FOTO: Freepik.
Ministru kabinets šī gada 15. jūlijā lēmis izskatīšanai Saeimā virzīt grozījumus, ar kuriem paredzēts veikt izmaiņas Ekonomisko lietu tiesas kompetencē – sašaurinot to krimināllietās un paplašinot civillietās.
2021. gadā darbu uzsāka Ekonomisko lietu tiesa (ELT), kas tika izveidota ar mērķi ātri, kvalitatīvi un efektīvi izskatīt sarežģītus komercstrīdus, ekonomiskos un finanšu noziegumus, korupcijas lietas.
ELT ietekmi cīņā pret korupciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju pozitīvi novērtējusi gan Ārvalstu investoru padome,1 atzīstot tiesas spēju ļoti īsā laikā izskatīt lietas, gan OECD savā jaunākajā ekonomikas pārskatā par Latviju.2
OECD norāda, ka ELT izveide ir viens no apstākļiem, kādēļ būtiski uzlabojušās maksātnespējas procedūras un sekmējusies cīņa pret korupciju un naudas atmazgāšanu.
Tāpat Ekonomisko lietu tiesa saņēmusi pozitīvu novērtējumu Eiropas Komisijas 2025. gada ziņojumā par tiesiskumu Latvijā.3 Tajā īpaši uzsvērts tiesas ieguldījums efektīvā tiesu sistēmas darbībā, neraugoties uz to, ka lietu skaits kopumā ir pieaudzis un īslaicīgi samazinājies aktīvo tiesnešu skaits, proti, ELT lietu izskatīšanas laiks bija 6,9 mēneši salīdzinājumā ar 30 mēnešiem pārējās tiesu iestādēs.
|
ELT kompetencē ietilpst gan civillietu, gan arī krimināllietu izskatīšana, taču pieaugošs lietu skaits rada dažādus izaicinājumus tiesas darbā, tādēļ Ministru kabinets 15. jūlijā atbalstīja Tieslietu ministrijas sagatavotos grozījumus Kriminālprocesa likumā un grozījumus Civilprocesa likumā, lai virzītos uz sabalansētu tiesas darbību, kas atbilstu tiesas izveides mērķim.
Tiesību akta projekta “Grozījumi Kriminālprocesa likumā” anotācijā norādīts: šobrīd vairums ELT saņemto lietu ir kriminālprocesi, radot slodzi, kas ir būtiski lielāka par sākotnēji plānoto.
Tiesu darba datu portālā pieejamā statistika par ELT saņemtajām lietām 2024. gadā liecina, ka 50% no saņemto lietu skaita bijuši procesi par noziedzīgi iegūtu mantu, savukārt civillietas bijušas vien 25%.
Kriminālprocesa likuma 442. panta pirmā daļa pašlaik noteic, ka ELT izskata krimināllietas par:
Taču regulējums arī paredz, ka ELT izskata krimināllietas, ja persona saukta pie kriminālatbildības par vairākiem noziedzīgiem nodarījumiem, no kuriem smagākais vai kāds no smagākajiem noziedzīgajiem nodarījumiem ir piekritīgs izskatīšanai ELT.
Tiesību akta projekta anotācijā skaidrots, ka krimināllietās, kurās apsūdzība celta pēc vairākiem pantiem, lietas piekritību ELT visbiežāk nosaka KL 195. pants, proti, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana. Taču līdz ar to ELT ir skatījusi arī tādas krimināllietas, kas saistītas, piemēram, ar noziegumiem pret tikumību un dzimumneaizskaramību, narkotisko un psihotropo vielu neatļautu apriti, nelikumīgām medībām u. tml., lai gan minētās krimināllietas pēc savas būtības neatbilst ELT kompetencei.
Tādēļ ar grozījumiem iecerēts līdzsvarot ELT noslodzi kriminālprocesos, paredzot: ja persona saukta pie kriminālatbildības par vairākiem noziedzīgiem nodarījumiem, no kuriem smagākais vai kāds no smagākajiem noziedzīgajiem nodarījumiem ir paredzēts Krimināllikuma 195. pantā, tad ELT izskata krimināllietu tikai tādā gadījumā, ja tas paredzēts likumā tieši noteiktos pantu kopības gadījumos.
Civilprocesa likuma 24. panta pirmā pirmā daļa paredz, ka ELT izskata šādus civiltiesiskos strīdus:
Ņemot vērā, ka lielāko ELT noslodzi veido kriminālprocesi, tiesību akta projekta “Grozījumi Civilprocesa likumā” anotācijā uzsvērts, ka nepietiekami tiek izmantotas tiesnešu kā kvalificētu un pieredzējušu komerctiesību speciālistu zināšanas. Vērtējot civillietu un krimināllietu attiecību, kā arī sniegtās rekomendācijas, secināts, ka ELT kompetence būtu attīstāma komerctiesību un civiltiesību jautājumos. Tādēļ ar grozījumiem iecerēts papildināt ELT kompetenci civillietās, nosakot, ka ELT izskata arī:
Tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere norāda: “Ekonomisko lietu tiesas kompetences paplašināšana ir daļa no mērķtiecīgiem Tieslietu ministrijas pasākumiem ar nolūku stiprināt Latvijas investīciju vidi. Noņemot Ekonomisko lietu tiesai netipiskus jautājumus, tiesa varēs vēl efektīvāk pievērsties savām pamatfunkcijām – sarežģītu un nozīmīgu ekonomisko lietu skatīšanai. Investori jau šobrīd augsti vērtē Ekonomisko lietu tiesas darbu. Skaidra un prognozējama tiesu prakse vēl vairāk palielinās ārvalstu investoru uzticēšanos Latvijas tiesiskajai videi, tā aizsargājot līdzšinējās un piesaistot jaunas investīcijas mūsu ekonomikai.”
Izstrādātie grozījumi vēl jāskata Saeimā, taču iecerēts, ka tie varētu stāties spēkā 2026. gada 1. septembrī, paredzot, ka ELT iepriekš iesniegtās krimināllietas, kuru izskatīšana līdz grozījumu spēkā stāšanās brīdim nav pabeigtas, turpinās izskatīt ELT. Savukārt ELT kompetences paplašināšana civillietās varētu stāties spēkā 2029. gada 1. septembrī.
1 2022. gada Ārvalstu investoru padomes Latvijā nostāja par tiesu efektivitāti, godīgu konkurenci un investīciju aizsardzību, pieejams šeit.
2 2024. gada OECD Ekonomikas pārskats par Latviju: kopsavilkums un rekomendācijas. Pieejams šeit.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām