SATURA RĀDĪTĀJS
Šī rīcības virziena pamatā ir finanšu izlūkošanas darbs kopumā – saņemt, analizēt un nodot tiesībaizsardzības un drošības iestādēm vai citu valstu finanšu izlūkošanas dienestiem informāciju par noziedzīgām finanšu plūsmām.
Uzdevumi
- Īstenojot dažādas apmācību programmas, diskusijas un seminārus, paralēlās finanšu izmeklēšanas jomās stiprināt tiesībaizsardzības iestāžu kapacitāti.
- Lai stiprinātu Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) kapacitāti stratēģiskās un operacionālās analīzes jomā, organizēt apmācību un kvalifikācijas celšanas pasākumus ar nozarē atzītu starptautisku ekspertu līdzdalību.
- Stiprināt FID programmnodrošinājumu, pilnveidojot un papildinot FID digitālos informācijas resursus un datu apmaiņas kanālus.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Būtiski stiprināt Finanšu izlūkošanas dienesta kapacitāti gan stratēģiskās analīzes, gan operacionālās analīzes jomā. Pilnveidot Finanšu izlūkošanas dienesta darbinieku zināšanas atbilstoši jaunākajām tendencēm un riskiem nozarē.
- Palielināt Finanšu izlūkošanas dienestam pieejamā programmnodrošinājuma efektivitāti.
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Finanšu izlūkošanas dienests
Līdzatbildīgās institūcijas: Valsts policija; Valsts ieņēmumu dienests; Valsts drošības dienests; Ģenerālprokuratūra; Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Nodokļu un muitas policijas pārvalde; Latvijas Finanšu nozares asociācija; NILLTPF novēršanas likuma subjekti; datubāzes KRASS, Traktortehnikas reģistra un Kuģu reģistra turētājs
Tiesību akti
Noderīgas saites
- Latvijas nacionālais NILL/TF risku novērtēšanas ziņojums par periodu no 2013. gada līdz 2016. gadam, kurš 2018. gadā papildināts ar sektorālo risku izvērtējumu
- Eiropas Komisijas Pārnacionālā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riska novērtējuma ziņojums
- “Moneyval” 2018. gada 23. augusta ziņojums par Latviju (angļu valodā) un ziņojuma kopsavilkums (latviešu valodā)
- Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanai laikposmam līdz 2019. gada 31. decembrim
- FATF rekomendācijas “International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation” (angļu valodā)
- FATF metodoloģija “Methodology for Assessing Technical Compliance with the FATF Recommendations and the Effectiveness of AML/CFT Systems” (angļu valodā)
- FATF ceturtā AML/CFT savstarpējā novērtējuma kārta (angļu valodā)
- Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta 2019. gada pārskats
- Sektoru noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un terorisma finansēšanas risku novērtējums (2017–2018)
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.–2018. gadu (papildināts 2019. gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski (publiskojamā versija)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Cik daudz izdarīts ekonomisko noziegumu apkarošanā Latvijā. Jurista Vārds, 07.01.2020., Nr. 01 (1111), 12.-13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Tieslietu ministrija OECD ziņojums "Tiesiskums komercdarbībai un iekļaujošai izaugsmei Latvijā". Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Kovaļa Ļ., Gerasimins I. Uzņēmumu vadītāju krimināltiesiskā atbildība par komercdarbības principu neievērošanu. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 14.-18.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Ivanovs I., Rapša A. Ar izpratni un iekšējo kontroli pret korupciju. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 19.-22.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Lošmanis A. Akciju aprites modernizācijas nepieciešamība Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 34.-37.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Vainovskis M. Laba korporatīvā pārvaldība: kā nodrošināt OECD principu piemērošanu Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 38.-44.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Grafs A. Vai Latvijas bankas vērtē uzņēmumu korporatīvās pārvaldības praksi. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 45.-47.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Auziņa-Melalksne D. Kapitāla piesaiste biržā: mīti un patiesība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 47.-51.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)