Tie, kas saimniecisko darbību organizē caurskatāmi un godprātīgi vai gūst ienākumus, par kuriem VID jau ir informēts, nesaskarsies ar papildu administratīvo slogu vai pienākumu sniegt skaidrojumus.
FOTO: Freepik.
Plašu rezonansi raisījuši plānotie grozījumi noteikumos par aizdomīgu darījumu ziņojumu un sliekšņa deklarācijas iesniegšanas kārtību un saturu. Tie paredz iesniegt sliekšņa deklarāciju gadījumos, kad fiziskās personas veiktais skaidras naudas iemaksas vai izmaksas darījums pārsniegs noteiktu summu (attiecīgi 750 vai 1500 eiro). Konkrēto informāciju Finanšu izlūkošanas dienestam (FID) sniegs kredītiestādes un citas finanšu iestādes – fiziskajām personām tas nebūs jādara. Valsts ieņēmumu dienests (VID) datus par skaidras naudas iemaksām izmantos, lai pastiprinātu uzmanību pievērstu “aplokšņu algām”.
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumos Nr. 550 “Noteikumi par aizdomīgu darījumu ziņojumu un sliekšņa deklarācijas iesniegšanas kārtību un saturu”, kas līdz 2. jūlijam bija sabiedriskajā apspriešanā, tiek virzīti saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma 31.6 panta trešo daļu un likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.2 panta sesto daļu.
Abos likumos paredzēts, ka Ministru kabinets (MK) noteiks gadījumus, kad VID iesniedzama sliekšņa deklarācija, kā arī sliekšņa deklarācijas iesniegšanas kārtību un saturu, izmantojot FID Finanšu izlūkošanas datu saņemšanas un analīzes sistēmu.
|
Plānotās izmaiņas izriet no valdībā pieņemtā Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2024.–2027. gadam, lai padarītu skaidras naudas apriti caurskatāmāku un mazinātu tā dēvēto “aplokšņu algu” izmaksas un ieņēmumu slēpšanu.
Ar MK noteikumu projektu iecerēts noteikt, ka sliekšņa deklarācijas FID būs jāiesniedz NILLTPFN likuma subjektiem, kuru darbība saistīta ar skaidras naudas darījumiem vai pārrobežu maksājumiem un kas sniedz maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē.
NILLTPFN likuma 3. pants noteic, ka šajā gadījumā likuma subjekti ir kredītiestādes un finanšu iestādes.
Plānots, ka NILLTPFN likuma subjekti iesniegs sliekšņa deklarāciju, ja:
vai
Patlaban noteikumos paredzēts, ka NILLTPFN likuma subjektiem ziņojumi būs jāiesniedz ar atpakaļejošu datumu – no 2025. gada 1. janvāra. Finanšu ministrija (FM) norāda, ka šo aspektu varētu precizēt normatīvā regulējuma izstrādē.
Kā notiks datu apmaiņa? FM skaidro, ka kredītiestādes datus iesniegs FID, kas tos elektroniski pārsūtīs VID.
Gan FM, gan VID uzsver, ka informācija par darījumiem, kas pārsniegs noteiktu slieksni, nebūs jāiesniedz kredītiestāžu klientiem.
1. piemērs
Apdares meistars, kurš ir pašnodarbinātais, veic dzīvoklī remontu, un viņam ir jāmaksā skaidrā naudā. Tātad dzīvokļa īpašniekam jāizņem no konta 1500 eiro skaidrā naudā.
2. piemērs
Ceļojot uz vairākām valstīm, var ņemt līdzi eiro, un norēķini par ekskursijām/ēšanu/suvenīru pirkšanu notiek skaidrā naudā, jo debetkartes nereti nedarbojas. Ja gaidāmais brauciens ilgst divas nedēļas, parasti ņem līdzi apmēram 1000 eiro skaidrā naudā uz vienu cilvēku. Ja brauc divi vai vairāk cilvēku no ģimenes (piemēram, otra persona ir bērns vai students, kas nepelna), tad līdzi jāņem 2000 eiro un vairāk. Tātad attiecīgā summa jāizņem no bankomāta.
FM, vērtējot minētos piemērus, paskaidro, ka fiziskajai personai nebūs automātiski jāsniedz paskaidrojums VID par katru tās veikto iemaksas vai izmaksas darījumu. Tāpat nav plānota personu plaša individuāla kontrole, jo datu apmaiņa būs viens no elementiem risku mērķtiecīgai izvērtēšanai, lai konstatētu ļaunprātīgu izvairīšanos no nodokļu samaksas.
“Praktiski tas nozīmē, ka tie, kas saimniecisko darbību organizē caurskatāmi un godprātīgi vai gūst ienākumus, par kuriem VID jau ir informēts, nesaskarsies ar papildu administratīvo slogu vai pienākumu sniegt skaidrojumus,” akcentē FM.
Uz jautājumu, kāpēc izvēlēts slieksnis 750 eiro apmērā, FM atbild, ka šī iemaksu summa bijusi visizplatītākais skaidras naudas izņemšanas mēneša limits bankomātos 2024. gada augustā. Turklāt tas ir ļoti tuvu minimālajai algai, kas šogad ir 740 eiro.
FM norāda, ka atbilstoši jaunākajam pētījumam par ēnu ekonomikas indeksu Latvijā arī pērn nozīmīgākā ēnu ekonomikas komponente bijušas “aplokšņu algas”, t. i., grāmatvedības uzskaitē neuzrādītā darba samaksa, kas veidojusi 50% no ēnu ekonomikas.
|
Saskaņā ar VID aplēsēm “aplokšņu algas piemaksa” pie legālās darba samaksas veidojas 300–500 eiro diapazonā.
Tā kā VID saņemto informāciju par skaidras naudas iemaksām izmantos, lai pastiprinātu uzmanību pievērstu “aplokšņu algām”, tad minētā mērķa sasniegšanai izvēlētais slieksnis nav uzskatāms par zemu, pauž FM.
VID skaidro, ka saņemto informāciju par fizisko un juridisko personu veiktajām skaidras naudas iemaksām kontos izmantos, veicot nodokļu nesamaksas risku rūpīgu izvērtējumu un aplūkojot to kopsakarībā ar citu VID rīcībā esošo informāciju par konkrēto nodokļu maksātāju (t. sk. deklarētajiem ienākumiem, kontu apgrozījumu, nodokļu maksāšanas režīmiem u. c.).
Tikai konstatējot būtiskus potenciālos nodokļu nesamaksas riskus, nodokļu maksātājam var lūgt sniegt skaidrojumu par kontos iemaksātās skaidras naudas izcelsmes avotiem un labprātīgi deklarēt ienākumus, kā rezultātā veidojušies skaidras naudas līdzekļi un kas līdz šim nav bijuši deklarēti.
Piemēram, ja persona nevarēs pamatot kontos iemaksātās skaidras naudas izcelsmi vai arī, pārbaudot tās sniegto informāciju par naudas līdzekļu izcelsmes avotiem, netiks gūta pārliecība par patiesajiem naudas izcelsmes avotiem (tostarp, ka avots ir ar nodokli neapliekams ienākums), personu aicinās labprātīgi deklarēt ienākumu, kas bija pamatā naudas līdzekļu izcelsmei, aprēķināt un samaksāt nodokli valsts budžetā.
Ja minētais netiks izdarīts, nodokli var aprēķināt kontroles pasākuma rezultātā.
Pēc Latvijas Finanšu nozares asociācijas (FNA) aplēsēm, nosakot skaidras naudas iemaksas darījumu no 750 eiro, viena mēneša laikā FID un VID iegūtu informāciju par apmēram 28 000 fizisko personu, kas veikušas skaidras naudas iemaksas aptuveni 43 miljonu eiro apmērā, un ap 18 000 juridisko personu, kuras kredītiestāžu kontos veikušas iemaksas aptuveni 83 miljonu eiro apmērā.
Turpretī, nosakot skaidras naudas izmaksas darījumu no 1500 eiro, mēneša laikā sliekšņa deklarācijās tiktu ietverta informācija par aptuveni 3769 fiziskajām personām, kas veikušas izmaksas 23 miljonu eiro apmērā, un 540 juridisko personu, kuras veikušas skaidras naudas izmaksas aptuveni 60 miljonu eiro apmērā.
Jaunā kārtība radīs administratīvā sloga pieaugumu kredītiestādēm, taču to būs iespējams īstenot, ja pārejas periods būs pietiekams, norāda FNA padomnieks Edgars Pastars, atklājot, ka par pārejas perioda ilgumu joprojām notiek sarunas, jo MK noteikumu saskaņošana ir ieilgusi, un laika sagatavoties var būt pārāk maz.
E. Pastars akcentē, ka finanšu nozare jau ilgstoši ar FM, ņemot vērā valdības iniciatīvas ierobežot skaidras naudas apriti, diskutē par sliekšņa deklarācijas pārskatīšanu, meklējot līdzsvaru starp privātumu, administratīvo slogu un cīņu ar ēnu ekonomiku.
Lai skaidras naudas darījumi būtu caurskatāmāki, jau no 2025. gada 1. janvāra stājās spēkā grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kuri noteic, ka bankām jāziņo VID par klientiem – fiziskajām personām –, kas ir Latvijas rezidenti un kuru maksājumu kontā iepriekšējā gadā ieskaitītās skaidras naudas kopsumma vienā kredītiestādē vai pie maksājumu pakalpojumu sniedzēja ir 7000 eiro vai vairāk.
Turklāt pārejas noteikumu 242. punkts paredzēja, ka kredītiestādēm līdz 2025. gada 1. maijam bija jāiesniedz VID informācija par klientiem – fiziskajām personām –, kuru maksājumu kontā 2024. gadā ieskaitītās skaidras naudas kopējā summa ir 7000 eiro vai vairāk.
“Lai gan sākotnēji varētu šķist, ka informācija, ko bankas paziņos VID saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” (par skaidras naudas iemaksu kopsummu gada laikā) un MK noteikumiem (par konkrētu skaidras naudas iemaksu) pārklājas, tomēr jāuzsver, ka saņemtās ziņas ir atšķirīgas un viena otru papildina, dodot iespēju VID daudz efektīvāk un ekonomiskāk veikt fizisko personu nodokļu samaksas uzraudzību, pamato FM.
Latvija ar attiecīgajām izmaiņām pievienojas starptautiskajai tendencei arvien vairāk apmainīties ar finanšu informāciju, kurai ir izšķiroša nozīme cīņā pret krāpšanu nodokļu jomā, izvairīšanos no nodokļu maksāšanas un nodokļu apiešanu, uzsver ministrija.
Līdzīgs regulējums ar zemu skaidras naudas deklarēšanu ir spēkā vairākās citās Eiropas Savienības valstīs, kur uzraudzības iestādes pastiprināti pievērš uzmanību darījumiem, kas potenciāli var norādīt uz nedeklarētiem ienākumiem vai nelegālu līdzekļu izcelsmi.
Vienlaikus šobrīd Latvijā netiek plānoti skaidras naudas izmantošanas ierobežojumi privātpersonām vai aizliegumi turpināt uzkrāt skaidru naudu, norēķināties ar to un iemaksāt kontā.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām