2021. gada 25. novembrī Saeima pirmajā lasījumā atbalstīja E-lietas koplietošanas risinājumu platformas likumprojektu, kas paredz nodrošināt efektīvu pārvaldības un uzraudzības mehānismu e-lietas ieviešanā un darbībā. Vienlaikus saskaņā ar Tieslietu ministrijas sniegto informāciju e-lietas koplietošanas risinājumu platforma un e-lietas portāls savu darbību uzsāk jau tagad – 2021. gada 1. decembrī. Uzsākot plašāku skaidrojumu ciklu par e-lietu, šajā publikācijā LV portāls skaidro, kas ir e-lieta, e-lietas koplietošanas risinājumu platforma un e-lietas portāls.
Likumprojekts “E-lietas koplietošanas risinājumu platformas likums” (turpmāk – likumprojekts) paredz:
Kā norādīts likumprojekta anotācijā, normatīvais akts izstrādāts, lai noregulētu e-lietas platformas darbību, radītu tiesisku pamatu iestādēm, izmantojot e-lietas platformu, apstrādāt personas datus, kā arī citām procesos iesaistītajām personām piekļūt lietas materiāliem, izmantojot e-lietas portālu.
Atbilstoši likumprojekta 2. pantam likumprojekta mērķis ir nodrošināt koordinētu e-lietas darbību un uzraudzību, īstenojot kriminālprocesu, administratīvā pārkāpuma procesu, administratīvo procesu, civilprocesu, kā arī audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanas bērniem un nolēmuma izpildes procesu elektroniskā vidē (turpmāk – procesi elektroniskajā vidē), un efektīvu e-lietas datu apmaiņu starp minētajos procesos iesaistītajām valsts un pašvaldību iestādēm un personām.
Papildus Tieslietu ministrija (TM) norāda, ka likumprojekts nodrošina arī Valsts kontroles sniegto ieteikumu ieviešanu attiecībā uz nepieciešamību garantēt e-lietas ilgtspēju un vienotu valstisku redzējumu, īstenojot e-lietas ieviešanas un attīstības uzraudzību.
Saskaņā ar likumprojektu e-lieta ir informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kopums, kas nodrošina iepriekš minēto procesu elektroniskā vidē īstenošanu un šajos procesos apstrādājamo datu (elektroniski radītu datu vai dokumentu, vai elektroniskā formātā pārvērstu papīra formāta dokumentu) pieejamību.
Kā skaidro TM, e-lieta ir domāšanas un tehnoloģiju maiņa, kas paredz ieviest elektronisku lietu pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesā, nodrošinot informācijas pieejamību elektroniskajā vidē visiem procesā iesaistītajiem dalībniekiem.
Saskaņā ar TM sniegto informāciju e-lietas īstenošanas 1. posmā ir iesaistītas šādas iestādes:
Katra no šīm iestādēm, savstarpēji koordinējot darbības, izmantos jau iestādē esošo informācijas sistēmu:
Kā skaidro TM, turpmākajos e-lietas īstenošanas posmos iesaistīsies arī izmeklēšanas iestādes, piemēram, Valsts policija, Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs u. c.
Likumprojektā noteikts, ka e-lietas platforma ir centralizēts koplietošanas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kopums, kas nodrošina e-lietas datu apmaiņu starp pamatdarbības informācijas sistēmām un nodrošina nepieciešamo e-lietas koplietošanas risinājumu funkcionalitāti un izmantošanu.
Pamatdarbības informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, kas izmanto e-lietas platformu e-lietas datu apmaiņai, lai izpildītu valsts un pašvaldību iestādes darbību reglamentējošās, normatīvajos aktos noteiktās funkcijas e-lietā.
Saskaņā ar likumprojekta 3. pantu e-lietas platforma ietvers vismaz šādus koplietošanas risinājumus:
Kā jau iepriekš tika minēts, e-lietas portāls ir tīmekļvietne (www.elieta.lv), kas nodrošina procesos elektroniskā vidē iesaistītām personām iespēju iesniegt un saņemt e-lietas datus, ja attiecīgie procesu normatīvie akti pieļauj šādu saziņu.
Saskaņā ar TM sniegto informāciju e-lietas portāls ir tiešsaistes e-pakalpojumu portāls, kurā pieejami e-pakalpojumi, informācija un lietas materiāli pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos iesaistītajām personām. Proti, e-lietas portāls ir paredzēts:
Kā skaidro TM, tiesas, Ieslodzījuma vietu pārvaldes, prokuratūras un Valsts probācijas dienesta darbinieki e-lietas portālu kā darba vidi neizmantos, jo minēto iestāžu darbinieki e-lietas platformai pieslēgsies, izmantojot savas iestādes pamatdarbības informācijas sistēmu.
Atbilstoši likumprojekta anotācijā norādītajam e-lietas portālā pieejami tādi e-pakalpojumi kā, piemēram, iepazīšanās ar lietas materiāliem, elektroniskās veidlapas, iesniegums tiesai, gala nolēmumu lejupielādēšana, pieteikšanās tiesas sēžu un tiesvedības datu monitoringa pakalpojumiem u. c.
E-lietas portāls www.elieta.lv aizstās līdzšinējo Latvijas tiesu portāla e-pakalpojumu vietni www.manas.tiesas.lv.
Likumprojektā paredzēts, ka tas stāsies spēkā 2021. gada 1. decembrī, taču Saeimā tas vēl ir jāskata otrajā lasījumā. Plānotais priekšlikumu termiņš otrajam lasījumam ir šī gada 9. decembris.
Vienlaikus saskaņā ar TM sniegto informāciju e-lietas platforma un e-lietas portāls darbosies no 2021. gada 1. decembra, un tiesas pakāpeniski ieviesīs elektroniskās lietas civilprocesā, administratīvajā procesā un kriminālprocesā. Elektroniskā vidē notiks informācijas aprite starp tiesām, prokuratūru, nolēmumu izpildes iestādēm, procesa dalībniekiem un citām ar tiesvedību saistītu iestāžu informācijas sistēmām.
Tiesu procesos pilnīga pāreja uz darbu digitālā lietas materiālu formātā notiks pakāpeniski, līdz 2023. gada 1. decembrim.
Šobrīd TM un Tiesu administrācija apmāca tiesnešus un tiesu darbiniekus, kā arī sadarbības iestāžu pamatdarbības sistēmu lietotājus.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.