FOTO: Freepik.
Lai stiprinātu Latvijas informatīvās telpas aizsardzību un nodrošinātu, ka netiek izsniegtas apraides atļaujas tādu televīzijas programmu apraidei, kuras jau ir izslēgtas no Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu saraksta vai par kurām Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome pēdējo piecu gadu laikā pieņēmusi lēmumu par retranslācijas aizliegumu Latvijas teritorijā, ir veikti grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kas stājās spēkā 24. septembrī. Izmaiņas veicina arī lielāku elektronisko plašsaziņas līdzekļu patieso labuma guvēju caurskatāmību, lai novērstu iespējamu slēptu ietekmi.
Līdz šim spēkā esošā normatīvā regulējuma dēļ radās situācija, ka Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) var ierobežot televīzijas programmu retranslāciju Latvijas teritorijā no noteiktām valstīm, bet pēc tam šo programmu īpašnieki vai pārstāvji iesniedz NEPLP iesniegumu apraides atļaujas saņemšanai konkrētās programmas veidošanai jau Latvijas teritorijā, skaidrots likumprojekta anotācijā. Šādos gadījumos, izsniedzot apraides atļauju, nebija iespējams nodrošināt, ka konkrētajā programmā netiks pieļauti būtiski nozari regulējošo normatīvo aktu pārkāpumi vai, piemēram, slēptas informācijas operācijas hibrīdkara apstākļos.
Lai novērstu šādu situāciju, ar grozījumiem tiek papildināts likuma 18. pants ar 2.1 daļu, kas nosaka: “Aizliegts izsniegt apraides atļauju tādas televīzijas programmas apraidei, kura ir izslēgta no Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu saraksta, pamatojoties uz to, ka audiovizuālās programmas jurisdikcijas valsts grauj vai apdraud citas valsts teritoriālo integritāti, suverenitāti vai valstisko neatkarību, vai par kuras retranslācijas aizliegumu Latvijas teritorijā NEPLP pēdējo piecu gadu laikā ir pieņēmusi lēmumu.”
NEPLP saskatījusi arī nepilnības attiecībā uz informāciju, kas saistīta ar Latvijas jurisdikcijā esošo elektronisko plašsaziņas līdzekļu vai Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu sarakstā esošo programmu patiesajiem labuma guvējiem (PLG). Līdz šim spēkā esošais regulējums paredzēja, ka informācija jāsniedz tikai par tādu PLG, kuram tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25% juridiskās personas kapitāla daļu vai balsstiesīgo akciju vai kurš to tiešā vai netiešā veidā kontrolē.
Līdz ar to veidojās situācija, ka trim personām uzņēmumā kopumā var piederēt pat vairāk nekā 70% kapitāldaļu vai akciju, tomēr katram atsevišķi daļu apjoms nesasniedz 25%, tāpēc tās nav jānorāda kā PLG. Tomēr visām personām kopā ir pārliecinošs vairākums un iespējas būtiski ietekmēt uzņēmuma darbību.
Tādējādi, lai novērstu situāciju, kad nav zināms, kuras personas īsteno kontroli un pieņem lēmumus par mediju uzņēmuma darbībām, ar grozījumiem noteikts, ka informācija jāsniedz par tādu PLG, kuram tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 5% juridiskās personas kapitāla daļu vai balsstiesīgo akciju vai kurš to tiešā vai netiešā veidā kontrolē.
NEPLP būs tiesības jebkurā laikā pieprasīt elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim, kas saņēmis apraides atļauju, informāciju par tā PLG. Minētā informācija elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim būs jāsniedz nekavējoties, bet ne vēlāk kā septiņu dienu laikā.
Ar grozījumiem tiek veicināta arī latviešu valodas izmantošana elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās. Turpmāk programmas, kurām tiek veidots valodas celiņš, kas nav kādā no Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts oficiālajām valodām, ir pienākums primāri nodrošināt ar valodas celiņu valsts valodā.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.