SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
20. aprīlī, 2020
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums

Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

SATURA RĀDĪTĀJS

Šī rīcības virziena aktivitātes nodrošina, lai valstī teroristiem, teroristu organizācijām un teroristu finansētājiem tiek liegts piesaistīt, pārvietot un izmantot līdzekļus un saviem mērķiem ļaunprātīgi izmantot bezpeļņas organizācijas.

Uzdevumi

  • Uzraudzības un kontroles iestādēm stiprināt mērķētu finanšu sankciju uzraudzības programmas.
  • Informēt likuma subjektus par sankciju pārkāpšanā un apiešanā izmantotajām tipoloģijām, kas konstatētas pārbaužu gaitā.
  • Uzraudzības un kontroles iestādēm izstrādāt publiskus informatīvos materiālus un regulāri informēt privāto sektoru par aktuālajiem sankciju režīmiem.
  • Veicināt efektīvu darījumu ar terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas pazīmēm identificēšanu nebanku sektorā.
  • Mazināt anonimitātes un krāpniecības riskus neklātienes finanšu pakalpojumu jomā.

Galvenais sasniedzamais mērķis

  • Teroristiem, teroristu organizācijām un terorisma finansētājiem ir novērsta iespēja piesaistīt, pārvietot un izmantot līdzekļus un ļaunprātīgi izmantot bezpeļņas organizāciju sektorus.

Uz risku balstīta pieeja

Ieviesta uz risku novērtējumu balstīta nevalstisko organizāciju sektora uzraudzība – tā ietver risku novērtēšanu, kas saistīti ar nevalstisko organizāciju iesaistīšanos terorisma finansēšanā un finanšu sankciju apiešanā. Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTF) risku novērtēšanas ziņojums.

Sankciju koordinācijas padome

Izveidota Sankciju koordinācijas padome, kas ir galvenais koordinācijas mehānisms, kuru atbalsta augsta līmeņa politiskā griba. Padome ietver valsts, privāto un nevalstisko organizāciju sektoru.

Tagad mērķētas finanšu sankcijas tiek īstenotas tieši, pilnībā un bez kavēšanās, saskaņā ar Finanšu darījumu darba grupas (FATF) metodoloģiju. Visas personas ir informētas par šīm ANO Drošības padomes rezolūcijām.

Latvija ir pilnībā autonoma no Eiropas Savienības mehānismiem attiecībā uz sankciju ieviešanu. 

Papildināts uzraudzības un kontroles institūciju saraksts, aptverot visus valsts, privātos un nevalstisko organizāciju sektorus.

Iesaistītās institūcijas

Atbildīgā institūcija: Iekšlietu ministrija

Līdzatbildīgās institūcijas: Ārlietu ministrija; Finanšu izlūkošanas dienests; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Kultūras ministrija; Latvijas Banka; Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Maksātnespējas kontroles dienests; Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldePatērētāju tiesību aizsardzības centrs; Valsts drošības dienests; Valsts ieņēmumu dienests

Tiesību akti

Noderīgas saites

Publikācijas

Labs saturs
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI