Vadlīniju mērķis ir sekmēt kritiskās domāšanas un mākslīgā intelekta (MI) pratības pilnveidi visiem izglītības procesā iesaistītajiem – skolēniem, skolotājiem un vecākiem –, MI rīku jēgpilnu izmantošanu izglītībā, kā arī palīdzēt novērst ētiskas, juridiskas un akadēmiskā godīguma problēmas.
Vadlīnijās raksturoti MI izmantošanas principi izglītībā, skolēnu un skolotāju MI pratība, sniegti izmantošanas ieteikumi, kā arī skolēnu, skolotāju, izglītības iestāžu, vecāku pienākumi un atbildība.
“Mākslīgais intelekts ir strauji ienācis ikvienā mūsu dzīves jomā, tostarp izglītībā. Bieži dzirdam, ka pat pārāk strauji, jo neesam vēl paši izpratuši tā sniegtās iespējas un riskus, neesam iemācījušies jēgpilni izmantot izglītības mērķu sasniegšanai, nevaram rast atbildes uz nozīmīgiem ētikas, privātuma un drošības izaicinājumiem. Vadlīnijas ir impulss diskusijām, pamats skolas noteikumu izstrādei, atbalsts izglītības jomas darbiniekiem, skolēniem un vecākiem,” uzsver Latvijas Drošāka interneta centra izglītības darba vadītāja Liene Valdmane.
“Šādas vadlīnijas, kas skaidro galvenos mākslīgā intelekta izmantošanas principus, varētu veicināt skolu un pedagogu pārliecību un iedrošināt plašāk integrēt mākslīgā intelekta rīkus mācību procesā. Pētījumi liecina, ka lielākā daļa skolotāju un skolēnu jau šobrīd izmanto mākslīgā intelekta risinājumus, tādēļ īpaša uzmanība jāpievērš ētikas un drošības aspektiem, tostarp vecāku informēšanai un iesaistei. Papildus šīm vadlīnijām tiek izstrādāti arī metodiskie materiāli skolotājiem, kas kalpos kā praktiskas vadlīnijas efektīvākai mākslīgā intelekta izmantošanai izglītības procesā,” uzsver Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts sekretāra biroja vecākā konsultante Elīna Lidere.
Vadlīniju tapšanā iesaistīti vairāk nekā 50 skolotāju un 70 skolēnu no dažādām Latvijas skolām, apkopojot gan zinātniskās atziņas par MI lomu izglītībā, gan jaunākos pētījumus, gan labās prakses piemērus.
Vadošie izglītības jomas eksperti ir snieguši pozitīvas recenzijas, apliecinot vadlīniju praktisko izmantojamību, inovatīvo saturu, skaidri saprotamo struktūru, kā arī plašo ietvaru − skolēni, izglītības jomā strādājošie, vecāki.
“Vadlīnijas MI izmantošanai pamatizglītībā un vidējā izglītībā”