FOTO: Freepik.
Augstākā tiesa šī gada 1. februārī atstājusi negrozītu Rīgas apgabaltiesas spriedumu, ar kuru persona par fiktīvu darījumu slēgšanu atzīta par vainīgu ne tikai apsūdzībā par izvairīšanos no nodokļu nomaksas, bet arī noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā. LV portāls apskata tiesu prakses atziņas par to, vai var sodīt par izvairīšanos no nodokļu nomaksas par fiktīviem darījumiem, vai uzņēmuma rīcībā esoša legāla nauda var tikt atzīta par noziedzīgi iegūtu, ja fiktīvu darījumu rezultātā notikusi izvairīšanās no PVN nomaksas, kā arī –, vai maldīga priekšstata radīšana par fiktīvu līdzekļu esamību var tikt uzskatīta par naudas atmazgāšanu.
Pret personu (apsūdzētā) tika uzsākts kriminālprocess, jo tika konstatēts, ka apsūdzētā uz saviem kontrolētajiem uzņēmumiem noformēja ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) apliekamus realizācijas darījumus, par kuriem izrakstīja rēķinus un kurus norādīja savu kontrolēto uzņēmumu PVN deklarācijās, par šiem pakalpojumiem saņemot samaksu savu kontrolēto uzņēmumu kontos, no kā maksājami nodokļi valstij. Nolūkā nemaksāt valstij PVN, proti, ar mērķi izvairīties no nodokļu nomaksas, apsūdzētā noformēja PVN priekšnodokļa darījumus ar fiktīviem uzņēmumiem un ieguva tiesības uz valstij piederošo PVN daļu no darījumu apliekamās PVN summas.
Lietas materiāli apstiprināja, ka apsūdzētā, kura pēc izglītības bija juriste un sniedza grāmatvedības pakalpojumus, ļoti labi orientējās un pārzināja grāmatvedības un nodokļu maksāšanas jomu.
Tas nozīmē, ka apsūdzētā apzinājās savu darbību noziedzīgo raksturu un to, ka šādu darbību rezultātā tiek veikta izvairīšanās no nodokļu nomaksas, lai naudas līdzekļus iegūtu sev vai tos saņemtu citas personas.
Tāpat apsūdzētā, veicot noziedzīgi iegūto naudas līdzekļu legalizāciju, pēc to pārskaitīšanas caur vairākiem fiktīvu uzņēmumu banku kontiem uz fiktīvu darījumu pamata lielu daļu naudas līdzekļu pati arī izņēma no ārzonu kompāniju banku kontiem, ko apliecināja no bankām iegūtie pierādījumi – bankas kontu izdrukas, kases izdevumu orderi par skaidras naudas izmaksām apsūdzētajai un citām personām.
Konstatēts, ka laika periodā no 2003. gada 14. marta līdz 2006. gada 15. jūnijam, izvairoties no nodokļu nomaksas, valstij tika nodarīti zaudējumi lielā apmērā, t. i., 1 018 302,24 eiro.
Ar Rīgas apgabaltiesas 2021. gada 12. maija spriedumu krimināllietā Nr. 12507000710 (apelācijas instances tiesa) apsūdzētā tika atzīta par vainīgu un sodīta:
Apsūdzētajai piemērots sods – brīvības atņemšana uz trim gadiem nosacīti, valsts labā no apsūdzētās piedzenot 1 010 620,85 eiro.
Par apelācijas instances tiesas spriedumu apsūdzētā iesniedza kasācijas sūdzību Senāta Krimināllietu departamentā, lūdzot atcelt tiesas spriedumu un nodot lietu jaunai izskatīšanai apelācijas instancē, norādot, ka:
Senāts, izskatot kasācijas sūdzību, konstatēja1, ka izskatāmajā lietā ir jāizvērtē, kā norobežot Krimināllikuma 218. panta otrajā daļā paredzēto noziedzīgo nodarījumu par izvairīšanos no nodokļu nomaksas no Krimināllikuma 195. panta trešajā daļā paredzētā noziedzīgā nodarījuma par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, ja šīs darbības izdarītas vienlaikus.
Tātad izšķirams, kurā brīdī gadījumos, kad, izvairoties no nodokļu nomaksas, tiek slēgti fiktīvi darījumi, uzņēmuma rīcībā esoša legāla nauda kļūst par noziedzīgi iegūtu.
Senāts paudis šādas atziņas:
Līdz ar to Senāts norādīja6, ka fiktīvu priekšnodokļa darījumu noslēgšana notiek, apzinoties, ka tie tiks izmantoti, lai samazinātu par reāli notikušajiem darījumiem valsts budžetā maksājamo PVN summu. Proti, lai nodrošinātu, ka reālu saimniecisko darbību veicošā nodokļu maksātāja rīcībā esošie naudas līdzekļi fiktīvajā darījumā norādītajā PVN apmērā tiek paturēti sev un netiek iemaksāti valsts budžetā.
Tādējādi secināms, ka finanšu līdzekļi – fiktīva darījuma deklarēšanas rezultātā ietaupītie izdevumi – ir iegūti prettiesiski, un tie ir atzīstami par noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem.
Senāta ieskatā apelācijas instances tiesa pamatoti atzinusi par pierādītu, ka naudas līdzekļi, kas iegūti, izvairoties no nodokļu nomaksas, no apsūdzētās kontrolē esošo uzņēmumu kontiem tika pārskaitīti uz fiktīvu darījumu pamata kā naudas līdzekļi, kas tiek pārvietoti uz legāla darījuma pamata.
Tādējādi, veicot naudas pārskaitījumus, tika maskēta un slēpta šo līdzekļu noziedzīgā izcelsme, mainot naudas līdzekļu atrašanās vietu un piederību, lai tos nevarētu identificēt. Tiesa pamatoti atzinusi, ka apsūdzētā veica minēto finanšu līdzekļu legalizēšanu, novirzot šos līdzekļus uz reāli nestrādājošu jeb fiktīvu uzņēmumu banku kontiem, slēpjot šo līdzekļu noziedzīgo izcelsmi un piederību aiz fiktīviem darījumiem, mainot to atrašanās vietu un tos izņemot skaidrā naudā.
Pamatojoties uz izklāstīto apsvērumu kopumu, Senāts atzina, ka apelācijas instances tiesas spriedums ir atstājams negrozīts, savukārt kasācijas sūdzība ir noraidāma.
1 Skatīt: Senāta 2023. gada 1. februāra lēmumu lietā Nr. SKK-1/2023.
2 Skatīt: Senāta 2022. gada 20. janvāra lēmumu lietā Nr. SKK-12/2022, 2015. gada 21. maija lēmumu lietā Nr. SKK-126/2015, 2014. gada 19. jūnija lēmumu lietā Nr. SKK-77/2014.
3 Skatīt: Senāta 2021. gada 15. janvāra lēmumu lietā Nr. SKK-74/2021, 2019. gada 22. oktobra lēmumu lietā Nr. SKK-77/2019.
4 Skatīt: Senāta 2013. gada 30. aprīļa lēmumu lietā Nr. SKK-11/2013, 2013. gada 26. marta lēmumu lietā Nr. SKK-3/2013.
5 Skatīt: Senāta 2021. gada 15. decembra lēmumu lietā Nr. SKK-153/2021.
6 Skatīt: Senāta 2023. gada 1. februāra lēmumu lietā Nr.SKK-1/2023.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.