SATURA RĀDĪTĀJS
Šis rīcības virziens nosaka aktivitātes, kas iesaistītajām institūcijām jāveic, lai starptautiskā sadarbība noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā būtu efektīva un sasniegtu mērķus: kvalitatīvu un savlaicīgu starpvalstu informācijas apmaiņu, apmaiņu ar finanšu izlūkdatiem un iesaisti starptautiskās apvienotās izmeklēšanas grupās.
Uzdevumi
- Lai veicinātu starptautisko sadarbību noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā un tās kontrolē, organizēt uzraudzības un kontroles institūciju pieredzes apmaiņas pasākumus, prioritizēt informācijas pieprasījumus un nodrošināt to izpildes kvalitāti.
- Saistībā ar plānotajām izmaiņām Tiesu informācijas sistēmā krimināltiesiskajai starptautiskajai sadarbībai nodrošināt starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības lūgumu informācijas sistēmas atbilstību Finanšu darījumu darba grupas (FATF) 37. un 38. rekomendācijai.
- Nodrošināt Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) regulāru dalību starptautiskā finanšu izlūkošanas dienestu darba grupā, kuras dalībnieki veic liela apmēra noziedzīgi iegūtu līdzekļu plūsmu izpēti šobrīd likvidējamā bankā.
- FID atbilstoši savai kompetencei nodrošināt dalību “Egmont Group”, “Moneyval” un Eiropas Savienības finanšu izlūkošanas dienestu platformās.
- Papildināt un aktualizēt vadlīnijas, lai nodrošinātu, ka uzraudzības un kontroles iestādes, FID un izmeklēšanas iestādes var ātri, konstruktīvi un efektīvi nodrošināt visplašāko starptautisko sadarbību attiecībā uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju (NILL), saistītiem sākotnējiem noziedzīgajiem nodarījumiem un terorisma finansēšanu atbilstoši FATF 40. rekomendācijas prasībām.
-
2022. gadā plānots organizēt starptautiska līmeņa Egmont grupas plenārsēdi Rīgā.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Nodrošināta starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības lūgumu informācijas sistēmas atbilstība FATF 37. un 38. rekomendācijai, kas saistīta ar plānotajām izmaiņām Tiesu informācijas sistēmā.
- FID, izmeklēšanas iestādes un uzraudzības un kontroles institūcijas starptautiskajā sadarbībā ievēro FATF 40. rekomendācijas prasības.
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Tieslietu ministrija
Līdzatbildīgās institūcijas: Iekšlietu ministrija; Valsts policija; Datu valsts inspekcija; Valsts ieņēmumu dienests; Valsts drošības dienests; Ģenerālprokuratūra; Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Finanšu ministrija; Finanšu izlūkošanas dienests
Tiesību akti
- Kriminālprocesa likums
- Ministru kabineta 2013. gada 8. oktobra noteikumi Nr. 1045 “Starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības lūgumu informācijas sistēmas noteikumi”
- Fizisko personu datu apstrādes likums
- Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (Dokuments attiecas uz EEZ), 27.04.2016.
Noderīgas saites
- Vadlīnijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas uzraudzības un kontroles institūciju, Finanšu izlūkošanas dienesta un tiesībaizsardzības iestāžu starptautiskajai sadarbībai
- Tiesiskā sadarbība krimināllietās (informācija no Tieslietu ministrijas mājaslapas)
- Finanšu darījumu darba grupas (FATF) rekomendācijas “Starptautiskie standarti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai, kā arī terorisma un masveida iznīcināšanas ieroču izplatīšanas finansēšanas novēršanai” (latviešu valodā)
- FATF rekomendācijas “International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation” (angļu valodā)
- FATF metodoloģija “Methodology for Assessing Technical Compliance with the FATF Recommendations and the Effectiveness of AML/CFT Systems” (angļu valodā)
- FATF ceturtā AML/CFT savstarpējā novērtējuma kārta (angļu valodā)
- Vadlīnijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas uzraudzības un kontroles institūciju starptautiskajai sadarbībai (2019)
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.–2018. gadu (papildināts 2019. gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Cik daudz izdarīts ekonomisko noziegumu apkarošanā Latvijā. Jurista Vārds, 07.01.2020., Nr. 01 (1111), 12.-13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Tieslietu ministrija OECD ziņojums "Tiesiskums komercdarbībai un iekļaujošai izaugsmei Latvijā". Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Kovaļa Ļ., Gerasimins I. Uzņēmumu vadītāju krimināltiesiskā atbildība par komercdarbības principu neievērošanu. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 14.-18.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Ivanovs I., Rapša A. Ar izpratni un iekšējo kontroli pret korupciju. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 19.-22.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Lošmanis A. Akciju aprites modernizācijas nepieciešamība Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 34.-37.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Vainovskis M. Laba korporatīvā pārvaldība: kā nodrošināt OECD principu piemērošanu Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 38.-44.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Grafs A. Vai Latvijas bankas vērtē uzņēmumu korporatīvās pārvaldības praksi. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 45.-47.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Auziņa-Melalksne D. Kapitāla piesaiste biržā: mīti un patiesība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 47.-51.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)