FOTO: Freepik
Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir papildinājusi sankciju riska pārvaldīšanas normatīvos noteikumus ar prasību, ka finanšu iestādēm ir jānosaka kārtība, kādā ziņot par sankciju pārkāpšanu vai mēģinājumu to darīt. Savukārt no jauna pieņemtajos noteikumos paredzētas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas prasības kredītiestādei, kas ir maksātnespējas vai likvidācijas (arī pašlikvidācijas) procesā.
FKTK noteikumos Nr. 126 “Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi”, kas stājās spēkā 19. augustā, ir noteikts, ka finanšu iestādēm savā sankciju iekšējās kontroles sistēmā ir jāparedz kārtība, kādā tiks ziņots FKTK un Valsts drošības dienestam par sankciju pārkāpšanu vai mēģinājumu to darīt un šī iemesla dēļ iesaldētajiem līdzekļiem, norāda FKTK. Iestādēm ir jāparedz arī kārtība, kā aizdomu gadījumā par starptautisko un nacionālo sankciju apiešanu vai apiešanas mēģinājumu finanšu ierobežojumu izpildē tiks informēts Finanšu izlūkošanas dienests.
Tāpat sankciju riska pārvaldīšanas normatīvu noteikumu grozījumi paredz pienākumu finanšu iestādēm veikt sankciju riska novērtējumu, kā arī riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmas uzlabošanu, ja tiek konstatētas būtiskas izmaiņas sankciju jomā, piemēram, noteikts jauns sankciju režīms, kurš tiešā veidā ietekmē iestādi. Ir svarīgi, ka iestāde spēj reaģēt un nodrošināt efektīvus, riskam atbilstošus sankciju riska pārvaldīšanas pasākumus, ņemot vērā būtiskas izmaiņas vai ārējos apstākļus, kas ietekmē sankciju jomu.
Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē FKTK normatīvie noteikumi Nr. 13 “Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi”.
Savukārt FKTK normatīvie noteikumi Nr. 127 “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas prasību izpildes metodoloģijas izstrādes normatīvie noteikumi”, kas arī stājās spēkā 19. augustā, ir jauni, un tie paredzēti maksātnespējas procesa administratoriem vai likvidatoriem, lai tie maksātnespējas un likvidācijas procesā nodrošinātu, ka tiek ievērotas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas (NILLTPF) novēršanas jomas prasības.
Noteikumi paredz NILLTPF novēršanas un sankciju riska pārvaldīšanas prasību izpildes metodoloģijas izstrādi kredītiestādei, kas ir maksātnespējas vai likvidācijas (arī pašlikvidācijas) procesā, norādīts noteikumos.
Ievērojot, ka maksātnespējas vai likvidācijas procesā likvidējamajai kredītiestādei pastāv risks tikt iesaistītai darījumos ar personām, kas ir sankciju subjekti atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumam un sankciju riska pārvaldīšanas normatīvajām prasībām, noteikumi paredz metodoloģijā ietveramās iekšējās kontroles sistēmas prasības sankciju riska pārvaldīšanai likvidējamajā kredītiestādē.
Metodoloģijas mērķis ir nodrošināt, ka likvidējamā kredītiestāde veic nepieciešamos NILLTPF un sankciju riska pārvaldīšanas pasākumus, lai novērstu iespēju iesaistīt likvidējamo kredītiestādi NILLTPF un sankciju apiešanā, kā arī identificēt aizdomīgus darījumus un ziņot par tiem Finanšu izlūkošanas dienestam.
Detalizētu NILLTPF un sankciju riska pārvaldīšanas kārtību noteiks maksātnespējas procesa administrators vai likvidators atsevišķi katrā konkrētajā gadījumā, atbilstoši kredītiestādes risku izvērtējumam, norāda FKTK.
Noteikumi paredz, kādiem elementiem jābūt iekļautiem metodoloģijā un kādiem risku paaugstinošiem faktoriem jāpievērš uzmanība likvidācijas vai maksātnespējas procesā. Tāpat noteikumos norādīti darījumi, kuriem nosakāmas NILLTPF un sankciju riska pārvaldīšanas prasības.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām