SATURA RĀDĪTĀJS
- Rekomendācijas
- Uzdevumi
- Sasniedzamie mērķi
- Progresa novērtējuma rezultāti
- Iesaistītās institūcijas
- Tiesību akti
- Noderīgas saites
- Publikācijas
Proliferācija ir kodolieroču, ķīmisko, bakterioloģisko, bioloģisko, toksisko vai citu masveida iznīcināšanas ieroču, to nogādes līdzekļu un saistīto materiālu nodošana un eksports.
Analizējot šo rīcības virzienu, tiek vērtēts, cik veiksmīgi un atbilstoši Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes rezolūcijām tiek liegta iespēja personām (fiziskām un juridiskām), kas iesaistītas masu iznīcināšanas ieroču izplatīšanā, pārvietošanā vai ražošanā, vākt un pārvietot līdzekļus.
Rekomendācijas
Riski, kas saistīti ar proliferācijas un terorisma finansēšanu, tehnoloģiju attīstības un globalizācijas procesu rezultātā ir aktuāli ne tikai Latvijas nacionālajai drošībai, bet arī finanšu sektora stabilitātei un reputācijai. Sankciju ievērošana demonstrē valsts attieksmi cīņā pret starptautisko terorismu un naudas atmazgāšanas shēmām, kā arī citiem globāliem izaicinājumiem.
Uzdevumi
Galvenie rīcības virzieni paredz pašreizējās juridiskās bāzes pārskatīšanu un uzlabošanu attiecībā uz proliferācijas novēršanas sankciju ieviešanu. Finanšu izlūkošanas dienests sadarbībā ar “Moneyval” sekretariātu rīkos starptautiska līmeņa konferenci proliferācijas finansēšanas apkarošanas jautājumos. Jau izpildītas vairākas “Moneyval” rekomendācijas, piemēram, ir paplašināts Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas sastāvs, iekļaujot pārstāvjus no Finanšu izlūkošanas dienesta un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, kā arī Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā noteikts pienākums subjektiem veikt risku novērtējumu un izstrādāt iekšējās kontroles sistēmas.
Izpildot rekomendācijas, tiks uzlabots juridiskais ietvars mērķēto finanšu sankciju noteikšanai un ievērošanai proliferācijas finansēšanas apkarošanā, nodrošināti pienācīgi resursi finanšu sankciju ieviešanas uzraudzībai, kā arī skaidri sadalīta regulatoru atbildība un kompetences proliferācijas jautājumos.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā un saistītajos Ministru kabineta noteikumos precizēta uzraudzības iestāžu atbildība un kompetences proliferācijas jautājumos.
- Paplašināti Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma atsevišķu subjektu pienākumi riska novērtējuma un iekšējās kontroles sistēmu izveidē.
- Informēts finanšu sektors, uzņēmēji un plašāka sabiedrība par riskiem, kas saistīti ar sankciju pārkāpšanu vai apiešanu proliferācijas finansēšanas gadījumos.
- Attīstīta starptautiskā sadarbība proliferācijas finansēšanas apkarošanā.
Progresa novērtējuma rezultāti
[PDF] 11. rīcības virziens - proliferācijas finansēšanas finanšu sankcijas
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Ārlietu ministrija
Līdzatbildīgās institūcijas: Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Finanšu ministrija; Valsts drošības dienests; Finanšu izlūkošanas dienests; Valsts ieņēmumu dienests; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Iekšlietu ministrija; Tieslietu ministrija
Tiesību akti
- Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums
- Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumi Nr. 468 "Starptautisko un nacionālo sankciju izpildes kārtība"
- Ministru kabineta 2017. gada 25. jūlija noteikumi Nr. 419 "Noteikumi par nacionālo sankciju noteikšanu attiecībā uz subjektiem, kas saistīti ar Korejas Tautas Demokrātiskās Republikas īstenoto kodolprogrammu un politisko režīmu"
- Ministru kabineta 2017. gada 31. jūlija rīkojums Nr. 390 "Par finanšu ierobežojumu noteikšanu attiecībā uz subjektiem, kas saistīti ar Korejas Tautas Demokrātiskās Republikas īstenoto kodolprogrammu un politisko režīmu"
- Ministru kabineta 2018. gada 29. marta rīkojums Nr. 137 "Par finanšu ierobežojumu noteikšanu attiecībā uz subjektiem, kas saistīti ar Korejas Tautas Demokrātiskās Republikas īstenoto kodolprogrammu un politisko režīmu"
- Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums
- Krimināllikums
- Ministru kabineta 2009. gada 4. augusta noteikumi Nr. 866 "Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas nolikums"
- Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2019. gada 29. janvāra normatīvie noteikumi Nr. 13 "Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi"
- Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 2018. gada 28. jūnija ieteikumi Nr. 111 "Ieteikumi kredītiestādēm un licencētām maksājumu un elektroniskās naudas iestādēm ar sankciju prasību neizpildi saistīto risku mazināšanai"
Noderīgas saites
- Ārlietu ministrijas informācija par Apvienoto Nāciju Organizāciju
- Ārlietu ministrijas informācija par sankcijām
- Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes mājaslapa
- Finanšu izlūkošanas dienesta mājaslapas sadaļa "Proliferācija"
- Sektoru noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un terorisma finansēšanas risku novērtējums (2017.-2018.)
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.- 2018.gadu (papildināts 2019.gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski (publiskojamā versija)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Tieslietu sistēmas auditā meklēs un labos vājās vietas. Jurista Vārds, 19.02.2019., Nr. 7 (1065), 6.–13.lpp. [intervija ar tieslietu ministru Jāni Bordānu]
- Jaunā valdība akcentē bezkompromisu tiesiskumu un likuma varu. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 5. lpp.
- Kucina I., Medina L. Būtiskākās izmaiņas tiesu sistēmā un tiesību politikas jomā. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 23.–29.lpp.