpdisciplināros jautājumos mācību centru (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.4.).
  • Stiprināt TAI spējas izmeklēt NILL lietas, kurās ir izmantotas juridiskās personas (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.5.).
  • Prioritizēt tādu NILL lietu izmeklēšanu, kurā ir iesaistīti profesionāla NILL pakalpojuma sniedzēji, t. sk. juridiskas personas atbilstoši valsts riska profilam (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.6.).
  • Veicināt FID un TAI sadarbību ar uzraudzības un kontroles institūcijām gadījumos, kur iespējamais profesionāla NILL pakalpojuma sniedzējs ir likuma subjekts (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.7.).
  • Stiprināt TAI un prokuratūras sadarbību (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.8.).
  • Ģenerālprokuratūrai turpināt NILL lietu izmeklēšanas/ uzraudzības koordināciju (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.9.).
  • Kāpināt Valsts policijas tehnoloģisko nodrošinājumu efektīvai NILL izmeklēšanai, tostarp:
  1. datu analītikai;
  2. divu specializētu programmatūru iegāde mobilo tālruņu drošības sistēmas apiešanai un mobilo datu izgūšanai (Cellebrite Preimum, Greyshift GrayKey vai analogs);
  3. specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no sistēmblokiem (datoru, portatīvo datoru) (UFED Ultimate vai analogs);
  4. specializēto programmatūru iegāde datu izgūšanai no datu nesējiem (Magnet AXIOM vai analogs);
  5. specializēto analītisko rīku komplektu Paliscope iegāde (Yose un Discovery) vai analogs (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.10.).
  • Stiprināt Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes materiāltehnisko nodrošinājumu, lai veicinātu efektīvu NILL izmeklēšanu un apkarošanu (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.11.).
  • Izvērtēt grozījumu nepieciešamību Krimināllikumā atbildības paredzēšanai par elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu, kā arī tabakas aizstājējproduktu nelegālu apriti, papildinot normatīvā regulējuma tvērumu attiecībā uz tabakas aizstājējproduktiem (piem. nikotīna spilventiņi), elektroniskām smēķēšanas ierīcēm un to šķidrumiem u.tml., nosakot konkrētu šo ierīču, šķidrumu vai produktu piederību un apjomus, par kādiem piemērot kriminālatbildību nelegālas aprites gadījumā (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.12.).
  • Nodrošināt Valsts ieņēmuma dienesta (VID) muitas amatpersonām piekļuvi Pasažieru datu reģistram gan attiecībā uz aktuālajiem datiem, gan iepriekšējiem pasažieru datiem muitas kontroles veikšanai (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.13.).
  • Paaugstināt profesionālas NILL apkarošanas efektivitāti, veidojot izmeklēšanas grupas (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.14.).
  • Paaugstināt sabiedrības izpratni par organizētas noziedzīgas grupas veiktajām krāpšanām digitālajā vidē (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.15.).
  • Izvērtēt iespēju informācijas apmaiņai starp VID un tiesībaizsardzības iestādēm par nedeklarētiem valsts amatpersonu kontiem ārvalstīs, izmantojot CRS (Kopējais ziņošanas standarts) informāciju (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.16.).
  • Nodrošināt vienveidīgu un informācijas nozīmīguma līmenim atbilstošu NILLTPFNL subjektu klientu izpētes lietu pieejamību kriminālprocesa ietvaros un uzlabot izmeklēšanas tiesnešu, prokuroru, izmeklētāju zināšanas par NILLTPFNL subjektu klientu izpētes lietu saturu un tajās esošās informācijas efektīvu pieprasīšanu izmeklēšanas vajadzībām (plašāk šeit >> pasākums Nr. 7.17.).

Iesaistītās institūcijas  

Atbildīgā institūcija:

Līdzatbildīgās institūcijas: 

Papildu informācijas avoti tiešsaistē

Valsts iestādes


LV portāls

Jurista Vārds

Publikācijas, skaidrojumi

 

VIENKĀRŠIEM VĀRDIEM PAR NILLTPF IETEKMI UZ CILVĒKU IKDIENU

 

Video animāciju cikls par netīrās naudas legalizācijas situācijām ikdienā un tās ietekmi uz cilvēku labklājību ilgtermiņā

Sekojot līdzi izmanīgajam Fredo, kurš meklē vientiesīgus palīgus šķietami nekaitīgu, bet, kā izrādās, noziedzīgu nodarījumu izdarīšanai, uzzināsiet noderīgu informāciju, kā atpazīt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas shēmas un pasargāt sevi, jo agrāk vai vēlāk tās nonāk tiesībsargājošo iestāžu uzmanības lokā.

  

Labs saturs
Pievienot komentāru

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma

Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)

NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)

 

 

12 rīcības virzieni:

1. Riski, politika un koordinācija

2. Starptautiskā sadarbība

3. Finanšu sektors

4. Nefinanšu sektors

5. Juridiskās personas un veidojumi

6. Finanšu izlūkošana

7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana

8. Konfiskācija

9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana

10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas

11. Proliferācijas finansēšanas finanšu sankcijas

12. Starptautiskās un nacionālās sankcijas

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI