DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ceļu satiksme

Atis Švinka: izmaiņas Ceļu satiksmes likumā veicinās drošu mikromobilitāti, drošība satiksmē ir ikviena atbildība

Publicitātes foto.

6. novembrī Latvijas Republikas Saeima 3. lasījumā apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes likumā (CSL). Starp Saeimas lasījumiem papildinātajos CSL grozījumos noteikts, ka atkarībā no divu riteņu braucamrīka tehniskajiem parametriem velosipēdam līdzīgie braucamrīki tiek sadalīti trīs grupās ar atšķirīgu regulējumu dalībai satiksmē. Izmaiņu mērķis ir veicināt drošu mikromobilitāti, īpaši attiecībā uz vismazāk aizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem – gājējiem. Tāpat grozījumi CSL paredz, ka visu koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējiem būs jānodrošina pakalpojuma izmantotāja vecuma, transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamības un reaģēšanas spēju pārbaude.

“Esmu gandarīts, ka beidzot izmaiņas likumā ir pieņemtas. Jaunie noteikumi vieš skaidrību un vienotu izpratni visiem satiksmes dalībniekiem un viennozīmīgi uzlabos drošību uz ietvēm. Vēlos pateikt lielu paldies par darbu visiem, kas iesaistīti jaunā regulējuma izstrādē! Jēgpilns un svarīgs darbs paveikts. Vienlaikus gribētu uzsvērt, ka ar regulējumu vien nepietiek, jo droša ceļu satiksme lielā mērā ir mūsu ikviena atbildība. Tāpēc aicinu jauniešus, viņu vecākus un sabiedrību kopumā –nopietni attiekties pret savu un citu drošību uz ceļiem,” uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.

Līdz šim CSL ir vienota definīcija visiem velosipēdiem ar jaudu līdz 1 kW un ar elektriskās piedziņas palīdzību sasniedzamu maksimālo ātrumu līdz 25 km/h. Lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību, atkarībā no velosipēdu tehniskajiem parametriem, tie ir sadalīti trīs grupās. Katrai grupai, izvērtējot tehniskos parametrus un potenciālos riskus, CSL noteikts atšķirīgs regulējums.

Pirmā grupa – velosipēds, kas darbināms tikai ar muskuļu spēku (pedāļiem vai svirām). Attiecībā uz velosipēdiem CSL izmaiņu nav un spēkā ir līdz šim noteiktais regulējums. Satiksmē var piedalīties no 10 gadu vecuma, jābūt velosipēda tiesībām, līdz 16 gadu vecumam obligāti jāvelk aizsargķivere un ar velosipēdu var pārvietoties arī pa ietvēm. Velosipēdus ieteicams reģistrēt, jo tas palīdzēs spēkratu atgūt tā zādzības gadījumos.  

Otrā grupa – elektrovelosipēdi (jauns termins) var būt ar papildus elektrisko piedziņu, kuras jauda ir līdz 250 W, kā arī tā atslēdzas, ja ātrums pārsniedz 25 km/h, tātad elektromotors palīdz tikai tad, ja min pedāļus. Citi nosacījumi CSL tādi paši kā velosipēdiem, t. sk. aizsargķiveres obligāta lietošana līdz 16 gadiem un velosipēda tiesības. Vienīgā atšķirība – ar šādiem braucamrīkiem satiksmē varēs piedalīties no 14 gadu vecuma. Arī elektrovelosipēdu reģistrācija ir brīvprātīga.

Trešā grupa – pašgājējvelosipēdi (jauns termins) ar jaudu līdz 1 kW un maksimālo ātrumu līdz 25 km/h, bet šiem spēkratiem, lai pārvietotos, pedāļi nav jāmin visu laiku – elektropiedziņa darbojas arī tad, ja pedāļi netiek dzīti uz priekšu ar muskuļu spēku. Plānots, ka šādi braucamrīki nedrīkstēs pārvietoties pa ietvi un no 2026. gada 1. februāra tiem būs obligāta reģistrācija, kā arī nepieciešama OCTA. Ar šādiem braucamrīkiem satiksmē varēs piedalīties no 14 gadu vecuma, līdz 16 gadiem obligāti jāvelk aizsargķivere. Paredzēts, ka no 2026. gada 1. maija par pārvietošanos ar nereģistrētu braucamrīku un OCTA neesamību varēs uzlikt sodu, turklāt, to varēs arī pašvaldības policija.

Tāpat, lai uzlabotu satiksmes drošību, CSL paredz, ka visu koplietošanas braucamrīku, ieskaitot automašīnu, lietošanai pakalpojumu sniedzējiem pirms pakalpojuma sniegšanas būs jānodrošina reakcijas testi un attiecīgās kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamības pārbaude. Koplietošanas braucamrīku pakalpojumu sniedzējam būs pienākums pirms pakalpojuma saņemšanas aplikācijā veikt pakalpojumu saņēmēja (braucēja) reaģēšanas spēju pārbaudi alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmes kontrolei. Tādējādi tiks ieviesta sistēma, kas ļaus pārliecināties, ka braucēji neizmanto nomas braucamrīkus, ja atrodas alkohola vai citu apreibinošo vielu iespaidā, kas traucē tiem veikt attiecīgo testu aplikācijā.

Risinājums tiks integrēts nomas pakalpojumu sniedzēja aplikācijā, piemēram, pirms pakalpojumu saņemšanas (brauciena uzsākšanas) būs jāaizpilda loģikas un reakcijas tests, ko persona, kas ir apreibinošo vielu iespaidā, varētu nespēt izpildīt. Ņemot vērā, ka šāda risinājuma ieviešanai ir jāveic esošo nomas pakalpojumu sniedzēju aplikāciju pārveide, priekšlikums paredz, ka minētā norma stātos spēkā 2026. gada 1. aprīlī.

Tāpat SM ir izstrādājusi un nodevusi saskaņošanā iesaistītajām ministrijām arī grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos (CSN) par obligātu OCTA dažādiem citiem braucamrīkiem – sporta atpūtas inventāram, piemēram, monoriteņiem, skrituļdēļiem u. c. mikromobilitātes rīkiem. Grozījumi CSN paredzēti arī pašgājējvelosipēdu iekļaušanai kopējā ceļu satiksmē.

Satiksmes ministrijas infografika.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI