Jaunā paaudze ir iemācījusies itin veikli rīkoties ar ChatGPT un citiem rīkiem, taču pedagogu vidū jūtama ne tikai sajūsma par visu jauno. Ir skolotāji, kuri kategoriski noliedz MI iesaisti izglītības procesā, minot argumentus par šo rīku radītajiem riskiem gan skolēnu domāšanas attīstībai un attieksmei pret zināšanām kopumā, gan citām ētikas un drošības normām.
Protams, ir vērojamas arī bailes, kas noraidošo attieksmi pastiprina. Tomēr tas ir fakts – MI rīki izglītības procesā ir klātesoši. Tādēļ pēc skolēnu un pedagogu lūguma Latvijas Drošāka interneta centra vadībā ir sagatavotas vadlīnijas MI izmantošanai skolās. To izstrādē iesaistījās skolotāji, eksperti, kuri ar konkrētajām tēmām izglītības jomā strādā, pētnieki, kā arī skolēni.
Vadlīnijas pēc būtības ir impulss diskusijām un pamats skolas noteikumu izstrādei par MI lietošanu mācību darbā.
Īsumā raksturojot vadlīniju saturu, var teikt, ka skolēni MI rīkus drīkst izmantot, taču ar ierobežojumiem, tas ir, skolām jāļauj tos lietot kā palīgus mācībās, vienlaikus MI rīkus nekādā gadījumā nedrīkst izmantot, lai veidotu atbildes pārbaudes darbos.
|
Priekšnosacījumi MI rīku izmantošanai skolās
Vecākiem der zināt, ka MI lietošanas priekšnoteikumi ir kritiskā domāšana, medijpratība, informācijas un digitālā pratība, tāpat arī jau nostiprinātās vērtības – atbildība un godīgums.
Pirmkārt, akadēmiskais godīgums. Skolēni nedrīkst MI ģenerēto saturu iesniegt kā savu darbu bez atbilstošas norādes. Bieži vien gan bērniem, gan pieaugušajiem rodas kārdinājums ar MI palīdzību iegūto rezultātu uzskatīt par paša radītu, tāpēc būtiski ir izskaidrot bērnam izglītības mērķi un skolēna lomu tā sasniegšanā, kā arī plaģiātisma jēdzienu, aicinot MI izmantot kā partneri konkrētam atbalstam, nevis aizstājēju mājasdarbu pildīšanai, neuzņemoties atbildību par savām zināšanām.
Otrkārt, bērniem jāmācās kritiski izvērtēt MI sniegto informāciju. Jāpārliecinās, ka tā nav kļūdaina un neobjektīva. Minēto bērns var paveikt tikai tad, ja pats ir zinošs, prot pārbaudīt informāciju un saprot MI rīku darbības principus. Tādējādi vecākiem ir svarīgi ar bērniem pārrunāt tādu jautājumu kā tehnoloģiju attīstība – kopīgi noskatīties kādu filmu par attiecīgo tēmu, pastāstīt, ko jaunu katrs ir uzzinājis, izmēģinājis, iepazīt MI rīkus.
Jautras sarunas var veidoties, iesaistot tajās tērzēšanas robotu. Kopā pavadītais laiks sniegs dziļāku izpratni par tehnoloģiju pasauli un stiprinās pārliecību par MI kā rīku, necilvēciskojot to un neradot ilūziju par labāko draugu vai gudrāko ģimenes locekli.
Treškārt, tāpat kā sociālo mediju lietošanai, arī MI rīkiem ir noteikti vecuma ierobežojumi. Piemēram, lai izmantotu populāro ChatGPT, lietotājam jābūt vismaz 13 gadus vecam, savukārt vecāku vai likumīgā aizbildņa piekrišana ir obligāta skolēniem vecumā no 13 līdz 18 gadiem.
Tāpat vecāku atbildība ir pārzināt MI izmantošanas noteikumus izglītības iestādē un veicināt atvases izpratni par to, kad un kā MI drīkst lietot mācību procesā un ārpus tā. Protams, daudzās skolās MI izmantošanas noteikumi vēl nav izstrādāti, tomēr tas ir tikai laika jautājums. Aicinām izlasīt MI izmantošanas vadlīnijas, lai papildinātu zināšanas un izpratni par MI radītajām iespējām un riskiem izglītībā, kā arī nostiprinātu savu atbildību par bērnu izglītību, lai pēc gadiem nenāktos dzirdēt skaudru secinājumu: “Šī ir paaudze, kuru uzaudzināja mākslīgais intelekts.”
|