FOTO: Paula Čurkste, LETA.
Saeima 20. jūnijā nodeva izskatīšanai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā likumprojektu “Valsts ieņēmumu dienesta likums”, kura mērķis ir koncentrētā veidā noteikt tikai būtiskākos ar iestādes darbību saistītos aspektus, likumu veidojot pēc iespējas īsāku un vienkāršāk uztveramu, vienlaikus nodalot izmeklēšanas funkcijas, lai VID turpmāk varētu attīstīties par servisa iestādi Latvijas iedzīvotājiem.
Jauna likuma izveide saistīta ar Ministru kabineta 2023. gada 6. februāra sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” (turpmāk – informatīvais ziņojums) un tajā atbalstītajiem priekšlikumiem par VID reorganizāciju, proti:
Kā skaidrots anotācijā, lai nodrošinātu, ka VID izveido un sniedz uz klientu pieredzi un pieprasījumu balstītus pakalpojumus, dienestam atbilstoši sabiedrības interesēm ir jāvirzās uz attīstības modeli, kurā tas kļūst par servisa iestādi:
“No VID ir nepieciešams nodalīt tās struktūrvienības, kuras ir izmeklēšanas iestādes un kuru pamatuzdevums ir atklāt noziedzīgus nodarījumus, nevis sniegt uz klientu orientētus pakalpojumus un konsultācijas nodokļu un muitas jomā.”
Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektore Baiba Šmite-Roķe, komentējot plānoto reorganizāciju, norādīja: “Atsakoties no represīvajām, kriminālnoziegumus apkarojošajām funkcijām un struktūrvienībām, VID kļūs “vieglāks” ne tikai pēc būtības, bet arī organizatoriski, tā būs vēl vairāk uz klientiem orientēta iestāde. Uzticams palīgs, partneris un konsultants, nevis, kā diemžēl nereti mēdz uzskatīt, bieds un drauds.”
Pārskatot likumu “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, secināts, ka tas būtiski jāgroza, no regulējuma izslēdzot ne tikai tiesību normas, kas saistītas ar VID nodokļu un muitas policijas un VID Iekšējās drošības pārvaldes funkcijām un uzdevumiem, bet arī:
Tā kā grozījumi skartu lielāko likuma daļu un tā teksts kļūtu grūti uztverams, tika pieņemts lēmums izstrādāt jaunu likumu, kurā koncentrētā veidā noteikti tikai paši būtiskākie ar iestādes darbību saistītie aspekti.
Kā norādīts anotācijā, paredzētais likumprojekta spēkā stāšanās termiņš ir 2026. gada 1. janvāris, jo vajadzīgs sagatavošanās periods efektīvai VID reorganizācijas īstenošanai.
Likumprojekts tiek virzīts vienotā paketē ar grozījumiem citos likumos:
Plašāk par tēmu >> |
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.