SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
21. maijā, 2019
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
6
6

Konfiskācija (5. kārta)

Publicēts pirms 5 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

SATURA RĀDĪTĀJS

Šī kritērija ietvaros tiek vērtēts, cik efektīvi valsts spēj konfiscēt noziedzīgi iegūtos līdzekļus, noziedzīga nodarījuma izdarīšanas rīkus vai līdzvērtīgu mantu. “Moneyval” eksperti atzīst, ka Latvijā ir plašs un efektīvs tiesiskais regulējums attiecībā uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskāciju, kas balstās uz diviem pilāriem: mantas īpašā konfiskācija (balstoties uz notiesājošu spriedumu) un  noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācija procesā par noziedzīgi iegūtu mantu (Kriminālprocesa likuma 59. nodaļa). Vienlaikus tiek norādīts, ka atšķirībā no noziedzīgi iegūtas mantas konfiskācijas procesā par noziedzīgi iegūtu mantu (Kriminālprocesa likuma 59. nodaļa), kas uzrāda labus rezultātus, mantas īpašā konfiskācija ir apgrūtināta pierādīšanas sliekšņa dēļ attiecībā uz līdzekļu izcelsmi, neesošas paralēlās finanšu izmeklēšanas dēļ un nelielā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija (NILL) lietu skaita dēļ, kuras tiesa ir iztiesājusi.

Rekomendācijas

  • Latvijas iestādēm ir jāizmanto jaunās tiesību normas (Krimināllikuma VIII2 nodaļas 70.11 pants) attiecībā uz apgriezto pierādīšanas nastu, lai pierādītu, ka manta ir noziedzīgi iegūta.
  • Latvijā ir jāievieš sistēma, kas ļaus apkopot statistiku par arestēto un konfiscēto mantu, konkrēti norādot predikatīvo noziedzīgo nodarījumu, summu un mantas veidu.
  • Latvijai ir sistemātiski jāpiemēro mantas īpašā konfiskācija gan NILL lietās, gan attiecībā uz pārējiem noziedzīgajiem nodarījumiem.
  • Latvijai jāveic pasākumi, lai nodrošinātu uz robežas nedeklarētās vai nepatiesi deklarētās skaidras naudas arestēšanu un konfiskāciju, kā arī attiecīgu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas un terorisma finansēšanas izmeklēšanu, kas atbilst valsts riska profilam.

Uzdevumi

Lai īstenotu rekomendācijās noteikto, tiks izstrādāti grozījumi normatīvajos aktos, lai efektīvi apkarotu NILL uz robežas, kā arī nodrošinātu atturošu sistēmu attiecībā uz valsts robežas nedeklarētās vai nepatiesi deklarētās skaidras naudas arestēšanai un konfiskācijai.

Galvenie sasniedzamie mērķi

  • Izstrādāta un ieviesta vienotā pieeja “apgrieztās pierādīšanas nastas” pielietošanā mantas konfiskācijas jautājumos.
  • Efektivizēta uz valsts robežas nedeklarētas, nepatiesi deklarētas vai nelikumīgas skaidras naudas arestēšana un konfiscēšana.

Progresa novērtējuma rezultāti

[PDF] 8. rīcības virziens - konfiskācija

Iesaistītās institūcijas

Atbildīgā institūcija: Tieslietu ministrija

Līdzatbildīgās institūcijas: Iekšlietu ministrija; Finanšu izlūkošanas dienests; Valsts policija; Valsts robežsardze; Finanšu ministrija; Valsts ieņēmumu dienests; Nodokļu un muitas policijas pārvalde; Ģenerālprokuratūra; Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs; Iekšlietu ministrijas Iekšējās drošības birojs; Tiesu administrācija

Tiesību akti

Noderīgas saites

Publikācijas

Labs saturs
6
Pievienot komentāru

ĪSUMĀ

Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.


Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja  5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.

Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība. 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI