SATURA RĀDĪTĀJS
- Rekomendācijas
- Uzdevumi
- Sasniedzamie mērķi
- Progresa novērtējuma rezultāti
- Iesaistītās institūcijas
- Tiesību akti
- Noderīgas saites
- Publikācijas
Rīcības virziens atspoguļo, kā valstī tiek apkopota plaša spektra finanšu izlūkošanas un cita ar jomu saistīta informācija un kā kompetentās iestādes to lieto, lai izmeklētu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, saistītos predikatīvos noziegumus, terorisma un proliferācijas finansēšanu. Šī rīcības virziena ietvaros tiek vērtēts, vai uzkrātā informācija ir uzticama, precīza un aktuāla, kā arī, vai kompetentajām iestādēm ir resursi un prasmes pielietot šo informāciju. Pamatā vērtējums aptver Finanšu izlūkošanas dienesta* darbu kopumā, kā tiek analizēti aizdomīgi un neparasti darījumi, kā dienesta produktus izmanto citas kompetentās iestādes, cik lielā mērā izmantota iespēja vērsties pēc palīdzības pie citu valstu līdzvērtīgiem finanšu izlūkošanas dienestiem, cik lielā mērā finanšu izlūkošanas informācija tiek izmantota izmeklēšanas darbā un kādā mērā Finanšu izlūkošanas dienests un citas kompetentās iestādes sadarbojas un apmainās ar informāciju un finanšu izlūkošanas datiem.
* Līdz ar grozījumiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā no 29. jūnija mainīts Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta nosaukums – tagad tas ir Finanšu izlūkošanas dienests.
Rekomendācijas
“Moneyval” eksperti norāda uz nepilnībām saņemto ziņojumu kvalitātē, piemēram, likuma subjekti mēdz izmantot ziņošanu kā aizsardzības mehānismu (“defensive” reporting), nepietiekama informācija par patieso labuma guvēju, likuma subjektu ziņojumiem pievienota nepilnīga pamatojošā dokumentācija. Eksperti vērš uzmanību, ka šobrīd ir pieejama ierobežota informācija par pārrobežu skaidras naudas kustību.
Atsevišķas tiesību aizsargājošās iestādes norādījušas, ka vēlētos saņemt vēl pilnīgāku finanšu izlūkošanas informāciju no Finanšu izlūkošanas dienesta. Tiesību aizsardzības iestādēm, saskaņojot ar Ģenerālprokuratūru, ir iespēja no Finanšu izlūkošanas dienesta pieprasīt papildu informāciju. “Moneyval” eksperti norāda, ka tas var nelabvēlīgi ietekmēt informācijas iegūšanas termiņus.
Uzdevumi
Rīcības virziena ietvaros plānots pārskatīt likuma subjektu pienākumu ziņot par aizdomīgiem un neparastiem darījumiem, kā arī palielināt likuma subjektu informētību, apmācību un atgriezenisko saiti. Plānots turpināt uzlabot sadarbību starp Finanšu izlūkošanas dienestu, tiesību aizsardzības iestādēm un privātā sektora pārstāvjiem, īpaši attiecībā uz informācijas apmaiņu un līdzekļu iesaldēšanu. Finanšu izlūkošanas dienestam jābūt pārliecinātam, ka pēc papildu informācijas pieprasīšanas likuma subjektam tas neinformēs klientu par izrādīto interesi no tiesību aizsardzības iestāžu puses.
2018. gadā veikta Finanšu izlūkošanas dienesta statusa maiņa, nodrošinot pilnīgu iestādes autonomiju un operacionālo neatkarību, atbilstoši FATF 29. rekomendācijā noteiktajam.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Būtiski stiprināt Finanšu izlūkošanas dienesta kapacitāti gan stratēģiskās analīzes, gan operacionālās analīzes jomā, nodrošinot papildu darbvietu izveidošanu.
- Pilnveidot Finanšu izlūkošanas dienesta darbinieku zināšanas atbilstoši jaunākajām tendencēm un riskiem nozarē.
- Palielināt Finanšu izlūkošanas dienestam pieejamā programmnodrošinājuma efektivitāti.
Progresa novērtējuma rezultāti
[PDF] 6. rīcības virziens - finanšu izlūkošana
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Finanšu izlūkošanas dienests
Līdzatbildīgās institūcijas: Valsts policija; Valsts ieņēmumu dienests; Valsts drošības dienests; Ģenerālprokuratūra; Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Satiksmes ministrija; Nodokļu un muitas policijas pārvalde; Finanšu nozares asociācija; NILLTF novēršanas likuma subjekti; Datubāzes KRASS, Traktortehnikas reģistra un Kuģu reģistra turētājs
Tiesību akti
Noderīgas saites
- Latvijas nacionālais NILL/TF risku novērtēšanas ziņojums par periodu no 2013. līdz 2016. gadam, kurš 2018. gadā papildināts ar Sektorālo risku izvērtējumu
- Eiropas Komisijas Pārnacionālā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riska novērtējuma ziņojums
- “Moneyval” 2018. gada 23. augusta ziņojums par Latviju (angļu valodā) un ziņojuma kopsavilkums (latviešu valodā)
- Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanai laikposmam līdz 2019. gada 31. decembrim
- Finanšu ministrijas infografika “Pasākumu plāns NILLLTF riska novēršanai”
- Finanšu darījumu darba grupas (FATF) rekomendācijas “Starptautiskie standarti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai, kā arī terorisma un masveida iznīcināšanas ieroču izplatīšanas finansēšanas novēršanai” (latviešu valodā)
-
FATF rekomendācijas “International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation” (angļu valodā)
-
FATF metodoloģija “Methodology for Assessing Technical Compliance with the FATF Recommendations and the Effectiveness of AML/CFT Systems” (angļu valodā)
- FATF ceturtā AML/CFT savstarpējā novērtējuma kārta (angļu valodā)
- Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta 2018. gada pārskats
- Sektoru noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un terorisma finansēšanas risku novērtējums (2017.-2018.)
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.- 2018.gadu (papildināts 2019.gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski (publiskojamā versija)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Tieslietu sistēmas auditā meklēs un labos vājās vietas. Jurista Vārds, 19.02.2019., Nr. 7 (1065), 6.–13.lpp. [intervija ar tieslietu ministru Jāni Bordānu]
- Jaunā valdība akcentē bezkompromisu tiesiskumu un likuma varu. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 5. lpp.
- Kucina I., Medina L. Būtiskākās izmaiņas tiesu sistēmā un tiesību politikas jomā. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 23.–29.lpp.