SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
21. maijā, 2019
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
8
8

Masu iznīcināšanas ieroču finanšu sankcijas (5. kārta)

Publicēts pirms 5 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

SATURA RĀDĪTĀJS

Proliferācija ir kodolieroču, ķīmisko, bakterioloģisko, bioloģisko, toksisko vai citu masveida iznīcināšanas ieroču, to nogādes līdzekļu un saistīto materiālu nodošana un eksports.

Analizējot šo rīcības virzienu, tiek vērtēts, cik veiksmīgi un atbilstoši Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības padomes rezolūcijām tiek liegta iespēja personām (fiziskām un juridiskām), kas iesaistītas masu iznīcināšanas ieroču izplatīšanā, pārvietošanā vai ražošanā, vākt un pārvietot līdzekļus.

Rekomendācijas

Riski, kas saistīti ar proliferācijas un terorisma finansēšanu, tehnoloģiju attīstības un globalizācijas procesu rezultātā ir aktuāli ne tikai Latvijas nacionālajai drošībai, bet arī finanšu sektora stabilitātei un reputācijai. Sankciju ievērošana demonstrē valsts attieksmi cīņā pret starptautisko terorismu un naudas atmazgāšanas shēmām, kā arī citiem globāliem izaicinājumiem.

Uzdevumi

Galvenie rīcības virzieni paredz pašreizējās juridiskās bāzes pārskatīšanu un uzlabošanu attiecībā uz proliferācijas novēršanas sankciju ieviešanu. Finanšu izlūkošanas dienests sadarbībā ar “Moneyval” sekretariātu rīkos starptautiska līmeņa konferenci proliferācijas finansēšanas apkarošanas jautājumos. Jau izpildītas vairākas “Moneyval” rekomendācijas, piemēram, ir paplašināts Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas sastāvs,  iekļaujot pārstāvjus no Finanšu izlūkošanas dienesta un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, kā arī Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā noteikts pienākums subjektiem veikt risku novērtējumu un izstrādāt iekšējās kontroles sistēmas.

Izpildot rekomendācijas, tiks uzlabots juridiskais ietvars mērķēto finanšu sankciju noteikšanai un ievērošanai proliferācijas finansēšanas apkarošanā,  nodrošināti pienācīgi resursi finanšu sankciju ieviešanas uzraudzībai, kā arī skaidri sadalīta regulatoru atbildība un kompetences proliferācijas jautājumos.

Galvenie sasniedzamie mērķi

Progresa novērtējuma rezultāti

[PDF] 11. rīcības virziens - proliferācijas finansēšanas finanšu sankcijas

Iesaistītās institūcijas

Atbildīgā institūcija: Ārlietu ministrija

Līdzatbildīgās institūcijas: Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Finanšu ministrija; Valsts drošības dienests; Finanšu izlūkošanas dienests; Valsts ieņēmumu dienests; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Iekšlietu ministrija; Tieslietu ministrija

Tiesību akti

Noderīgas saites

Publikācijas

Labs saturs
8
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI