SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 17 minūtes
1
1

Grozījumi Ceļu satiksmes likumā: paplašināta velosipēda definīcija; koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējiem jānodrošina vecuma un reaģēšanas spēju pārbaude

Stājas spēkā 22.11.2025.

Turpmāk Ceļu satiksmes likumā tiek atsevišķi izdalīti termini “velosipēds”, “elektrovelosipēds” un “pašgājējs velosipēds”.

FOTO: Zane Bitere, LETA.

Sestdien, 22. novembrī, stājās spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas ievieš vairākas būtiskas izmaiņas. Piemēram, atkarībā no divu riteņu braucamrīka tehniskajiem parametriem velosipēdam līdzīgie braucamrīki ir sadalīti trīs grupās ar atšķirīgu regulējumu dalībai satiksmē. Vienlaikus grozījumi paredz, ka visu koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējiem jānodrošina pakalpojuma izmantotāja transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamības, vecuma un reaģēšanas spēju pārbaude. Tāpat pārdošanas jeb atsavināšanas lieguma periods ārvalstīs iegādātām automašīnām turpmāk ir spēkā transportlīdzekļiem līdz desmit gadu vecumam. Daudzām jaunieviestajām tiesību normām ir noteikts pārejas periods, un tās stāsies spēkā dažādos termiņos 2026. gadā. 

Ceļu satiksmes likuma grozījumu (turpmāk – CSL grozījumi) sākotnējais mērķis bija palielināt atsavināšanas lieguma periodu transportlīdzekļiem. 

Starp Saeimas lasījumiem CSL grozījumi tika papildināti ar vairākām būtiskām izmaiņām: 

  • velosipēda definīcijas paplašināšanu, sadalot to trīs grupās ar atšķirīgu regulējumu dalībai satiksmē; 
  • papildu prasībām koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējiem; 
  • jaunu terminu  lauksaimniecības mašīntraktors; 
  • izmaiņām pielāgotu administratīvo atbildību; 
  • plašāku pašvaldības policijas kompetenci administratīvo pārkāpumu procesa veikšanā.

Atsavināšanas lieguma periods automašīnām līdz 10 gadu vecumam 

Līdz šim, pirmreizēji reģistrējot automašīnu Latvijā, atsavināšanas liegums bija noteikts uz 15 dienām juridiskām personām un uz 30 dienām fiziskām personām un tas attiecās tikai uz transportlīdzekļiem, kas nav vecāki par pieciem gadiem. Kā norādījuši CSL grozījumu autori, šis laiks nepieciešams, lai Valsts ieņēmumu dienests (VID) varētu pārbaudīt, piemēram, transportlīdzekļa izcelsmi. 

Turpmāk Ceļu satiksmes likuma (CSL) 10. panta desmitā daļa paredz, ka, reģistrējot transportlīdzekli, kura izlaiduma gads ir kārtējais gads vai 10 iepriekšējie gadi un kura kategorija ir M1 (tai skaitā M1G) vai N1 (tai skaitā N1G), un kurš iegādāts citā Eiropas Savienības dalībvalstī un tiek pirmoreiz reģistrēts Latvijā vai kurš pēc tā pirmās reģistrācijas Latvijā atkārtoti iegādāts citā Eiropas Savienības dalībvalstī un tiek atkārtoti reģistrēts Latvijā, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) informāciju par reģistrēto transportlīdzekli elektroniski nodod VID un vienlaikus ar transportlīdzekļa reģistrāciju reģistrē atsavināšanas aizliegumu: 

  • juridiskās personas īpašumā reģistrētajam transportlīdzeklim uz 15 dienām; 
  • fiziskās personas īpašumā reģistrētajam transportlīdzeklim uz 30 dienām. 

Atbilstoši anotācijā norādītajai informācijai šīs izmaiņas bija vajadzīgas, lai: 

  • mazinātu ēnu ekonomikas riskus lietotu transportlīdzekļu tirdzniecības jomā; 
  • mazinātu izvairīšanos no nodokļu nomaksas; 
  • preventīvi atturētu personas no prettiesiskām darbībām, kas negatīvi ietekmē valsts ieņēmumus. 


Plašāka informācija LV portālā >>
 

Paplašināta velosipēda definīcija, sadalot to trīs grupās 

Starp Saeimas lasījumiem CSL grozījumi tika papildināti ar to, ka atkarībā no divu riteņu braucamrīka tehniskajiem parametriem velosipēdam līdzīgie braucamrīki tiek sadalīti trīs grupās ar atšķirīgu regulējumu dalībai satiksmē. Kā norāda Satiksmes ministrija (SM), šo izmaiņu mērķis ir veicināt drošu mikromobilitāti, īpaši attiecībā uz vismazāk aizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem – gājējiem. 

Līdz šim CSL noteica, ka velosipēds ir transportlīdzeklis, kas tiek darbināts ar cilvēka muskuļu spēku, izmantojot pedāļus vai rokturus. Velosipēds var būt aprīkots ar elektromotoru, kura galvenā funkcija ir palīdzēt mīt pedāļus vai griezt rokturus, kura jauda nepārsniedz vienu kilovatu un kurš atslēdzas, kad transportlīdzeklis sasniedz ātrumu 25 km/h vai kad velosipēda vadītājs pārstāj mīt pedāļus vai griezt rokturus. 

Turpmāk CSL tiek atsevišķi izdalīti termini velosipēds, elektrovelosipēds un pašgājējs velosipēds: 

  • velosipēds ir transportlīdzeklis, kas tiek darbināts ar cilvēka muskuļu spēku, izmantojot pedāļus vai rokturus, kā arī elektrovelosipēds un pašgājējs velosipēds, ciktāl CSL nav noteikts citādi; 
  • elektrovelosipēds ir velosipēds, kas papildus aprīkots ar elektromotoru, kura maksimālā nepārtrauktā nominālā jauda ir mazāka par vai vienāda ar 250 vatiem un kurš atslēdzas, ja velosipēdists pārtrauc mīt pedāļus, vai kura jauda pakāpeniski samazinās un kurš atslēdzas, pirms transportlīdzeklis sasniedz ātrumu 25 km/h; 
  • pašgājējs velosipēds ir velosipēds, kas papildus aprīkots ar elektromotoru, kura maksimālā nepārtrauktā nominālā vai lietderīgā jauda nepārsniedz 1000 vatu, kura galvenā funkcija ir palīdzēt mīt pedāļus un kurš atslēdzas, pirms transportlīdzeklis sasniedz ātrumu 25 km/h. 

Velosipēdam, elektrovelosipēdam un pašgājēja velosipēdam atšķirīgi nosacījumi dalībai ceļu satiksmē 

Attiecībā uz velosipēdiem, kas darbināmi tikai ar muskuļu spēku (pedāļiem vai svirām), tiesiskais regulējums dalībai ceļu satiksmē nav mainījies. Proti: 

  • ceļu satiksmē ar šādu velosipēdu var piedalīties no 10 gadu vecuma; 
  • personām vecumā no 10 līdz 17 gadiem jābūt velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām (no 18 gadiem velosipēda vadīšanai transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nav nepieciešamas); 
  • līdz 16 gadu vecumam obligāti jāvelk aizsargķivere; 
  • ar šādu velosipēdu var pārvietoties pa ietvēm; 
  • velosipēda reģistrācija CSDD nav obligāta, bet ieteicama, jo tā palīdz spēkratu atgūt zādzības gadījumā. 

Saskaņā ar grozījumiem CSL, arī vadot elektrovelosipēdu, personai ir tiesības ar to pārvietoties pa ietvēm, līdz 16 gadiem noteikta obligāta aizsargķiveres lietošana un brīvprātīga reģistrācija CSDD. Vienlaikus, atšķirībā no velosipēda, ar elektrovelosipēdu ceļu satiksmē var piedalīties no 14 gadiem, ja personai ir velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības. 

Savukārt pašgājējs velosipēds obligāti būs jāreģistrē CSDD, kā arī tam vajadzēs sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu (OCTA). Arī vadot pašgājēju velosipēdu, līdzīgi kā elektrovelosipēdu, līdz 16 gadiem noteikta obligāta aizsargķiveres lietošana, un ceļu satiksmē ar šo braucamrīku var piedalīties no 14 gadiem, ja personai ir velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības. Atbilstoši SM sniegtajai informācijai plānots, ka ar pašgājēju velosipēdu nedrīkstēs pārvietoties pa ietvi. 

Satiksmes ministrijas infografika

Paplašinātā velosipēda definīcija un atšķirīgais regulējums dalībai satiksmē stāsies spēkā 2026. gadā 

Gan velosipēdu atsevišķo terminu ieviešana, gan atšķirīgie nosacījumi dalībai ar tiem ceļu satiksmē stāsies spēkā 2026. gada 1. februārī (skat. CSL grozījumu pārejas noteikumu 76. punktu). 

Pēc 2026. gada 1. februāra pašgājēji velosipēdi jāreģistrē (arī tad, ja pašgājējs velosipēds iepriekš brīvprātīgi reģistrēts kā velosipēds) līdz 2026. gada 30. aprīlim. Pēc 2026. gada 30. aprīļa ar nereģistrētiem pašgājējiem velosipēdiem ceļu satiksmē piedalīties aizliegts (skat. CSL grozījumu pārejas noteikumu 77. punktu). 

Vienlaikus CSL grozījumi paredz, ka no 2026. gada 1. maija par pārvietošanos ar nereģistrētu pašgājēju velosipēdu un OCTA neesamību šādam braucamrīkam varēs piemērot sodu. 

OCTA nepieciešamību pašgājējam velosipēdam paredz paralēlie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (turpmāk – OCTA likuma grozījumi), kas stājās spēkā arī 2025. gada 22. novembrī. 

Saskaņā ar OCTA likuma grozījumu pārejas noteikumiem tiesību norma, atbilstoši kurai šā likuma izpratnē transportlīdzeklis ir arī pašgājējs velosipēds, kas reģistrējams CSDD, stāsies spēkā 2026. gada 1. maijā. 

Saskaņā ar SM sniegto informāciju ministrija ir izstrādājusi un nodevusi saskaņošanā iesaistītajām ministrijām arī grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos (CSN) par obligātu OCTA dažādiem citiem braucamrīkiem – sporta atpūtas inventāram, piemēram, monoriteņiem, skrituļdēļiem u. c. mikromobilitātes rīkiem. Grozījumi CSN paredzēti arī pašgājēju velosipēdu iekļaušanai kopējā ceļu satiksmē.

Koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējiem jānodrošina vecuma un reaģēšanas spēju pārbaude 

CSL grozījumi tostarp papildina likuma 9. pantu ar devīto daļu, nosakot: 

“Lai koplietošanas transportlīdzekli varētu izmantot ceļu satiksmē, koplietošanas pakalpojumu sniedzējs pirms pakalpojuma sniegšanas mobilajā aplikācijā vai tīmekļvietnē veic pakalpojuma saņēmēja vecuma pārbaudi un pārliecinās par attiecīgā transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamību, kā arī veic pakalpojuma saņēmēja reaģēšanas spēju pārbaudi alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmes kontroles ietvaros.” 

Šīs izmaiņas saskaņā ar pārejas noteikumiem stāsies spēkā  2026. gada 1. aprīlī, ņemot vērā, ka attiecīgā risinājuma ieviešanai ir jāpārveido nomas pakalpojumu sniedzēju lietotnes. 

SM uzsvērusi: izmaiņas CSL paredz, ka visu koplietošanas braucamrīku, ieskaitot automašīnu, lietošanai pakalpojumu sniedzējiem pirms pakalpojuma sniegšanas būs jānodrošina reakcijas testi un attiecīgās kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamības pārbaude: 

“Koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējam būs pienākums pirms pakalpojuma saņemšanas aplikācijā veikt pakalpojumu saņēmēja (braucēja) reaģēšanas spēju pārbaudi alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmes kontrolei. Tādējādi tiks ieviesta sistēma, kas ļaus pārliecināties, ka braucēji neizmanto nomas braucamrīkus, ja atrodas alkohola vai citu apreibinošo vielu iespaidā, kas traucē tiem veikt attiecīgo testu aplikācijā. 

Risinājums tiks integrēts nomas pakalpojumu sniedzēja aplikācijā, piemēram, pirms pakalpojumu saņemšanas (brauciena uzsākšanas) būs jāaizpilda loģikas un reakcijas tests, ko persona, kas ir apreibinošo vielu iespaidā, varētu nespēt izpildīt.” 

Jauns termins  lauksaimniecības mašīntraktors 

CSL grozījumi normatīvo aktu papildina ar vēl vienu jaunu definīciju  lauksaimniecības mašīntraktors. 

Noteikts, ka lauksaimniecības mašīntraktors ir pilnpiedziņas mehāniskais transportlīdzeklis, kurš būvēts uz automobiļa bāzes un kuram piemēro traktortehnikas tiesisko regulējumu, kuram ir kravas tilpne vai seglu iekārta un kura pilnā masa pārsniedz 4500 kg, kurš ir īpaši konstruēts vai pielāgots, lai vilktu, stumtu, pārvietotu vai darbinātu konkrētas ierīces, maināmās iekārtas vai piekabes, un ir aprīkots ar riepām, kas paredzētas lietošanai lauksaimniecībā, un kurš var būt aprīkots ar ne vairāk kā divām pasažieru sēdvietām, un kuram uzstādīta ātruma ierobežošanas ierīce, ja ekspluatācijā maksimālais tehniski iespējamais ātrums pārsniedz 60 km/h. 

Tostarp CSL papildināts ar jaunu V1 nodaļu “Lauksaimniecības mašīntraktors”, paredzot, ka: 

  • kravas pārvadājumiem izmantojams lauksaimniecības mašīntraktors uzskatāms par autotransporta līdzekli Autopārvadājumu likuma izpratnē un uz to attiecas šī likuma normas par autopārvadājumiem; 
  • lauksaimniecības mašīntraktoru var vadīt personas ar TR2 vai C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D un DE kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām. 

CSL grozījumu pārejas noteikumos noteikts, ka iepriekšminētās izmaiņas stāsies spēkā 2026. gada 1. jūlijā. Līdz attiecīgo izmaiņu spēkā stāšanās dienai Ministru kabinetam (MK) jāizdod noteikumi par lauksaimniecības mašīntraktora atbilstības novērtēšanu un tā tehniskajām prasībām, kā arī par lauksaimniecības mašīntraktora reģistrācijas un valsts tehniskās apskates kārtību.

Izmaiņām pielāgota arī administratīvā atbildība  

CSL grozījumi precizē arī administratīvās atbildības piemērošanu, ņemot vērā veiktās izmaiņas: 

  • saskaņā ar CSL 51. panta 6.1 daļu par elektrovelosipēda, pašgājēja velosipēda, velorikšas vai elektroskrejriteņa vadīšanu, ja nav velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, piemēro naudas sodu elektrovelosipēda, pašgājēja velosipēda, velorikšas vai elektroskrejriteņa vadītājam 5 naudas soda vienību (25 eiro) apmērā – tiesību norma stāsies spēkā 2026. gada 1. februārī; 
  • atbilstoši CSL 68.1 pantam par to noteikumu pārkāpšanu, kuri paredz prasības attiecībā uz pašgājēju velosipēdu, velorikšu un elektroskrejriteņu tehnisko stāvokli vai ražotāja noteiktajiem tehniskajiem parametriem, piemēro naudas sodu pašgājēju velosipēdu, velorikšu un elektroskrejriteņu vadītājiem no 10 līdz 50 naudas soda vienībām (50– 250 eiro) – tiesību norma stāsies spēkā 2026. gada 1. februārī; 
  • saskaņā ar CSL 68.2 panta pirmo daļu par koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem noteikto prasību, kas attiecas uz pakalpojuma saņēmēja vecuma pārbaudi mobilajā lietotnē vai tīmekļvietnē un attiecīgā transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamības pārbaudi, pārkāpšanu piemēro naudas sodu juridiskajai personai no 14 līdz 70 naudas soda vienībām (70–350 eiro) – tiesību norma stāsies spēkā 2026. gada 1. aprīlī; 
  • saskaņā ar CSL 68.2 panta otro daļu par koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem noteikto prasību, kas attiecas uz pakalpojuma saņēmēja reaģēšanas spēju pārbaudi alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmes kontroles ietvaros, pārkāpšanu piemēro naudas sodu juridiskajai personai no 14 līdz 70 naudas soda vienībām (70–350 eiro) – tiesību norma stāsies spēkā 2026. gada 1. aprīlī; 
  • atbilstoši CSL 71. panta otrajai daļai par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, par kuru nav veikta tā īpašnieka OCTA, piemēro naudas sodu pašgājēja velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadītājam (kurš nav transportlīdzekļa īpašnieks (valdītājs, turētājs)) no 6 līdz 11 naudas soda vienībām (30–55 eiro) – tiesību norma stāsies spēkā 2026. gada 1. maijā; 
  • atbilstoši CSL 71. panta  2.1 daļai par transportlīdzekļa īpašnieka OCTA neveikšanu, ja tas tiek izmantots ceļu satiksmē, piemēro naudas sodu pašgājēja velosipēda vai elektroskrejriteņa tiesīgajam lietotājam vai mopēda īpašniekam (valdītājam, turētājam) no 25 līdz 40 naudas soda vienībām (125–200 eiro) – tiesību norma stāsies spēkā 2026. gada 1. maijā; 
  • saskaņā ar CSL 72. panta pirmo daļu par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kurš nav reģistrēts, piemēro naudas sodu pašgājēja velosipēda, velorikšas vai elektroskrejriteņa vadītājam no 6 līdz 14 naudas soda vienībām (30–70 eiro) – tiesību norma stāsies spēkā 2026. gada 1. maijā. 

Pašvaldības policijai paplašināta kompetence administratīvo pārkāpumu procesa veikšanā 

Par visiem iepriekšminētajiem pārkāpumiem sodu varēs piemērot ne tikai Valsts policija (VP), bet arī pašvaldības policija (skat. CSL 83. pantu). 

Izņēmums ir CSL 68.1 pants (par to noteikumu pārkāpšanu, kuri paredz prasības attiecībā uz pašgājēju velosipēdu, velorikšu un elektroskrejriteņu tehnisko stāvokli vai ražotāja noteiktajiem tehniskajiem parametriem), kurā administratīvā pārkāpuma procesu par minēto pārkāpumu veic pašvaldības policija vai pašvaldības transporta kontroles dienests. 

Vienlaikus pašvaldības transporta kontroles dienestam, tāpat kā VP un pašvaldības policijai, būs tiesības veikt administratīvā pārkāpuma procesu par  CSL 68.2pantā minētajiem pārkāpumiem (par koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem noteikto prasību neievērošanu). 

Izmaiņas saistībā ar kompetenci administratīvo pārkāpumu procesa veikšanā stāsies spēkā 2026. gada 1. aprīlī. 

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI