Sveiki! Mājās tika veikta kratīšana, tika savākti vairāki datori un telefoni. Ko darīt, ja netiek atgriezti datori un telefoni, lai gan tika solīts, ka telefons tiks atgriezts nekavējoties, bet pārējās mantas – pēc divām nedēļām? Ir pagājis mēnesis un vairākas dienas.
Es nevaru pildīt darba pienākumus, jo nav pieejamas specifiskas programmas darba veikšanai. Kāda varētu būt iespējamā rīcība, lai atgūtu iekārtas? Vai ir iespējams rakstīt pretenziju, lai tiktu atgrieztas iekārtas, ar kurām ir jāstrādā? Kontaktinformācija, lai sazinātos ar procesa virzītāju, nav norādīta.
Kriminālprocesa likuma 179. pantā ir skaidrots, kas ir kratīšana, savukārt Kriminālprocesa likuma 180. pantā skaidrots saturs lēmumam par kratīšanas izdarīšanu. Likums neparedz konkrētu termiņu, cik ilgi drīkst uzglabāt izņemtās mantas, faktiski to var darīt līdz noteiktā mērķa sasniegšanai.
Vienlaikus Eiropas Cilvēktiesību tiesa un arī Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāts vairākkārt ir norādījis, ka izņemto priekšmetu uzglabāšana nevar būt pašmērķis vai sods. Mantu atdošana likumīgajam īpašniekam ir saistīta ar pēc iespējas mazāku iejaukšanos personas privātajā dzīvē. Turklāt mūsdienās iespējama efektīva spoguļkopiju izgatavošana, kas nerada vajadzību minētos priekšmetus uzglabāt. Šī iespēja diemžēl tiek izmantota reti.
Jums ir visas tiesības vērsties pie procesa virzītāja, lūdzot izsniegt nepieciešamās mantas darba pienākumu pildīšanai. Atteikumu vai amatpersonas rīcību jums ir tiesības pārsūdzēt uzraugošajam prokuroram.
Papildus norādām: Kriminālprocesa likuma 186. pantā noteikts, ka izņemšana ir izmeklēšanas darbība, kuras saturs ir lietai nozīmīgu priekšmetu vai dokumentu atņemšana, ja izmeklēšanas darbības veicējam ir zināms, kur vai pie kā atrodas konkrētais priekšmets vai dokuments, un tos nav nepieciešams meklēt vai arī tie atrodas publiski pieejamās vietās.
Savukārt Kriminālprocesa likuma 187. panta otrajā daļā noteikts, ka lēmumā par izņemšanu norāda, kas, kur, pie kā, kādā lietā un kādus priekšmetus vai dokumentus izņems.
Ja jums izsniegtajā lēmumā nav norādīta attiecīgā procesa virzītāja kontaktinformācija (telefona numurs, e-pasts u. tml.), tur vajadzētu būt procesa virzītāja vārdam un uzvārdam, kas šo lēmumu pieņēmis, tostarp – informācijai par to, kādā lietā (lietas numurs) un kādi priekšmeti tika izņemti.
Tādējādi aicinām sazināties ar attiecīgo tiesībsargājošo iestādi, kuras amatpersona pieņēma lēmumu par priekšmetu izņemšanu, lai noskaidrotu procesa virzītāja kontaktinformāciju.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!