SATURA RĀDĪTĀJS
Šis rīcības virziens nosaka, lai likuma subjekti – gan finanšu, gan nefinanšu iestādes – adekvāti piemēro noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) preventīvos pasākumus atbilstoši savam riska profilam, kā arī ziņo par aizdomīgiem darījumiem.
Uzdevumi
- Pārskatīt paralēlo aizdomīgu darījumu ziņošanas sistēmu.
- Izstrādāt vienotu tīmekļa vietni, kas atspoguļo sankcionēto personu sarakstos (gan nacionālajos, gan starptautisko organizāciju veidotajos) iekļautās personas un sektoriālo sankciju zonu (kas iekļauj sankcijas pret precēm un pakalpojumiem), kā arī nodrošina vienkopus visu informāciju par sankciju sarakstiem un citām ar sankcijām un to noteikšanu saistītajām aktualitātēm.
- Turpināt tirgus dalībnieku informēšanu par NILLTPF riskiem un preventīvo pasākumu īstenošanu. Aktualizēt vadlīnijas, organizēt apmācības un seminārus, turpināt komunicēt ar likuma subjektiem un sniegt informāciju par valstīm, kurām saskaņā ar Finanšu darījumu darba grupas (FATF) rekomendācijām jāpiemēro klientu padziļinātā izpēte.
- Uzlabot informācijas pieejamību klientu izpētes veikšanai. Pilnveidot tipoloģijas un definēt gan vispārīgos, gan katrai nozarei specifiskos indikatorus un “sarkanos karogus” aizdomīgiem darījumiem. Optimizēt NILLTPFN prasību īstenošanas uzraudzības institucionālo sistēmu.
Galvenais sasniedzamais mērķis
- Finanšu iestādes, noteiktu nefinanšu darbību, profesiju un virtuālo valūtu pakalpojumu sniedzēji piemēro riskiem atbilstošus NILLTPFN preventīvos pasākumus un ziņo par aizdomīgiem darījumiem.
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Finanšu ministrija
Līdzatbildīgās institūcijas: Iekšlietu ministrija; Kultūras ministrija; Finanšu izlūkošanas dienests; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Valsts ieņēmumu dienests; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija; Ārlietu ministrija; Latvijas Darba devēju konfederācija; Latvijas Finanšu nozares asociācija; Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija
Tiesību akti
Noderīgas saites
- Informācijas sniegšana par aizdomīgiem finanšu darījumiem: iesniegt ziņojumu Finanšu izlūkošanas dienestam
- FATF rekomendācijas “International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation” (angļu valodā)
- FATF metodoloģija “Methodology for Assessing Technical Compliance with the FATF Recommendations and the Effectiveness of AML/CFT Systems” (angļu valodā)
- FATF ceturtā AML/CFT savstarpējā novērtējuma kārta (angļu valodā)
- Sektoru noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un terorisma finansēšanas risku novērtējums (2017–2018)
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.–2018. gadu (papildināts 2019. gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski (publiskojamā versija)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Cik daudz izdarīts ekonomisko noziegumu apkarošanā Latvijā. Jurista Vārds, 07.01.2020., Nr. 01 (1111), 12.-13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Tieslietu ministrija OECD ziņojums "Tiesiskums komercdarbībai un iekļaujošai izaugsmei Latvijā". Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 13.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Kovaļa Ļ., Gerasimins I. Uzņēmumu vadītāju krimināltiesiskā atbildība par komercdarbības principu neievērošanu. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 14.-18.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Ivanovs I., Rapša A. Ar izpratni un iekšējo kontroli pret korupciju. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 19.-22.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Lošmanis A. Akciju aprites modernizācijas nepieciešamība Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 34.-37.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Vainovskis M. Laba korporatīvā pārvaldība: kā nodrošināt OECD principu piemērošanu Latvijā. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 38.-44.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Grafs A. Vai Latvijas bankas vērtē uzņēmumu korporatīvās pārvaldības praksi. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 45.-47.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Auziņa-Melalksne D. Kapitāla piesaiste biržā: mīti un patiesība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 47.-51.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)