SATURA RĀDĪTĀJS
- Rekomendācijas
- Uzdevumi
- Sasniedzamie mērķi
- Iesaistītās institūcijas
- Tiesību akti
- Noderīgas saites
- Publikācijas
Attiecībā uz valsts starptautiskās sadarbības efektivitāti “Moneyval” vērtē, kā valsts izpilda ārvalstu starptautiskās sadarbības lūgumus, vai šie lūgumi tiek izpildīti laikā un kvalitatīvi. Kopumā ir atzīts, ka Latvijas iestādes proaktīvi sadarbojas ar ārvalstu partneriem, gan nodrošinot tiesisko palīdzību, gan to pieprasot, kā arī apmainoties ar finanšu izlūkdatiem un iesaistoties apvienotajās izmeklēšanas grupās.
Rekomendācijas
- Jāpārskata Kriminālprocesa likuma regulējums attiecībā uz savstarpējo tiesisko palīdzību, personu izdošanu un citām sadarbības formām, lai tas atbilstu FATF standartiem.
- Latvijas iestādēm, ieskaitot Finanšu un kapitāla tirgus komisiju, jāpastiprina starptautiskā sadarbība ar partneriem.
- Uzraudzības iestādēm jāstiprina starptautiskā sadarbība ar ārvalstu partneriem, ieskaitot zvērinātus advokātus un juridisko profesiju pārstāvjus, ievērojot Latvijas riska profilu.
- Jānodrošina papildu resursi tiesu varas iestādēm starptautiskās sadarbības veikšanai.
- Jānosaka starptautiskās sadarbības prioritizācijas kritēriji, tai skaitā, lai nodrošinātu visaptverošu un konsekventu statistiku.
- Jāveido skaidrs un ātrs mehānisms attiecībā uz Eiropas Savienības pilsoņu izdošanu ne-Eiropas Savienības valstīm (Petruhina lieta).
Uzdevumi
Lai novērstu trūkumus tiesiskajā regulējumā attiecībā uz starptautisko sadarbību noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanā un apkarošanā, tiks veikts izvērtējums par normatīvo regulējumu attiecībā uz uzraugu starptautisko sadarbību. Balstoties uz secinājumiem, tiks organizēta diskusija sadarbībā ar Finanšu izlūkošanas dienestu un Datu valsts inspekciju par datu apmaiņu ar trešajām valstīm.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Izstrādāti starptautiskās sadarbības pamatprincipi, kuri tālāk tiek iestrādāti uzraugu iekšējos normatīvajos aktos.
- Pārskatīts Kriminālprocesa likuma regulējums attiecībā uz iespēju noteikt deleģējumu izstrādāt normatīvo aktu par tiesiskās palīdzības lūgumu prioritizēšanu.
- Izvērtētas iespējas pilnveidot pašreizējo Starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības lūgumu informācijas sistēmu, lai nodrošinātu starptautiskās lūgumu vadības sistēmu.
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Tieslietu ministrija
Līdzatbildīgās institūcijas: Iekšlietu ministrija; Valsts policija; Datu valsts inspekcija; Valsts ieņēmumu dienests; Valsts drošības dienests; Ģenerālprokuratūra; Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Finanšu ministrija
Tiesību akti
- Kriminālprocesa likums
- Ministru kabineta 2013. gada 8. oktobra noteikumi Nr. 1045 "Starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības lūgumu informācijas sistēmas noteikumi"
- Fizisko personu datu apstrādes likums
- Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (Dokuments attiecas uz EEZ), 27.04.2016.
Noderīgas saites
- Tiesiskā sadarbība krimināllietās (informācija no Tieslietu ministrijas mājaslapas)
-
Finanšu darījumu darba grupas (FATF) rekomendācijas “Starptautiskie standarti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai, kā arī terorisma un masveida iznīcināšanas ieroču izplatīšanas finansēšanas novēršanai” (latviešu valodā)
-
FATF rekomendācijas “International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation” (angļu valodā)
-
FATF metodoloģija “Methodology for Assessing Technical Compliance with the FATF Recommendations and the Effectiveness of AML/CFT Systems” (angļu valodā)
- FATF ceturtā AML/CFT savstarpējā novērtējuma kārta (angļu valodā)
- Vadlīnijas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas uzraudzības un kontroles institūciju starptautiskajai sadarbībai
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.- 2018.gadu (papildināts 2019.gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Tieslietu sistēmas auditā meklēs un labos vājās vietas. Jurista Vārds, 19.02.2019., Nr. 7 (1065), 6.–13.lpp. [intervija ar tieslietu ministru Jāni Bordānu]
- Jaunā valdība akcentē bezkompromisu tiesiskumu un likuma varu. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 5. lpp.
- Kucina I., Medina L. Būtiskākās izmaiņas tiesu sistēmā un tiesību politikas jomā. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 23.–29.lpp.