Klienta izpētes mērķis ir noskaidrot un pārzināt klienta darbību saistībā ar likuma subjekta (iestādes) sniegtajiem pakalpojumiem, lai tas netiktu iesaistīts noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas noziegumos.
Freepik
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likums paredz, ka likuma subjektiem ir pienākums pirms darījuma uzsākšanas vai citos likumā noteiktajos gadījumos veikt klienta izpēti (NILLTPFN likuma III nodaļa “Klienta izpēte”).
(1) Šā likuma subjekti ir personas, kuras veic saimniecisko vai profesionālo darbību: 1) kredītiestādes; 2) finanšu iestādes; 3) ārpakalpojuma grāmatveži, zvērināti revidenti, zvērinātu revidentu komercsabiedrības un nodokļu konsultanti, kā arī jebkura cita persona, kas apņemas sniegt palīdzību nodokļu jautājumos (piemēram, konsultācijas vai materiālu palīdzību) vai rīkojas kā starpnieks šādas palīdzības sniegšanā neatkarīgi no tās sniegšanas biežuma un atlīdzības esības; 4) zvērināti notāri, zvērināti advokāti, citi neatkarīgi juridisko pakalpojumu sniedzēji, kad tie, darbojoties savu klientu vārdā un labā, sniedz palīdzību darījumu plānošanā vai veikšanā, piedalās tajos vai veic citas ar darījumiem saistītas profesionālas darbības sava klienta labā attiecībā uz: a) nekustamā īpašuma, komercsabiedrības kapitāla daļu pirkšanu vai pārdošanu, b) klienta naudas, finanšu instrumentu un citu līdzekļu pārvaldīšanu, c) visu veidu kontu atvēršanu vai pārvaldīšanu kredītiestādēs vai finanšu iestādēs, d) juridisko personu vai juridisku veidojumu dibināšanu, vadību vai darbības nodrošināšanu, kā arī attiecībā uz juridiskās personas vai juridiska veidojuma dibināšanai, vadīšanai vai pārvaldīšanai nepieciešamo ieguldījumu veikšanu; 5) juridiska veidojuma vai juridiskās personas dibināšanas un darbības nodrošināšanas pakalpojumu sniedzēji; 6) nekustamā īpašuma darījumu starpnieki; 7) izložu un azartspēļu organizētāji; 8) personas, kas sniedz inkasācijas pakalpojumus; 9) citas fiziskās vai juridiskās personas, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu, kultūras pieminekļu, dārgmetālu, dārgakmeņu, to izstrādājumu vai cita veida preču tirdzniecību, kā arī ar starpniecību minētajos darījumos vai cita veida pakalpojumu sniegšanu, ja maksājumu veic skaidrā naudā vai skaidru naudu par šo darījumu iemaksā kredītiestādē pārdevēja kontā 10 000 eiro vai lielākā apmērā vai valūtā, kas saskaņā ar grāmatvedībā izmantojamo ārvalstu valūtas kursu darījuma veikšanas dienas sākumā ir ekvivalenta 10 000 eiro vai pārsniedz šo summu, neatkarīgi no tā, vai šo darījumu veic kā vienu operāciju vai kā vairākas savstarpēji saistītas operācijas; 10) parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēji; 11) kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji; 12) personas, kas darbojas mākslas un antikvāro priekšmetu apritē, tos ievedot Latvijas Republikā vai izvedot no tās, glabājot vai tirgojot, tostarp tādas personas, kas šajā punktā paredzētās darbības veic antikvariātos, izsoļu namos vai ostās, ja darījuma vai vairāku šķietami saistītu darījumu kopējā summa ir 10 000 eiro vai lielāka; 13) maksātnespējas procesa administratori.
Papildu kritēriji un/vai izņēmuma gadījumi noteikti NILLTPFN likuma 3. panta 1.1 –8. daļā. |
Latvijas Banka skaidro: “Klienta izpēte ir uz risku izvērtējumu balstīts darbību kopums, kura ietvaros klients tiek identificēts un tiek veikti pasākumi ar mērķi noskaidrot klienta patieso labuma guvēju (PLG) un darījuma attiecību mērķi un būtību, kā arī tiek nodrošināta klienta darījumu uzraudzība un klienta izpētes ietvaros iegūtās informācijas un klienta izpētes pamatdatu aktualizēšana atbilstoši klienta riskam, bet ne retāk kā reizi piecos gados. Atkarībā no klienta izpētes pasākumiem, kas balstīti uz risku novērtējumu, klientu izpēte iedalāma vienkāršotajā izpētē, standarta izpētē un padziļinātajā izpētē.”1
Klienta izpētes mērķis ir noskaidrot un pārzināt klienta darbību saistībā ar likuma subjekta (iestādes) sniegtajiem pakalpojumiem, lai tas netiktu iesaistīts NILLTPF.
Viens no būtiskiem klientu izpētes pasākumiem ir klienta riskam atbilstoša pastāvīga darījumu uzraudzība (monitorings), kas neaizstāj klientu izpēti, bet nodrošina savlaicīgu iespējami aizdomīgu darījumu vai klientam netipisku darījumu konstatēšanu.
Tātad klienta izpētes laikā likuma subjekts (iestāde) nosaka klienta risku un vērtē darījumus, ko klients veic, izmantojot tā pakalpojumus. Piemēram, klients, kas tikko uzsācis darījuma attiecības ar likuma subjektu (iestādi), pārskaita uz kontu iestādē būtisku summu. Šādā gadījumā, pamatojoties uz riska novērtējumu, iestāde iegūst informāciju, kas apliecina līdzekļu izcelsmi.
|
Informācija no publiskiem un uzticamiem avotiem ir viens no veidiem, kādā likuma subjekts (iestāde) iegūst klienta izpētei nepieciešamo informāciju, pamatojoties uz klienta riska novērtējumu. NILLTPFN likumā ir noteiktas tiesības piekļuvei Latvijas Republikas informācijas sistēmām, lai likuma subjekti (iestādes), kā arī uzraudzības un kontroles institūcijas (UKI) varētu izpildīt tām saistošās prasības.
(1) Likuma subjektiem un uzraudzības un kontroles institūcijām šajā likumā noteikto pienākumu izpildei ir tiesības pieprasīt un saņemt no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem tiešsaistes formā ierakstus un ziņas par dalībniekiem un patiesajiem labuma guvējiem, kā arī glabāt un citādi apstrādāt minēto informāciju, lai izvērtētu ziņas par klientu un tā darījuma partneriem un nepieciešamību ziņot Finanšu izlūkošanas dienestam par aizdomīgu darījumu vai atturēties no aizdomīga darījuma veikšanas, kā arī konstatētu, vai klientam nav pasludināts juridiskās personas maksātnespējas process vai ierosināts tiesiskās aizsardzības process. (2) Likuma subjektiem, izņemot šā likuma 41. panta otrajā daļā minētos subjektus, šajā likumā noteikto pienākumu izpildei ir tiesības pieprasīt un par maksu Ministru kabineta noteiktajā apmērā saņemt no Valsts ieņēmumu dienesta reģistriem, Sodu reģistra, Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas, Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra un Fizisko personu reģistra ierakstus un ziņas šā likuma 10. panta pirmās daļas 2. punktā un 41. panta otrās daļas 2., 3., 4., 5., 6. un 7. punktā minētajā apjomā, kā arī glabāt un citādi apstrādāt minēto informāciju. (3) UKI šajā likumā noteikto pienākumu izpildei ir tiesības pieprasīt un par maksu Ministru kabineta noteiktajā apmērā saņemt no Sodu reģistra, kā arī glabāt un citādi apstrādāt ziņas par uzraugāmo likuma subjektu – fizisko personu –, uzraugāmā likuma subjekta dalībniekiem, patiesajiem labuma guvējiem, augstāko vadību un par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgo personu. (4) Likuma subjekti un UKI, izmantojot Latvijas Republikas informācijas sistēmas saskaņā ar šo likumu, ir atbildīgi par to izmantošanu tikai šajā likumā noteikto pienākumu izpildei. (5) Lai novērstu iespēju likuma subjektiem un UKI izmantot Latvijas Republikas informācijas sistēmas šajā likumā neparedzētiem mērķiem, likuma subjekti un uzraudzības un kontroles institūcijas dokumentē veiktos pieprasījumus un saņemto informāciju. (6) Ministru kabinets nosaka maksu par šā panta otrajā un trešajā daļā minētās informācijas saņemšanu un tās iekasēšanas kārtību. |
NILLTPFN likuma 5.1 panta pirmā daļa paredz likuma subjektiem tiesības bez maksas pieprasīt un saņemt no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem tiešsaistes formā ierakstus un ziņas par klienta dalībniekiem un patiesajiem labuma guvējiem, kā arī glabāt un citādi apstrādāt šo informāciju, lai izvērtētu ziņas par klientu un tā darījuma partneriem.
NILLTPFN likuma 5.1 panta otrā daļa paredz likuma subjektiem tiesības pieprasīt un par maksu saņemt informāciju noteiktā apjomā no:
Visos gadījumos ir jāslēdz vienošanās ar konkrēto reģistra turētāju par piekļuves un lietošanas tiesībām, autorizāciju un datu aizsardzību.
Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020.–2022. gadu (NRA 2023) secināts, ka klienta izpētei nepieciešamās informācijas iegūšana ir sarežģīta un laikietilpīga, tāpēc likuma subjektu NILLTPF novēršana nav efektīva (NRA 2023 risks 4.3.). Klientu izpētes jomā riska līmenis aplūkotajā periodā nefinanšu sektorā novērtēts kā vidēji augsts (iespējamība – vidēji augsta, apdraudējuma līmenis – vidējs).
Tādējādi viena no aktivitātēm 2024. gada 2. maijā apstiprinātajā Pasākumu plānā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTPF) novēršanai 2024.–2026. gadam ir vienuviet nodrošināt informāciju par to, kā NILLTPFNL subjekti var piekļūt valsts reģistru ziņām, lai veiktu klientu izpēti atbilstoši NILLTPF novēršanas prasībām. Šī informācija ir pieejama Latvijas Bankas tīmekļvietnē un LV portāla tematiskajā sadaļā par NILLTPFN (“Pelēkā zona”).
1 Latvijas Banka. Vadlīnijas NILLTPFN un sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas izveidei un klientu izpētei. 33. lp. Pieejams tiešsaistē: https://www.bank.lv/darbibas-jomas/uzraudziba/finansu-noziegumu-noversana/aml-rokasgramata.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām