Visas spēkā stājušās izmaiņas normatīvajos aktos, tostarp Finanšu tirgus digitālās darbības noturības un mākslīgā intelekta izmantošanas likums, tika izstrādātas, lai nodrošinātu Eiropas Savienības Finanšu nozares digitālās noturības regulas (DORA) un Mākslīgā intelekta akta prasību piemērošanu Latvijas finanšu tirgū.
FOTO: Freepik.
2025. gada 1. oktobrī stājās spēkā Finanšu tirgus digitālās darbības noturības un mākslīgā intelekta izmantošanas likums. LV portāls skaidro, kuriem finanšu tirgus dalībniekiem tas ir saistošs, kas uzraudzīs jauno prasību ievērošanu un kādas sankcijas un administratīvie pasākumi draud par to neievērošanu.
Finanšu tirgus digitālās darbības noturības un mākslīgā intelekta izmantošanas likums (turpmāk – likums) ir daļa no desmit likumprojektu paketes, kas tika izstrādāta, lai stiprinātu digitālo drošību un veicinātu mākslīgā intelekta atbildīgu izmantošanu finanšu sektorā.
Proti, 1. oktobrī vienlaikus ar jauno likumu stājās spēkā vēl deviņi saistītie grozījumi normatīvajos aktos.
Kā iepriekš norādījusi Finanšu ministrija (FM), visas spēkā stājušās izmaiņas normatīvajos aktos, tostarp jaunais likums, tika izstrādātas, lai nodrošinātu Eiropas Savienības Finanšu nozares digitālās noturības regulas (DORA) un Mākslīgā intelekta akta prasību piemērošanu Latvijas finanšu tirgū.
Lai stiprinātu finanšu sektora digitālo drošību, likumā paredzēta digitālās darbības noturība jeb aizsardzība pret informācijas un komunikācijas tehnoloģiju traucējumiem un kiberuzbrukumiem.
Finanšu nozares digitālās noturības regulas (DORA) 3. panta pirmais punkts: “Digitālās darbības noturība” ir finanšu vienības spēja veidot, nodrošināt un pārskatīt savu darbības integritāti un uzticamību, tieši vai netieši, izmantojot pakalpojumus, ko sniedz trešās personas, kas sniedz informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT) pakalpojumus, nodrošinot visas ar IKT saistītās iespējas, kas vajadzīgas, lai risinātu finanšu vienības izmantoto tīklu un informācijas sistēmu drošību, un kas atbalsta finanšu pakalpojumu nepārtrauktu sniegšanu un to kvalitāti, tostarp traucējumu laikā. |
Jaunajā likumā ieviestas arī Mākslīgā intelekta akta prasības, kas nodrošinās konsekventu un augstu aizsardzības līmeni mākslīgā intelekta izmantošanā gadījumos, ja finanšu tirgus dalībnieki pielietos mākslīgo intelektu, sniedzot finanšu pakalpojumus.
FM valsts sekretāre Baiba Bāne uzsvērusi, ka finanšu nozare Latvijā ir pirmā joma, kurā tiek ieviests atbilstošs regulējums mākslīgā intelekta risinājumu izmantošanā, padarot to drošāku, efektīvāku un caurskatāmāku:
“Jaunais likums nodrošinās gan skaidrus noteikumus finanšu nozares uzņēmumiem, gan augstu aizsardzības līmeni finanšu pakalpojumu lietotājiem. Tādējādi kļūstam par vienu no digitālās attīstības līderiem reģionā, ieviešot modernas un atbildīgas pieejas finanšu tehnoloģiju pārvaldībā.”
Saskaņā ar FM sniegto informāciju DORA regulējums attiecas ne tikai uz finanšu tirgus dalībniekiem (kredītiestādēm, apdrošināšanas sabiedrībām, maksājumu iestādēm u. c.), bet arī mākoņpakalpojumu sniedzējiem, telekomunikāciju operatoriem, programmatūras izstrādātājiem un citiem digitālo pakalpojumu sniedzējiem.
Atbilstoši likuma 4. pantam digitālās darbības noturības prasības pilnā apmērā piemērojamas:
Vienlaikus likuma 5. pantā noteikti finanšu tirgus dalībnieki, kam piemērojamas vienkāršotas digitālās darbības noturības prasības, piemēram, nelielām un savstarpēji nesaistītām ieguldījumu brokeru sabiedrībām, nelieliem privāto pensiju fondiem u. c.
Savukārt likuma 6. pantā paredzēts, kuriem finanšu tirgus dalībniekiem digitālās darbības noturības prasības nav piemērojamas: krājaizdevu sabiedrībām, nelieliem privātajiem pensiju fondiem, kuru reģistrētajos pensiju plānos kopā nav vairāk par 15 pensiju plāna dalībniekiem, žiro norēķinu iestādēm u. c.
Saskaņā ar likuma 7. pantu finanšu tirgus dalībnieki, kuriem piemērojamas mākslīgā intelekta izmantošanas prasības, ir finanšu tirgus dalībnieki – finanšu vienības –, kas minēti šā likuma 4. un 5. pantā un 6. panta pirmās daļas 5. punktā (krājaizdevu sabiedrības).
Par jaunā likuma prasību ievērošanu atbildīga ir Latvijas Banka, kuras tiesības un pienākumi noteikti likuma 8. pantā.
Latvijas Bankai ir visas uzraudzības, izmeklēšanas un sankciju pilnvaras, kas vajadzīgas, lai izpildītu pienākumus, ko paredz DORA regulējums. Piemēram, saskaņā ar DORA 50. panta otro daļu Latvijas Bankai ir šādas pilnvaras:
Tāpat likumā noteikts, ka Latvijas Banka:
Lai nodrošinātu digitālās darbības noturību un mākslīgā intelekta izmantošanas drošību atbilstoši šā likuma un tieši piemērojamo Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām, Latvijas Bankai ir tiesības papildus noteikt citas digitālās darbības noturību vai mākslīgā intelekta izmantošanu regulējošas prasības un to izpildes kārtību jomās, kuras netiek regulētas ar tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, tai skaitā ievērojot Eiropas Banku iestādes, Eiropas Apdrošināšanas un aroda pensiju iestādes vai Eiropas Vērtspapīru un tirgu iestādes pieņemtos lēmumus, pamatnostādnes un ieteikumus.
Turpretī finanšu tirgus dalībniekiem – finanšu vienībām, uz kurām jaunās prasības attiecas, – Latvijas Banka jāinformē par visām būtiskajām izmaiņām, tostarp visiem apstākļiem, kas var negatīvi ietekmēt finanšu vienības turpmāko darbību, vai izmaiņām informācijā, ko tā sniegusi Latvijas Bankai.
Saskaņā ar likuma 10. pantu Latvijas Banka par DORA prasību neievērošanu ir tiesīga par pārkāpumu atbildīgajai personai piemērot šādas sankcijas:
Savukārt par Mākslīgā intelekta akta prasību neievērošanu Latvijas Banka par pārkāpumu atbildīgajai personai var piemērot šādas sankcijas:
Vienlaikus Latvijas Bankai par DORA un Mākslīgā intelekta akta prasību neievērošanu ir tiesības:
Likuma 14. pants paredz Latvijas Bankas izdotā administratīvā akta apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas iespēju.
Proti, Latvijas Bankas izdoto administratīvo aktu var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvajā apgabaltiesā. Tiesa lietu izskatīs kā pirmās instances tiesa. Lieta tiks izskatīta triju tiesnešu sastāvā. Turpretī Administratīvās apgabaltiesas spriedumu būs iespējams pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.
Svarīgi norādīt, ka Latvijas Bankas administratīvā akta apstrīdēšana vai pārsūdzēšana, izņemot administratīvo aktu par brīdinājumu vai soda naudas piemērošanu, neapturēs šā akta darbību.
Plašāk par tēmu LV portālā >> |
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām