FOTO: Freepik.
Publiskajai apspriešanai nodots Tieslietu ministrijas izstrādātais likumprojekts “Grozījumi Administratīvā procesa likumā”, ar kuru iecerēts veikt vairākas izmaiņas pašreizējā regulējumā, lai novērstu tiesu praksē konstatētās nepilnības, efektivizētu administratīvo procesu, kā arī samazinātu birokrātisko slogu.
Administratīvā procesa likuma (APL) 21. panta 2.1 daļa šobrīd noteic, ka sevišķā aizbildņa pienākums ir uzklausīt nepilngadīgās personas viedokli, darīt to zināmu tiesai un aizsargāt nepilngadīgās personas tiesības un intereses konkrētajā administratīvajā lietā. Ja bāriņtiesa vai tiesa konstatē, ka sevišķais aizbildnis nepienācīgi pilda likumā noteiktos pienākumus, tad tiesa nepilngadīgajai personai ieceļ citu sevišķo aizbildni.
Likumprojekta “Grozījumi Administratīvā procesa likumā” (turpmāk – likumprojekts) anotācijā norādīts, ka nereti sevišķais aizbildnis savus pienākumus nevar pildīt objektīvu iemeslu dēļ, taču pašreizējais regulējums nepiedāvā risinājumu šādā situācijā. Tādēļ, lai nodrošinātu bērnu tiesību aizsardzību, likumprojekts paredz iespēju iecelt citu sevišķo aizbildni.
APL noteic, ka rakstveidā izdotā administratīvajā aktā un arī tiesas sprieduma rezolutīvajā daļā tiek norādīta personas adrese (dzīvesvietas vai juridiskā). Likumprojekts paredz atteikties no adreses norādīšanas, jo šāda informācija nav nepieciešama personas identificēšanai.
APL 70. panta otrā daļa paredz: ja iestāde izvēlas sūtīt nelabvēlīgu administratīvo aktu pa pastu, tad to noformē kā ierakstītu pasta sūtījumu. Likumprojektā iecerēts atteikties no prasības par ierakstīta sūtījuma nosūtīšanu.
Grozījumu anotācijā skaidrots, ka ierakstīto vēstuļu sūtīšana ir iestādes, nevis iedzīvotāju interese, proti, lai nodrošinātu iespēju iestādei pierādīt, ka vēstule tika nosūtīta noteiktā termiņā. Taču iedzīvotājam tas ir administratīvais slogs, jo ir nepieciešams doties pēc ierakstītās vēstules uz pasta nodaļu, kuras šobrīd atrodas arvien tālāk no dzīvesvietas.
Likumprojekta anotācijā arī uzsvērts:
Šobrīd izskatīšanai Saeimā ir iesniegts likumprojekts, ar kuru iecerēta Latvijas pievienošanās Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (Konvencija) 16. protokolam. Pievienošanās minētajam protokolam paredz noteiktām tiesām tiesības lūgt konsultatīvo atzinumu Eiropas Cilvēktiesību tiesai.
Iecerēts, ka atzinumu par būtiskiem Konvencijā vai tās protokolos noteikto tiesību un brīvību interpretācijas vai piemērošanas jautājumiem varēs lūgt Augstākā tiesa.
Likumprojekts arī paredz, ka Augstākā tiesa aptur tiesvedību, ja tā pieņem lēmumu lūgt Eiropas Cilvēktiesību tiesu sniegt konsultatīvu atzinumu.
APL 108. panta septītā daļa paredz, ka ikviens ar tiesas atļauju var ierakstīt (lietot skaņas vai attēla ieraksta un pārraides tehniku) tiesas sēdes gaitu. Pirms lēmuma pieņemšanas tiesa noklausās administratīvā procesa dalībnieku viedokļus. Tiesa var noteikt šāda ieraksta publicēšanas aizliegumu līdz noteiktas procesuālās darbības izpildīšanai vai sprieduma sagatavošanai.
Vienlaikus APL 136.1 pants paredz, ka tiesas sēdes gaitu pilnā apjomā fiksē, izmantojot skaņu ierakstu vai citus tehniskos līdzekļus, par ko izdara atzīmi tiesas sēdes protokolā. Pēc tiesas sēdes gaitas fiksēšanas, izmantojot skaņu ierakstu, personām, kurām ir tiesības iepazīties ar lietas materiāliem, attiecīgais skaņu ieraksts pieejams nākamajā darba dienā pēc tiesas sēdes dienas.
Likumprojekta anotācijā norādīts: pašreizējais regulējums nodrošina, ka tiesas procesa dalībnieku vajadzībām sēdes ieraksts ir pieejams e-lietas portālā (personām, kas atrodas ieslodzījumā, to nosūta pēc pieprasījuma), taču ir konstatēti gadījumi, kad citas personas, kas piedalās tiesas sēdē, ļaunprātīgi izmanto attēla ieraksta veikšanu tiesas sēdes laikā, tādā veidā ierobežojot citu personu tiesības uz netraucētu tiesas procesa norisi un pienācīgu tiesas darbību.
Ar mērķi ierobežot ļaunprātīgu rīcību, likumprojekts paredz noteikt, ka persona, kas nav administratīvā procesa dalībnieks sabiedriski nozīmīgā lietā vai žurnālists (normatīvo aktu par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem izpratnē), ierakstu varēs veikt ar tiesas atļauju, ja laikus pirms tiesas sēdes būs iesniegusi tiesā motivētu lūgumu fiksēt tiesas sēdes gaitu, izmantojot ierakstu.
APL paredz, ka tiesvedība notiek valsts valodā, bet administratīvā procesa dalībniekam, izņemot pārstāvi, kurš neprot tiesvedības valodu, tiesa nodrošina tiesības iepazīties ar lietas materiāliem un piedalīties procesuālajās darbībās ar tulka palīdzību. Pēc tiesas ieskata tulku var nodrošināt arī pārstāvim.
Likumprojekts paredz noteikt, ka administratīvā procesa dalībniekam, kurš neprot tiesvedības valodu, ir tiesības iepazīties ar lietas materiāliem un piedalīties procesuālajās darbībās ar tulka palīdzību, ko nodrošina pats procesa dalībnieks, izņemot, ja tiesa lēmusi par tulka nodrošināšanu.
Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka no Latvijas Republikas Satversmes 92. pantā un Konvencijas 6. pantā nostiprinātajām tiesībām uz taisnīgu tiesu neizriet valsts pienākums ikvienai personai jebkurā tiesvedības procesā nodrošināt bezmaksas tulku. Turklāt saskaņā ar Tiesu administrācijas sniegto informāciju par valsts budžeta līdzekļiem 95–98% tulkojumu Administratīvajā rajona tiesā tiek nodrošināti krievu valodā, bet Administratīvajā apgabaltiesā 100% tulkojumu ir krievu valodā.
Vienlaikus likumprojekta anotācijā skaidrots, ka tulka nodrošināšana saglabājama:
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka Rīgas tiesu namam, salīdzinot ar citiem, ir lielāka noslodze un attiecīgi garāki lietu izskatīšanas termiņi. Lai izlīdzinātu tiesu namu noslodzi un nodrošinātu efektīvu lietu izskatīšanu, likumprojekts paredz noteikt Administratīvās rajona tiesas priekšsēdētājam tiesības pārdalīt lietas starp tiesu namiem.
Likumprojekta anotācijā uzsvērts, ka šāda kārtība neietekmēs procesa dalībnieka pieeju tiesai, jo lietu izskatīšanā plaši tiek izmantota videokonference, ar lietas materiāliem procesa dalībniekiem ir iespējams iepazīties Tiesu informatīvajā sistēmā, kā arī nepieciešamības gadījumā tie var tikt nosūtīti starp tiesu namiem.
APL paredz tiesības lūgt atbrīvot no valsts nodevas un drošības naudas vienīgi fiziskajām personām, bet privāto tiesību juridiskajām personām šādas tiesības likumā nav paredzētas.
Likumprojekta anotācijā, atsaucoties uz Latvijas Republikas Satversmes tiesas atziņām1, uzsvērts, ka liegums kādai personai vai personu grupai lūgt atbrīvojumu no pienākuma veikt maksājumus saistībā ar tiesvedības procesu var būt pretrunā Konvencijas 6. pantam, no kura izriet valsts pienākums nodrošināt personai tiesības uz pieeju tiesai. Tādēļ likumprojekts paredz, ka arī juridiskās personas varēs lūgt šādu atbrīvojumu.
Tāpat likumprojekts paredz, ka par lēmumu, ar kuru ir atteikts samazināt drošības naudas apmēru vai atbrīvot no drošības naudas samaksas, privātpersona (fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā persona vai šādu personu apvienība), uz kuru tas attiecas, var iesniegt blakus sūdzību.
APL šobrīd neparedz atbildību par necieņu pret tiesu. Likumprojekta anotācijā norādīts, ka tiesas procesa dalībnieki dažkārt negodprātīgi izmanto savas tiesības vai negodprātīgi pilda savus pienākumus, vai apzināti ar darbību vai bezdarbību novilcina lietas vai jautājuma izskatīšanu, piemēram, laikus neizpilda tiesas norādījumus, novilcina kāda jautājuma izskatīšanu. Tā arī praksē ir bijuši gadījumi, kad procesa dalībnieki izturas ar necieņu pret tiesu, piemēram, klaji ignorē tiesas norādījumus, uzvedas nepieklājīgi.
Lai veicinātu godprātīgu tiesību izmantošanu un pienākumu pildīšanu, disciplinētu administratīvā procesa dalībniekus un citas personas, kā arī nodrošinātu pienācīgu tiesas darbību, likumprojekts paredz papildināt APL ar jaunu regulējumu, nosakot:
Saskaņā ar likumprojekta anotācijā pausto administratīvo tiesu praksē bieži novērojams, ka lietas dalībnieki bez objektīva pamata pierādījumus iesniedz un lūgumus piesaka tiesas sēdē, taču šāda kārtība kavē efektīvu tiesas procesa norisi.
Lai izskaustu šādu rīcību, likumprojekts paredz noteikt, ka administratīvā procesa dalībniekam ir pienākums iepazīties ar lietas materiāliem pirms lietas izskatīšanas un iesniegt lūgumus un pierādījumus ne vēlāk kā 14 dienas pirms tiesas sēdes, ja tiesnesis nav noteicis citu termiņu pierādījumu iesniegšanai.
Likumprojekts paredz precizēt apelācijas sūdzības regulējumu, nosakot, ka apelācijas tiesvedību var atteikties ierosināt:
Tāpat likumprojektā precizēts: ja apelācijas sūdzība iesniegta par spriedumu, kas saskaņā ar likumu nav pārsūdzams, tad šo apelācijas sūdzību uzskata par neiesniegtu un atdod atpakaļ iesniedzējam.
Par blakus sūdzību iesniegšanu likumprojekts paredz šādus precizējumus:
Likumprojekts paredz precizēt kasācijas tiesvedības regulējumu, nosakot, ka tiesnesis atsakās pieņemt kasācijas sūdzību un atdod to iesniedzējam, ja:
Vienlaikus likumprojekts paredz, ka:
Līdzās iepriekš minētajiem un atsevišķiem “tehniskajiem” grozījumiem likumprojekts paredz arī:
Kā piedalīties publiskajā apspriešanā Ar likumprojektu iespējams iepazīties Vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP portāls). Lai piedalītos publiskajā apspriešanā, jāatver TAP portāla sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”. Jāizvēlas un jāatver konkrētais tiesību akts (likumprojekts ir pieejams šeit), augšējā labajā stūrī jānospiež poga “Pieteikties”, kā arī jānorāda, ka esat privātpersona. Lai turpinātu, jāautentificējas sistēmā ar identifikācijas rīkiem, piemēram, internetbanku, eID, “eParaksts mobile”, “Smart-ID”. Izteikt priekšlikumus un iebildumus par likumprojektu var līdz 23. septembrim.
|
1 Skat. Satversmes tiesas 2022. gada 23. februāra spriedumu lietā Nr. 2021-22-01.