SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
23. septembrī, 2025
Lasīšanai: 13 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Valsts pārvalde
6
6

Ar grozījumiem likumā rosina efektīvāk izmantot valsts rīcībā esošos datus

FOTO: Freepik.

Saeimas darba kārtībā nonākusi Valsts prezidenta likumdošanas iniciatīva, ar kuru iecerēts uzlabot sabiedrības un tautsaimniecības attīstību, lietderīgāk izmantojot valsts rīcībā esošos datus. Kopumā piedāvātās izmaiņas ir atbalstāmas, taču izaicinājums ir efektīva to īstenošana praksē, vienlaikus izslēdzot datu noplūdes riskus, norāda eksperti.  

īsumā
  • Latvijas publiskā sektora rīcībā ir liels datu apjoms – apmēram 700 valsts informācijas sistēmu.
  • Iestādes patlaban ir tiesīgas apstrādāt un izmantot savā rīcībā esošos datus tikai tiem mērķiem, kuriem šie dati ir iegūti un kuri ir noteikti iestādes pamatfunkcijās.
  • Grozījumu projekts paredz, ka valsts iestādes datus varētu izmantot arī politikas plānošanai, risku identificēšanai un analīzei, pakalpojumu uzlabošanai, pētniecībai u. c.
  • Likumprojekts neparedz mainīt kārtību, kādā tiek apstrādāti īpašu kategoriju personas dati (“sensitīvie dati”).
  • Līga Stafecka: “Sabiedriskais labums šai iniciatīvai ir nozīmīgs. [..] Jācer, ka likumprojekta izskatīšanas gaitā kļūs skaidrāks, kā šī iniciatīva praksē būtu ieviešama, lai tā valsts pārvaldes darbu padarītu efektīvāku, nepadarot datu pieprasīšanu pārāk birokrātisku, bet arī nepaaugstinot riskus personas datu aizsardzībai.”
  • Ivo Krievs: “No likumprojekta var saprast, ka vispirms dati nokļūtu Centrālajā statistikas pārvaldē un pēc tam tiktu domāts, kā tos pētīt. Taču, lai neveidotos bezjēdzīga un apjomīga datu sapludināšana, manuprāt, ir jābūt otrādi – vispirms jānosaka skaidri mērķi, ko nepieciešams pētīt, un tikai tad pārvaldei jāsavāc dati šim mērķim.”

Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs jūnijā Saeimai nosūtīja likumprojektu “Grozījums Valsts pārvaldes iekārtas likumā”, piedāvājot noteikt veidu, kā īstenot valsts un pašvaldību rīcībā esošo datu apstrādi atkalizmantošanai valsts pārvaldē. Mērķis: uzlabot politiku plānošanu un valsts pakalpojumu kvalitāti, kā arī veicināt pētniecību un inovācijas valsts pārvaldē.

Saeima likumprojektu 18. septembrī atbalstīja pirmajā lasījumā.

Nepieciešams savietot datus no dažādām informācijas sistēmām

“Latvijas publiskā sektora rīcībā ir liels datu apjoms – apmēram 700 valsts informācijas sistēmu. Tas ir nozīmīgs resurss, lai pieņemtu labākus lēmumus nozaru attīstībai un kvalitatīvākai pakalpojumu īstenošanai. Politikas plānošanai un analītikai bieži ir nepieciešams savietot un analizēt datus no dažādām valsts informācijas sistēmām, lai iegūtu pilnvērtīgāku un precīzāku izpratni par situāciju, tendencēm un izaicinājumiem,” rakstīts Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča vēstulē Saeimas Prezidijam.

Iestādes patlaban ir tiesīgas apstrādāt un izmantot savā rīcībā esošos datus tikai tiem mērķiem, kuriem šie dati ir iegūti un kuri ir noteikti iestādes pamatfunkcijās.

Pašreizējais regulējums, kā pausts likumdošanas iniciatīvā, neparedz iespējas apvienot dažādu nozaru datus, tādēļ ne datu pārzinis, ne kāda cita iestāde nevar atkārtoti izmantot no iedzīvotājiem un uzņēmējiem jau iegūto informāciju, lai uzzinātu par sniegtajiem pakalpojumiem, veiktu padziļinātu pētniecību vai plānotu nozares politiku. Turklāt datu apmaiņa starp iestādēm ir ļoti birokrātiska – smagnēja, lēna un balstīta daudzos starpresoru vienošanās un sadarbības līgumos.

Politikas plānošanai, pakalpojumu efektivitātei, pētniecībai un inovācijām

Grozījumu projekts paredz noteikt trīs jaunus nolūkus datu apstrādei:

  • valsts un reģionālās politikas plānošanai un ietekmes novērtējumu izstrādei, preventīvu nozares risku identificēšanai un analīzei;
  • pakalpojumu sniegšanai un pieejamības uzlabošanai, kā arī to kvalitātes uzlabošanai un efektivitātes analīzei;
  • sabiedrības informēšanai, pētniecības un inovāciju projektu īstenošanai.

Grozījumi piedāvā stiprināt Centrālo statistikas pārvaldi (turpmāk – CSP) kā “vienas pieturas punktu” valsts informācijas sistēmās uzglabātās informācijas apstrādei un savietošanai.

Paredzēts, ka CSP tas jāveic drošā informācijas apstrādes vidē, kā arī jāsniedz atbilstošs konsultatīvs atbalsts valsts iestādēm datu analītikas, datu kvalitātes un apstrādes jautājumos.

Likumprojekta anotācijā norādīts, ka rosinātās izmaiņas regulējumā “neattiecas un nemaina kārtību, kādā tiek apstrādāti īpašu kategoriju personas dati (“sensitīvie dati”), kuru apstrādi un piekļuves tiesību ierobežojumus nosaka nozaru likumi, tostarp attiecībā uz veselības un sodāmības datiem”.

Tāpat likumprojekts neskars apmaiņu ar informāciju, kurai speciālajos likumos noteikti piekļuves ierobežojumi. Likumprojekts paredz, ka datu apstrādes procedūru un piemērošanas prakses uzraudzībai Datu valsts inspekcija ne retāk kā reizi trijos gados veic personas datu apstrādes revīziju CSP drošās informācijas apstrādes vidē. 

Vairāk datos balstītu lēmumu

Likumprojekts pozitīvi ietekmēs sabiedrības un tautsaimniecības attīstību, pausts tā anotācijā. Uzlabojoties datu analīzes kvalitātei, ko veicinās atkārtota datu izmantošana valsts pārvaldē, tiktu nodrošinātas labākas iespējas politikas plānošanai, valsts un pašvaldību sniegto pakalpojumu kvalitātes paaugstināšanai, kā arī sabiedrības informētības, pētniecības un inovāciju attīstībai publiskajā sektorā.

Nepieciešamību efektīvāk izmantot valsts rīcībā esošos datus uzsvēruši uzņēmumu pārstāvji Valsts konkurētspējas komisijas 2024. gadā veiktajā pētījumā par konkurētspēju un uzņēmējdarbības vidi, kā arī Valsts kontrole, kas 2017. gada revīzijā norādījusi, ka atsevišķās nozarēs iedzīvotāji joprojām pilda “kurjera funkciju”, manuāli pārsūtot informāciju starp iestādēm, – šādi vajadzību pēc grozījumiem pamato Valsts prezidents.

LV portāls jautā: Kā vērtējat Valsts prezidenta iniciatīvu paplašināt datu izmantošanas iespējas valsts pārvaldē?

Labāk vēlāk nekā nekad

Līga Stafecka

Sabiedriskās politikas centra “Providus” vecākā pētniece labas pārvaldības jautājumos

Foto: Zane Bitere, LETA

Gribētu šo jautājumu komentēt vairākos virzienos.

Pirmkārt, par priekšlikumu būtību. Kopumā Valsts prezidenta iniciatīva ir ļoti atbalstāma. Priekšlikumu būtība – stiprināt datu apmaiņu un atkalizmantošanu – ir svarīga, lai uzlabotu dažādu risinājumu, lēmumu un pakalpojumu kvalitāti. Būtiski, ka iestādes savā starpā ciešāk sadarbojas, zina par datu esamību, lai tos varētu veiksmīgi izmantot savā darbā. Tas varētu būt noderīgi risku novērtēšanai, īpaši jomās, kur procesā iesaistītas vairākas institūcijas un katrai ir sava datu kopa, bet nav iespēju ieraudzīt un izvērtēt procesu kopumā. Sabiedriskais labums šai iniciatīvai ir nozīmīgs.

Otrkārt, būtu svarīgi saprast, kā šī iniciatīva praksē tiks iedarbināta, lai iestādes patiešām šos datus izmantotu.

Cerams, iestādēm ir skaidrs, kādi dati vispār ir pieejami, lai zinātu, ko atbildīgajai institūcijai, kas pašreizējā redakcijā, šķiet, būs Centrālā statistikas pārvalde, tos vispār varētu pieprasīt.

Tāpat jācer, ka likumprojekta izskatīšanas gaitā kļūs skaidrāks, kā šī iniciatīva praksē būtu ieviešama, lai tā valsts pārvaldes darbu padarītu efektīvāku, pārlieku nebirokratizējot datu pieprasīšanu, bet arī nepaaugstinot riskus personas datu aizsardzībai.

Treškārt, gribu pievērst uzmanību tam, ka ar šo priekšlikumu nāk Valsts prezidents, nevis Ministru kabinets vai kāda publiskā institūcija, kas regulāri piedzīvo šādas problēmas.

Tas parāda, ka valsts pārvaldē ir zināma inerce – saskaroties ar šķēršļiem, nevis tos risināt, bet gan pieņemt kā nepārvaramus.

Tā parasti notiek ar jautājumiem, kuriem valsts pārvaldē nav saimnieka.

Būtu svarīgi šajā procesā arī skaidri paredzēt, kurš par šo jautājumu “tur rūpi”. Citādi nevar izprast, kādēļ tikai tagad tiek izteikts šāds priekšlikums un to dara nevis pašas iestādes, kam tā ikdienā ir problēma, bet gan Valsts prezidents. Taču labāk vēlāk nekā nekad.

Būtiski nodrošināt iestāžu rīcībā esošo datu anonimizāciju

Ivo Krievs

Biznesa augstskolas “Turība” Juridiskās fakultātes dekāns, datu aizsardzības speciālists

Foto: Edijs Pālens

Kopumā šī ir atbalstāma iniciatīva – valstij būtu jāpēta kopsakarības un efektīvi jāizmanto savā rīcībā esošie dati ekonomikas attīstībai un citu sabiedrībai būtisku jautājumu risināšanai. 

Kā regulējuma rāmis, iespējams, šis likumprojekts der, taču, manuprāt, vajadzētu precizēt atsevišķus aspektus.

Nesaskatu nekādas problēmas, ja tiek piedāvāta anonimizētu datu sapludināšana. Ņemot vērā, ka tie vairs netiek uzskatīti par personas datiem, nav arī risku privātumam. Līdz ar to ir būtiski, kurā brīdī dati tiek anonimizēti. Drošāk būtu, ja iestāde datus anonimizētu pirms to nodošanas CSP.

Visu reālo, neanonimizēto datu apkopošana vienuviet ne tikai rada lielāku noplūdes risku, bet arī var nelabvēlīgi ietekmēt personas privātumu, ja kāds datiem piekļūs neautorizēti. Jāņem vērā, ka CSP var nebūt gatava nodrošināt tādu pašu drošības līmeni kā atsevišķu valsts iestāžu datubāzes.

Es būtu ļoti piesardzīgs ar privātā sektora pielaišanu pie datiem. Nav problēmu, ja tie ir anonimizēti, tad to vajadzētu nodrošināt bez īpašiem administratīviem šķēršļiem.

No likumprojekta var saprast, ka vispirms dati nokļūtu CSP un pēc tam tiktu domāts, kā tos pētīt. Taču, lai neveidotos bezjēdzīga un apjomīga datu sapludināšana, manuprāt, ir jābūt otrādi – vispirms jānosaka skaidri mērķi, ko nepieciešams pētīt, un tikai tad pārvaldei jāsavāc dati šim mērķim.

Visu datubāzu sapludināšana bez konkrēta mērķa ir ļoti riskanta no drošības un juridiskā pamatojuma aspekta. 

Kopumā atbalstu anonimizētu datu nodošanu CSP rīcībā, to pētīšanu un anonimizētu datu piekļuves nodrošināšanu plašam privātā sektora lokam pētniecības nolūkiem. 


UZZIŅAI

 

Informācijas apmaiņa valsts pārvaldē

Informācijas apmaiņu starp valsts pārvaldes iestādēm regulē:

 

  • Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta “Valsts pārvaldes principi” astotā daļa. Tā noteic, ka “valsts pārvaldi organizē pēc iespējas ērti un pieejami privātpersonai. Ja informācija, kura nepieciešama pārvaldes lēmuma pieņemšanai, kas regulē publiski tiesiskās attiecības ar privātpersonu, ir citas institūcijas rīcībā, tad iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas”.

  • Administratīvā procesa likuma 59. panta otrā daļa: “Iegūstot informāciju, iestāde var izmantot visas tiesiskās metodes, arī iegūt informāciju no administratīvā procesa dalībniekiem, citām institūcijām, kā arī ar liecinieku, ekspertu, apskates, dokumentu un cita veida pierādījumu palīdzību. Ja iestādei nepieciešamā informācija ir nevis administratīvā procesa dalībnieku, bet gan citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no administratīvā procesa dalībniekiem.”

  • Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 402 “Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumi” 10. punkts: “Pakalpojuma turētājs e-pakalpojuma organizēšanā ievēro vienreizes principu, no e-pakalpojuma saņēmēja atkārtoti nepieprasot datus, kuri jau ir valsts pārvaldes rīcībā [..].”

  • Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumu Nr. 374 “Valsts informācijas sistēmu savietotāja noteikumi” 8. punkts: “Izmantojot savietotāju, sistēmu pārziņi organizē tādas informācijas apriti, kura ir pieejama attiecīgajās sistēmās vai kuru var iegūt, apstrādājot pieejamo informāciju, saskaņā ar normatīvajiem aktiem vai sistēmu pārziņu savstarpējo vienošanos.”

Likumprojekta “Grozījums Valsts pārvaldes iekārtas likumā” anotācijā minēts, ka informācijas apmaiņai starp valsts pārvaldes iestādēm ir izveidotas aptuveni 347 informācijas apmaiņas vienošanās.

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI