SATURA RĀDĪTĀJS
- Rekomendācijas
- Uzdevumi
- Sasniedzamie mērķi
- Progresa novērtējuma rezultāti
- Iesaistītās institūcijas
- Tiesību akti
- Noderīgas saites
- Publikācijas
Šī kritērija ietvaros tiek vērtēts, cik efektīvi valsts spēj konfiscēt noziedzīgi iegūtos līdzekļus, noziedzīga nodarījuma izdarīšanas rīkus vai līdzvērtīgu mantu. “Moneyval” eksperti atzīst, ka Latvijā ir plašs un efektīvs tiesiskais regulējums attiecībā uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskāciju, kas balstās uz diviem pilāriem: mantas īpašā konfiskācija (balstoties uz notiesājošu spriedumu) un noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācija procesā par noziedzīgi iegūtu mantu (Kriminālprocesa likuma 59. nodaļa). Vienlaikus tiek norādīts, ka atšķirībā no noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas procesā par noziedzīgi iegūtu mantu (Kriminālprocesa likuma 59. nodaļa), kas uzrāda labus rezultātus, mantas īpašā konfiskācija ir apgrūtināta pierādīšanas sliekšņa dēļ attiecībā uz līdzekļu izcelsmi, neesošas paralēlās finanšu izmeklēšanas dēļ un nelielā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija (NILL) lietu skaita dēļ, kuras tiesa ir iztiesājusi.
Rekomendācijas
- Latvijas iestādēm ir jāizmanto jaunās tiesību normas (Krimināllikuma VIII2 nodaļas 70.11 pants) attiecībā uz apgriezto pierādīšanas nastu, lai pierādītu, ka manta ir noziedzīgi iegūta.
- Latvijā ir jāievieš sistēma, kas ļaus apkopot statistiku par arestēto un konfiscēto mantu, konkrēti norādot predikatīvo noziedzīgo nodarījumu, summu un mantas veidu.
- Latvijai ir sistemātiski jāpiemēro mantas īpašā konfiskācija gan NILL lietās, gan attiecībā uz pārējiem noziedzīgajiem nodarījumiem.
- Latvijai jāveic pasākumi, lai nodrošinātu uz robežas nedeklarētās vai nepatiesi deklarētās skaidras naudas arestēšanu un konfiskāciju, kā arī attiecīgu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas un terorisma finansēšanas izmeklēšanu, kas atbilst valsts riska profilam.
Uzdevumi
Lai īstenotu rekomendācijās noteikto, tiks izstrādāti grozījumi normatīvajos aktos, lai efektīvi apkarotu NILL uz robežas, kā arī nodrošinātu atturošu sistēmu attiecībā uz valsts robežas nedeklarētās vai nepatiesi deklarētās skaidras naudas arestēšanai un konfiskācijai.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Izstrādāta un ieviesta vienotā pieeja “apgrieztās pierādīšanas nastas” pielietošanā mantas konfiskācijas jautājumos.
- Efektivizēta uz valsts robežas nedeklarētas, nepatiesi deklarētas vai nelikumīgas skaidras naudas arestēšana un konfiscēšana.
Progresa novērtējuma rezultāti
[PDF] 8. rīcības virziens - konfiskācija
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Tieslietu ministrija
Līdzatbildīgās institūcijas: Iekšlietu ministrija; Finanšu izlūkošanas dienests; Valsts policija; Valsts robežsardze; Finanšu ministrija; Valsts ieņēmumu dienests; Nodokļu un muitas policijas pārvalde; Ģenerālprokuratūra; Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs; Iekšlietu ministrijas Iekšējās drošības birojs; Tiesu administrācija
Tiesību akti
Noderīgas saites
- Sektoru noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un terorisma finansēšanas risku novērtējums (2017.-2018.)
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.- 2018.gadu (papildināts 2019.gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski (publiskojamā versija)
- Rokasgrāmata rīcībai ar mantu kriminālprocesā
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Tieslietu sistēmas auditā meklēs un labos vājās vietas. Jurista Vārds, 19.02.2019., Nr. 7 (1065), 6.–13.lpp. [intervija ar tieslietu ministru Jāni Bordānu]
- Jaunā valdība akcentē bezkompromisu tiesiskumu un likuma varu. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 5. lpp.
- Kucina I., Medina L. Būtiskākās izmaiņas tiesu sistēmā un tiesību politikas jomā. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 23.–29.lpp.