Eiropas Prokuratūra būs pirmā pārnacionālā prokuratūra, kurai būs tiesības neatkarīgi veikt noziedzīgu nodarījumu, kas apdraud ES finanšu intereses, izmeklēšanu un kriminālvajāšanu.
Freepik
Eiropas Komisija oficiāli apstiprinājusi, ka 2021. gada 1. jūnijā savu darbību uzsāk Eiropas Prokuratūra (EPPO). Tā ir pirmā pārnacionālā prokuratūra, kurai ir tiesības neatkarīgi veikt noziedzīgu nodarījumu, kas apdraud Eiropas Savienības (ES) finanšu intereses, izmeklēšanu un kriminālvajāšanu. EPPO varēs veikt noziedznieku kriminālvajāšanu un nodošanu tiesai 22 iesaistītajās ES dalībvalstīs.
EPPO tiesiskais pamats ir Padomes regula (ES) 2017/1939 (2017. gada 12. oktobris), ar ko īsteno ciešāku sadarbību Eiropas Prokuratūras (EPPO) izveidei (turpmāk – EPPO regula).
EPPO regulas 4. pants paredz, ka EPPO ir atbildīga par izmeklēšanu, kriminālvajāšanu un apsūdzības celšanu pret tādu noziedzīgo nodarījumu izdarītājiem un līdzdalībniekiem, kas skar ES finanšu intereses un kas paredzēti Direktīvā (ES) 2017/1371 par cīņu pret krāpšanu, kas skar Savienības finanšu intereses, izmantojot krimināltiesības (turpmāk – direktīva), un noteikti ar šo regulu. Šajā nolūkā EPPO uzsāks izmeklēšanu un veiks kriminālvajāšanas darbības, un pildīs prokurora funkcijas dalībvalstu kompetentajās tiesās līdz brīdim, kad lieta tiks pilnībā pabeigta.
EPPO būs pirmā pārnacionālā prokuratūra, kurai būs tiesības neatkarīgi izmeklēt noziedzīgus nodarījumus, kas apdraud ES finanšu intereses, un veikt kriminālvajāšanu.
Saskaņā ar direktīvas 2. pantu “Savienības finanšu intereses” ir visi ieņēmumi, izdevumi un aktīvi, uz kuriem attiecas vai kuru izcelsmes avots vai pamats ir:
Oficiālajā ES tīmekļa vietnē norādīts, ka EPPO veiks izmeklēšanu un kriminālvajāšanu par šādiem noziegumiem, kas skar ES finanšu intereses:
Kā norādīts informatīvajā brošūrā “ES iedzīvotāju aizsardzība pret krāpšanu un korupciju: Eiropas Prokuratūra (EPPO)”1 (turpmāk – informatīvā brošūra), EPPO ir paredzēta arī papildu kompetence veikt izmeklēšanu un kriminālvajāšanu par jebkuru citu noziedzīgu nodarījumu, kurš ir saistīts ar direktīvā par ES finanšu interešu aizsardzību noteiktajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, piemēram, dokumentu viltošana, un kura mērķis ir nodrošināt materiālus vai juridiskus līdzekļus, lai izdarītu noziedzīgu nodarījumu vai nodrošinātu peļņu vai labumu no izdarītā noziedzīgā nodarījuma.
Proti, EPPO varēs izmeklēt arī jebkuru citu nelikumīgu darbību, kas ir “nesaraujami saistīta” ar noziedzīgu nodarījumu pret ES budžetu, un veikt kriminālvajāšanu.2
Atbilstoši EPPO prokurora Gata Donika sniegtajai informācijai “EPPO darbības sākuma posmā galvenais uzdevums būs praktiski izveidot efektīvu un saskaņotu ES līmeņa izmeklēšanas un kriminālvajāšanas sistēmu, lai nodrošinātu, ka lietās par noziedzīgajiem nodarījumiem, kas apdraud ES budžeta intereses, tiktu panākts taisnīgs krimināltiesiskais regulējums”.
Pirmais ES Padomes EPPO Eiropas prokurora amatā apstiprinātais pārstāvis no Latvijas norāda, ka “EPPO būs priviliģētākā situācijā attiecībā pret nacionālajām prokuratūrām un izmeklēšanas iestādēm, jo saskaņā ar normatīvo regulējumu spēs ātrāk apmainīties ar izmeklēšanai nepieciešamo informāciju un veikt tiešu noziedzīgu nodarījumu pārnacionālu izmeklēšanu un kriminālvajāšanu, neizmantojot pašreizējos starptautiskās sadarbības instrumentus krimināltiesiskajā jomā”.3
Saskaņā ar informatīvajā brošūrā sniegto informāciju EPPO darbosies kā vienota iestāde, kas izveidota divos līmeņos:
Lai kļūtu par Eiropas deleģēto prokuroru, personai jābūt pilntiesīgam attiecīgās dalībvalsts prokuroram vai tiesnesim. Kā norādīts informatīvajā brošūrā, katrā iesaistītajā dalībvalstī būs vismaz divi Eiropas deleģētie prokurori.
Savukārt EPPO darbība īsumā būs šāda:
EPPO varēs veikt noziedznieku kriminālvajāšanu un nodošanu tiesai 22 iesaistītajās ES dalībvalstīs (Latvijā, Lietuvā, Igaunijā, Austrijā, Beļģijā, Bulgārijā, Horvātijā, Kiprā, Čehijā, Somijā, Francijā, Vācijā, Grieķijā, Itālijā, Maltā, Luksemburgā, Nīderlandē, Portugālē, Rumānijā, Slovākijā, Slovēnijā un Spānijā).
LV portāls jau rakstīja, ka Ungārija, Īrija, Zviedrija un Polija (arī Apvienotā Karaliste pirms izstāšanās no ES 2020. gada 31. janvārī) lēmušas pagaidām neiesaistīties EPPO, savukārt Dānija jau ir izlēmusi, ka nepiedalīsies EPPO. ES dalībvalstis par pievienošanos EPPO var izlemt jebkurā brīdī.
Saskaņā ar Oficiālajā ES tīmekļa vietnē sniegto informāciju EPPO izmeklēšanu un kriminālvajāšanu veiks pilnīgi neatkarīgi no Eiropas Komisijas, citām ES iestādēm un struktūrām, kā arī dalībvalstīm.
Tiek lēsts, ka ar laiku EPPO izmeklēs aptuveni 3000 lietu gadā.
“Lai efektīvi funkcionētu, EPPO nevar darboties izolēti. Tai jāveido attiecības un sadarbība ar iestādēm un dienestiem gan ES, gan arī ārpus tās, nodrošinot ātru informācijas apmaiņu,” teikts informatīvajā brošūrā.
EPPO tuvākie sadarbības partneri būs:
Vienlaikus, neierobežojot Eurojust sniegto atbalstu, vidēja un ilgtermiņa attiecības starp EPPO, trešo valstu un neiesaistīto dalībvalstu izmeklēšanas, kriminālvajāšanas un tiesu institūcijām regulēs sadarbības līgumi, teikts informatīvajā brošūrā. Sadarbības līgumos varēs ietvert, piemēram, informācijas apmaiņas un sadarbības koordinatoru nosūtīšanas kārtību vai kontaktpunktu izveidi, lai uzlabotu abpusējo sadarbību. Ja sadarbības līguma nebūs, tad iesaistītā dalībvalsts informēs EPPO kā kompetento iestādi, lai tiktu piemēroti ES starptautiskās krimināltiesiskās sadarbības instrumenti un attiecīgie starptautiskie līgumi.5
Kā norāda ES Tieslietu komisārs Didjē Reinderss, “EPPO darbības uzsākšana iezīmēs jaunu posmu Eiropas integrācijas vēsturē”. Viņaprāt, EPPO ļoti rūpīgi sekos līdzi tam, kā tiek īstenots Eiropas atveseļošanas plāns “NextGenerationEU”, lai pārliecinātos, ka līdzekļi pilnībā tiek izmantoti ekonomikas atveseļošanai no krīzes.
1 ES iedzīvotāju aizsardzība pret krāpšanu un korupciju: Eiropas Prokuratūra (EPPO). Pieejams: https://www.ejtn.eu/MRDDocuments/DG%20JUSTICE_EPPO_Brochure%20A4_LV_V03.pdf (aplūkots 31.05.2021.).
2 ES budžeta aizsardzība – 1. jūnijā darbību sāks Eiropas Prokuratūra. Pieejams: https://ec.europa.eu/latvia/news/es-bud%C5%BEeta-aizsardz%C4%ABba-%E2%80%93-1-j%C5%ABnij%C4%81-darb%C4%ABbu-s%C4%81ks-eiropas-prokurat%C5%ABra_lv (aplūkots 31.05.2021.).
3 Doniks G., EPPO prokurors. Eiropas prokuratūra (EPPO) un tās competence. Pieejams: https://delna.lv/wp-content/uploads/2020/10/G.Doniks_Kas-ir-EPPO-un-k%C4%81da-ir-t%C4%81s-kompetence.pdf (aplūkots 31.05.2021.).
4 ES iedzīvotāju aizsardzība pret krāpšanu un korupciju: Eiropas Prokuratūra (EPPO). Pieejams: https://www.ejtn.eu/MRDDocuments/DG%20JUSTICE_EPPO_Brochure%20A4_LV_V03.pdf (aplūkots 31.05.2021.).
5 ES iedzīvotāju aizsardzība pret krāpšanu un korupciju: Eiropas Prokuratūra (EPPO). Pieejams: https://www.ejtn.eu/MRDDocuments/DG%20JUSTICE_EPPO_Brochure%20A4_LV_V03.pdf (aplūkots 31.05.2021.).
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.