SATURA RĀDĪTĀJS
Rīcības virziens nosaka aktivitātes veiksmīgai un atbilstošai Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes rezolūciju izpildi, personām (fiziskām un juridiskām), kas iesaistītas masveida iznīcināšanas ieroču izplatīšanā, pārvietošanā vai ražošanā, liedzot iespēju iegūt un pārvietot līdzekļus. Analizējot šo rīcības virzienu, tiek vērtēts, cik veiksmīgi un atbilstoši Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes rezolūcijām tiek liegta iespēja personām (fiziskām un juridiskām), kas iesaistītas masveida iznīcināšanas ieroču izplatīšanā, pārvietošanā vai ražošanā, iegūt un pārvietot līdzekļus.
Uzdevumi
Galvenie uzdevumi paredz stiprināt prevenciju un uzraudzību proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā. Finanšu izlūkošanas dienests sadarbībā ar “Moneyval” Sekretariātu rīkos starptautiska līmeņa konferenci par proliferācijas finansēšanas apkarošanas jautājumiem.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Stiprināta ar risku pamatota uzraudzība, uzraudzības iestādēm veicot mērķētas pārbaudes.
- Paaugstināta preventatīvo pasākumu efektivitāte: pilnveidoti informatīvie materiāli, vadlīnijas un saistošie noteikumi par sankciju un proliferācijas riskiem atbilstoši aktuālajai informācijai, kā arī izveidotas specializētas apmācību programmas par sankciju un proliferācijas finansēšanas jautājumiem.
- Informēts finanšu sektors, uzņēmēji un plašāka sabiedrība par riskiem, kas saistīti ar sankciju pārkāpšanu vai apiešanu proliferācijas finansēšanas gadījumos.
- Attīstīta starptautiskā sadarbība proliferācijas finansēšanas apkarošanā.
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Ārlietu ministrija
Līdzatbildīgās institūcijas: Finanšu izlūkošanas dienests; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Finanšu ministrija; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Iekšlietu ministrija; Latvijas Banka; Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija; Valsts drošības dienests; Valsts ieņēmumu dienests; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
Tiesību akti
- Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums
- Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumi Nr. 327 “Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība”
- Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumi Nr. 328 “Sankciju koordinācijas padomes nolikums”
- Ministru kabineta 2017. gada 25. jūlija noteikumi Nr. 419 “Noteikumi par nacionālo sankciju noteikšanu attiecībā uz subjektiem, kas saistīti ar Korejas Tautas Demokrātiskās Republikas īstenoto kodolprogrammu un politisko režīmu”
- Ministru kabineta 2017. gada 31. jūlija rīkojums Nr. 390 “Par finanšu ierobežojumu noteikšanu attiecībā uz subjektiem, kas saistīti ar Korejas Tautas Demokrātiskās Republikas īstenoto kodolprogrammu un politisko režīmu”
- Ministru kabineta 2018. gada 29. marta rīkojums Nr. 137 “Par finanšu ierobežojumu noteikšanu attiecībā uz subjektiem, kas saistīti ar Korejas Tautas Demokrātiskās Republikas īstenoto kodolprogrammu un politisko režīmu”
- Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums
- Krimināllikums
- Ministru kabineta 2009. gada 4. augusta noteikumi Nr. 866 “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas nolikums”
- Latvijas Bankas 2019. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 176 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas prasības, veicot ārvalstu valūtu skaidrās naudas pirkšanu un pārdošanu”
- Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2019. gada 29. janvāra normatīvie noteikumi Nr. 13 “Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi”
- Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2018. gada 28. jūnija ieteikumi Nr. 111 “Ieteikumi kredītiestādēm un licencētām maksājumu un elektroniskās naudas iestādēm ar sankciju prasību neizpildi saistīto risku mazināšanai”
Noderīgas saites
- Ārlietu ministrijas informācija par Apvienoto Nāciju Organizāciju
- Ārlietu ministrijas informācija par sankcijām
- Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes mājaslapa
- Finanšu izlūkošanas dienesta mājaslapas sadaļa “Proliferācijas finansēšanas novēršana”
- Sektoru noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un terorisma finansēšanas risku novērtējums (2017–2018)
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.–2018. gadu (papildināts 2019. gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski (publiskojamā versija)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Cik daudz izdarīts ekonomisko noziegumu apkarošanā Latvijā. Jurista Vārds, 07.01.2020., Nr. 01 (1111), 12.-13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Tieslietu ministrija OECD ziņojums "Tiesiskums komercdarbībai un iekļaujošai izaugsmei Latvijā". Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Kovaļa Ļ., Gerasimins I. Uzņēmumu vadītāju krimināltiesiskā atbildība par komercdarbības principu neievērošanu. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 14.-18.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Ivanovs I., Rapša A. Ar izpratni un iekšējo kontroli pret korupciju. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 19.-22.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Lošmanis A. Akciju aprites modernizācijas nepieciešamība Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 34.-37.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Vainovskis M. Laba korporatīvā pārvaldība: kā nodrošināt OECD principu piemērošanu Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 38.-44.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Grafs A. Vai Latvijas bankas vērtē uzņēmumu korporatīvās pārvaldības praksi. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 45.-47.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Auziņa-Melalksne D. Kapitāla piesaiste biržā: mīti un patiesība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 47.-51.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)