Pērn VID ir saņēmis 4873 ziņojumus par 12 341 darījumiem, savukārt šī gada deviņos mēnešos – 4226 ziņojumus par 12 831 darījumiem.
FOTO: Freepik
Ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem nodokļu jomā, kas saistīti ar “netīrās” naudas atmazgāšanu, izskata Valsts ieņēmumu dienests. Kādas ir aizdomīga darījuma pazīmes nodokļu jomā? Kādi ir galvenie kritēriji, pēc kuriem dienests vērtē, – ir vai nav darījumam aizdomīga darījuma pazīmes?
Zvērinātu advokātu biroja “Sorainen” zvērināta advokāte Alisa Leškoviča uzsver, ka likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.2 pants nosaka: “Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likuma subjekta pienākums, konstatējot aizdomīgu darījumu NILLTPFN likuma izpratnē, ir nekavējoties ziņot Valsts ieņēmumu dienestam (VID) par tādu personas, kuras rezidences (reģistrācijas) valsts ir Latvijas Republika, aizdomīgu darījumu, kura pazīmes atbilst vismaz vienai no minētajām aizdomīguma pazīmēm nodokļu jomā. [..] Subjekts ziņojumu VID iesniedz, izmantojot Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) Finanšu izlūkošanas datu saņemšanas un analīzes sistēmu.”
LV portāls jau rakstīja, ka no 1. oktobra tika atcelta līdzšinējā paralēlās ziņošanas kārtība, – informāciju par aizdomīgiem darījumiem nodokļu jomā ir iespējams iesniegt, izmantojot vienotu kanālu, iesniedzot ziņojumu par aizdomīgu darījumu nodokļu jomā FID, kas to tūlītēji nosūtīs VID.
Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.2 pants nosaka 18 dažādas darījuma aizdomīguma pazīmes nodokļu jomā:
VID norāda, ka dienests, vērtējot iesniegtos ziņojumus, pievērš uzmanību visām likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.2 panta trešajā daļā norādītajām aizdomīga darījuma pazīmēm.
VID uzraudzībā ir 13 dažādas likuma subjektu grupas, piemēram, ārpakalpojuma grāmatveži, nodokļu konsultanti, auto tirgotāji u. c.
Savukārt “Sorainen” zvērinātā advokāte iesaka īpaši pievērst uzmanību darījumiem, kurus raksturo šādi aspekti:
NILLTPFN likuma subjekti aizdomīgus darījumus konstatē saskaņā ar NILLTPFN likumā noteiktajā kārtībā izveidoto iekšējās kontroles sistēmu (IKS), ņemot vērā savu un klienta riska novērtējumu, skaidro A. Leškoviča.
Iekšējās kontroles sistēmai ir jābūt kā konkrētām vadlīnijām darbiniekiem. Izlasot IKS, ir jāsaprot, kādi darījumi ir uzskatāmi par aizdomīgu darījumu, arī likuma “Par nodokļiem un nodevām” izpratnē, un kādas darbības tālāk būtu jāveic.
Visbiežāk pieļautās kļūdas:
A. Leškoviča vērš uzmanību –, lai gan likumdošanā kā obligāta prasība nav noteikta ieviest darbinieku apmācību žurnālu, taču ir jāpierāda, ka darbinieki tiek regulāri apmācīti.
Iekšējās kontroles sistēmas dokumentāciju uz 1000 lappusēm varētu uzskatīt par formālu.
Vēl viens no klientiem ir vērsies “Sorainen” birojā ar lūgumu, lai viņam palīdz orientēties nopirktajā standarta IKS dokumentācijā, kas bijusi uz 1000 lappusēm. Šādā gadījumā dokumentāciju varētu uzskatīt par formālu.
Klientu identifikācijas anketas ir jālūdz aizpildīt pirms attiecību uzsākšanas, un ir jāvērtē tieši klienta darījuma apjoms. Iepriekš ir bijušas dažādas neskaidrības, kuri darījumi būtu jāvērtē, bet līdz ar likumdošanas izmaiņām pretruna ir novērsta, atzīst A. Leškoviča.
Piemērs: Ja advokāts sniedz konsultācijas par klienta darījumu, kura summa pārsniedz 15 000 eiro, tad šis klienta veiktais darījums ir objekts, kuru ir jāizpēta.
Tad, kad veic klienta un darījuma partnera izpēti, ir jāpārbauda arī klienta sadarbības partneri sankciju sarakstos.
Nosakot klienta riska pakāpi, ir jāņem vērā klienta patiesā labuma guvēja (PLG) saistība ar paaugstinātā riska jurisdikciju.
Piemērs: Klienta PLG ir no Krievijas, bet pastāvīgi uzturas Latvijā. Taču tas nevar būt iemesls, lai neievērotu likuma prasības. Līdz ar to, ja PLG ir saistīts ar paaugstināta riska jurisdikciju, ir jāveic izpēte.
A. Leškoviča: “Vēl viens gadījums ir saistīts ar Lielbritāniju. Saskaņā ar FID izstrādāto Nacionālo NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumu par 2017.—2019. gadu Lielbritānija ir atzīta par paaugstināta riska jurisdikciju. Ja klienta PLG ir saistīts ar šo valsti, ir jāveic izpēte.
Patiesā labuma guvēji jāvērtē arī tad, ja ir saistīti uzņēmumi. Ja klientam un uzņēmumam ir viens un tas pats PLG, proti, tie ir saistītie uzņēmumi, tas neatbrīvo no pienākuma vērtēt klienta darījumus un ziņot, ja tie šķiet aizdomīgi.”
Visbiežāk pieļautās kļūdas:
A. Leškoviča iesaka pievērst uzmanību, ja klients veic sarežģītus vai neparastus darījumus, kuriem nav skaidri saprotama ekonomiskā vai juridiskā mērķa. Tiem nav ekonomiska pamata, kādēļ uzņēmums pērk preces vai veic darījumus, kas neatbilst tā saimnieciskajai darbībai. Vai arī naudas kustība notiek starp vairākiem uzņēmumiem, un tie nespēj izskaidrot, kāpēc tādi darījumi, pakalpojumi vai preces ir vajadzīgas saimnieciskajā darbībā.
Pazīmes, kas var liecināt par aizdomīgu darījumu:
Piemērs: Klients saņem lielu aizdevumu, tad veic lielu maksājumu, to pamatojot ar glabājuma līgumu, bet subjekts nav veicis darījuma uzraudzību un nav ziņojis par to kā aizdomīgu darījumu.
Pērn VID ir saņēmis 4873 ziņojumus par 12 341 darījumiem, savukārt šī gada deviņos mēnešos – 4226 ziņojumus par 12 831 darījumiem. Jebkuru citu informāciju, kas saistīta ar aizdomīgu darījumu iesniegšanu un tajos sniegto informāciju saskaņā ar NILLTPFN likuma 48. panta pirmo daļu VID nav tiesību izpaust. NILLTPFN likuma subjektu sniegtā informācija par klientu veiktajiem aizdomīgajiem darījumiem tiek izvērtēta kopsakarā ar VID rīcībā esošo informāciju, veicot nodokļu maksātāju datu analīzi.
Informācija par NILLTPFN likuma subjektiem, kuru uzraudzību īsteno VID un kuriem piemērotas soda sankcijas par NILLTPFN likuma prasību izpildi, tiek publicēta VID mājaslapā šeit.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.