FOTO: Paula Čurkste, LETA.
No 2025. gada 20. novembra E-veselības sistēmā ārstniecības personām un pacientiem būs pieejams jaunais e-nosūtījuma modulis, bet no 2026. gada 5. maija nosūtījumus varēs izsniegt un apstrādāt tikai elektroniski.
Izmaiņas paredz grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 134 “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu”, kas stājas spēkā 2025. gada 8. novembrī.
Plānots, ka pāreja uz e-nosūtījumiem varētu uzlabot informācijas apriti starp ārstniecības iestādēm un pacientiem, kā arī nodrošināt ērtāku un pārskatāmāku veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanu.
Paredzēts, ka nosūtījumu izrakstīšana papīra formāta būs pieļaujama tikai tad, ja informācijas un komunikācijas tehnoloģiju darbības traucējumu dēļ to nebūs iespējams sagatavot elektroniski.
Līdz ar jaunā e-nosūtījuma modeļa ieviešanu sāksies pāreja uz principu “viens e-nosūtījums – viens pieraksts”. Tas nozīmēs, ka E-veselības sistēma pacientam nodrošinās elektronisku rezervēšanu vai pierakstu veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai vienā ārstniecības iestādē nosūtījumā noteiktajā derīguma termiņā.
Kā paskaidrots anotācijā, katram e-nosūtījumam tiks piešķirts unikāls identifikators. Pierakstoties vienā ārstniecības iestādē, identifikators tiks piesaistīts konkrētajai iestādei.
Cita iestāde varēs pieņemt pierakstu tikai tad, ja iepriekšējais pieraksts tiks atcelts.
Noteiktos gadījumos pierakstu būs tiesīga atcelt tikai tā ārstniecības iestāde, kurā veikta pirmreizējā rezervācija.
Ja ārstniecības iestāde pacientam nevarēs uzreiz piedāvāt konkrētu pieraksta laiku, tad tā, saskaņojot ar pacientu, drīkstēs rezervēt e-nosūtījumu. Kad būs pieejami pierakstu laiki, tad iestāde sazināsies ar pacientu, lai vienotos par vizītes laiku. Ja piedāvātais laiks pacientam nebūs piemērots (piemēram, cita ārstniecības iestāde piedāvās agrāku pierakstu), tad rezervāciju būs iespējams pārcelt uz citu iestādi.
Noteikts arī, ka e-nosūtījums tiks sasaistīts ar saņemtā veselības aprūpes pakalpojuma rezultātiem, E-veselības sistēmā norādot rezultāta pievienošanas datumu un laiku, pievienotā medicīniskā dokumenta numuru un ārstniecības iestādi, kas šo informāciju ievadījusi.
Lai nodrošinātu, ka izmeklējuma rezultāti ir aktuāli un noderīgi ārstniecības procesā, katram ārstniecības personas izsniegtajam e-nosūtījumam noteikts derīguma termiņš – laika periods, kurā pacientam jāveic pieraksts veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai.
Ja ārsts nebūs norādījis e-nosūtījuma derīguma termiņu, tad E-veselības sistēma pēc noklusējuma principa tam piešķirs trīs mēnešu derīguma periodu (90 kalendārās dienas). Ārstniecības persona, ja nepieciešams, nosūtījuma derīguma termiņu jebkurā laikā varēs mainīt.
Ja pieraksts objektīvu iemeslu dēļ tiks atcelts, tad tas kļūs pieejams jaunai rezervācijai vai pierakstam. Šādā gadījumā e-nosūtījuma derīguma termiņš tiks automātiski pagarināts par to dienu skaitu, kurās rezervācija vai pieraksts bijis aktīvs.
“Piemēram, ja rezervācija veikta 1. novembrī un atcelta 10. novembrī, tad nosūtījuma derīguma termiņš tiks pagarināts par 10 dienām. Pēc e-nosūtījuma atcelšanas to varēs pārņemt cita ārstniecības iestāde, taču pieraksta pārņemšana būs pieļaujama ne vēlāk kā piecas dienas pirms pakalpojuma saņemšanas,” paskaidrots grozījumu anotācijā.
Saskaņā ar grozījumiem ārstniecības iestādei, apstrādājot datus E-veselības sistēmā, ir pienākums nodrošināt papīra formātā izsniegtā nosūtījuma datu ievadi sistēmā. Arī šajā gadījumā, reģistrējot E-veselības sistēmā papīra formāta nosūtījumu, jānorāda derīguma termiņš – 90 kalendārās dienas no nosūtījuma reģistrācijas dienas, ja pašā nosūtījumā nav norādīts cits termiņš.
Papildus noteikts, ka nosūtījumi pakalpojumu saņemšanai, kas sagatavoti E-veselības sistēmā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 20. novembrim, būs derīgi apmeklējuma rezervācijai un/vai pierakstam līdz 2027. gada 31. maijam.
Grozījumi paredz, ka E-veselības sistēmā tiks ieviesti paziņojumi brīdinājuma veidā, ja ārsts izrakstīs nosūtījumu uz pakalpojumu, kam jau ir spēkā esošs nosūtījums, vai ja pacients šo pakalpojumu jau saņēmis.
Lai atvieglotu ārstniecības personu darbu, tiks ieviesta iespēja sagatavot vienu e-nosūtījumu vairākiem pakalpojumiem (piemēram, vizuālajai diagnostikai, funkcionālajiem izmeklējumiem un speciālistu konsultācijām).
Noteikts arī, ka ārstniecības personām turpmāk būs tiesības ievadīt un labot informāciju par pacienta kontaktpersonu.
“Piemēram, ģimenes ārsts, izvērtējot savu kapacitāti, šādu informāciju norāda senioram, kuram nav neviena piederīgā, kas varētu to izdarīt. Kontaktpersonas informācija atvieglotu ārstniecības iestādes saziņu ar personas piederīgajiem akūtas veselības stāvokļa pasliktināšanās gadījumā, kad persona pati to nav spējīga izdarīt, bet nepieciešama tuvinieku iesaiste,” paskaidrots anotācijā.