LV portāls iepriekš rakstīja: likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 51.1 panta otrā daļa paredz: lēmuma pieņemšanas procedūras ietvaros ierosinātājs katram dzīvokļa īpašniekam nosūta ierakstītā vēstulē vai izsniedz pret parakstu uzaicinājumu pieņemt lēmumu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesību pārņemšanu un par šo tiesību nodošanu. Norādītā norma neparedz aptaujas organizēšanu, izmantojot Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitāti. Turklāt jānorāda, ka likums “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” par konkrēto jautājumu neparedz iespēju organizēt atkārtotu aptauju. Pārvaldnieka izveidotā anketa un citi pievienotie dokumenti ir tikai un vienīgi BIS sistēmā mājas lietā. Ieiet BIS šobrīd nevaru, palīdzību šodien saņemt neizdevās. Neesmu droša, vai to var visi dzīvokļu īpašnieki. Informāciju saņēmu no kaimiņiem. Ministru kabineta noteikumu Nr. 408 “Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi” 10. punkts paredz: “Par aprēķinātajiem pārvaldīšanas maksājumiem nākamajam kalendāra gadam pārvaldnieks rakstiski paziņo dzīvokļa īpašniekam līdz attiecīgā gada 15. oktobrim. Paziņojumā norāda laiku un vietu (piemēram, mājas lieta, interneta mājaslapa, informatīvs stends), kur dzīvokļa īpašnieks var iepazīties ar tāmi, kā arī dzīvojamās mājas uzturēšanas darbu plānu.” Ne vēlāk kā sešu nedēļu laikā pēc šo noteikumu 10. punktā minētajā paziņojumā norādītās dienas dzīvokļu īpašnieku kopība pieņem lēmumu par pārvaldnieka sagatavotā dzīvojamās mājas uzturēšanas darbu plāna un aprēķināto pārvaldīšanas maksājumu apstiprināšanu vai noraidīšanu. Tāmes jau otro gadu nav, bet 10.11.2025. BIS sistēmā visiem dokumentiem ir pievienots pārvaldīšanas darbu plāns. Vai tas nozīmē, ka mums steidzamības kārtā atsevišķā aptaujā būtu jālemj, vai mēs piedāvātajai pārvaldīšanas maksai piekrītam vai ne, jo sešas nedēļas tūlīt būs pagājušas. Vai to vēl var izdarīt? Pārņemot māju, dzīvokļu īpašniekiem ir jānosaka apsaimniekošanas maksas un uzkrājumu apmērs. Vai arī šādā gadījumā jāņem vērā sešu nedēļu apspriešanas laiks, sākot ar 15.10., kaut gan dokuments publicēts 10.11.? Pārņemšanas procesā tie ir dažādi jautājumi, par kuriem jālemj, bet šeit viss ir vienā garā teikumā. Dzīvokļu īpašniekiem netiek dotas viņu tiesības izteikt savu viedokli un balsot par katru punktu, bet tikai par apkopojumu: “Piekrītu, ka dzīvokļu īpašnieku kopība pārņem dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesības un uzdod pārvaldīšanas uzdevumu SIA “Vilkme”, saskaņā ar aptaujas uzaicinājumam pievienoto pārvaldīšanas līgumu.” Piebilde anketā: “Balsojot PAR, dzīvokļu īpašnieku kopība noslēdz pārvaldīšanas līgumu ar esošo pārvaldnieku SIA “Vilkme”. Anketā nav arī atsevišķā punkta: dzīvokļa īpašnieka atšķirīgais viedoklis. Nav aptaujas protokola projekta. Jautājumi: vai šāda aptauja vispār var būt saistoša? Vai jābalso par visu tikai ar vienu PAR vai PRET, un vai līgums skaitās noslēgts bez apspriešanas un savstarpējas vienošanās, nepieļaujot nekādas iebildes? Vai līgums var skaitīties noslēgts bez pilnvarotās personas paraksta un visu dzīvokļu īpašnieku parakstiem? Kāds statuss ir mājai pēc 2026. gada 1. janvāra, ja netiek pieņemts lēmums par mājas pārņemšanu valdījumā? Vai tas ir tāds pats kā mājām, kuras ir pārņemtas?
Spriežot pēc jūsu aprakstā norādītās informācijas, runa ir pa dzīvojamo māju, kuras privatizēto dzīvokļu īpašnieki aprakstā neminētu iemeslu dēļ joprojām nav pieņēmuši lēmumu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesību pārņemšanu no valsts vai pašvaldības. Ņemot vērā minētos apstākļus, dzīvojamo māju saskaņā ar normatīvo aktu prasībām turpina pārvaldīt pašreizējais dzīvojamās mājas pārvaldnieks.
Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 50. panta ceturto daļu, ja dzīvokļu īpašnieki nav vienojušies par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas kārtību un maksu par to, tad pārvaldnieks ar dzīvojamās mājas pārvaldīšanu saistītās izmaksas aprēķina atbilstoši 2017. gada 11. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 408 (“Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi”), turpmāk – MK noteikumi, prasībām. Pārvaldniekam ir saistoša MK noteikumos noteiktā aprēķinu kārtība.
Kā jau jūs aprakstā, citējot MK noteikumu 14. punktu, pamatoti norādāt – par MK noteikumu 10. punktā noteikto jautājumu dzīvokļu īpašniekiem lēmums ir jāpieņem sešu nedēļu laikā no pārvaldnieka paziņojumā norādītās dienas. Ja lēmums ir pieņemts, neievērojot noteikto sešu nedēļu termiņu, tad pārvaldniekam tas nebūs saistošs.
Vienlaikus jānorāda, ka par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesību pārņemšanu dzīvokļu īpašnieki var lemt jebkurā laikā. Šī lēmuma pieņemšanā ir jāievēro likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 50. pantā un turpmākajos pantos (nevis MK noteikumos) noteiktā kārtība.
Ar lēmuma par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas tiesību pārņemšanu balsošanas procedūru jūs varat iepazīties citā LV portāla publikācijā – šeit.
Dzīvojamo māju, kuras dzīvokļu īpašnieki nebūs pārņēmuši pārvaldīšanā pēc 2025. gada 31. decembra, turpmākā pārvaldīšanas kārtība regulēta Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likumā. Likuma 11. panta otrā daļa paredz, ka pēc norādītā datuma šādu dzīvojamo māju pārvaldīšanas uzdevums tiks uzskatīts par automātiski uzdotu un pārvaldīšanas līgums – par noslēgtu ar personu, kura uzdevumu pārvaldīt dzīvojamo māju iepriekš saņēmusi no valsts dzīvojamās mājas valdītāja vai pašvaldības. Šāda pārvaldīšanas līguma termiņš gan nevar būt ilgāks par pieciem gadiem no līguma spēkā stāšanās dienas. Vienlaikus dzīvokļu īpašniekiem arī turpmāk saglabāsies tiesības lemt par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas kārtību un pārvaldīšanas uzdevuma došanu jebkurai citai izvēlētai personai.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!