FOTO: Freepik
Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir noteikusi finanšu pakalpojumu sarakstu, kuru Latvijas finanšu un kapitāla tirgus dalībnieki bez atsevišķas atļaujas drīkst sniegt fiziskām un juridiskām personām, pret kurām noteiktas finanšu sankcijas.
4. janvārī stājās spēkā grozījumi Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (turpmāk – komisija) normatīvajos noteikumos Nr. 13 “Sankciju riska pārvaldīšanas normatīvie noteikumi”.
LV portāls jau iepriekš rakstīja, ka līdz ar grozījumiem Sankciju riska pārvaldīšanas noteikumos tika paredzēti izņēmumi, uz kuriem sankciju finanšu ierobežojumi neattiecas, lai nodrošinātu personas pamatvajadzību vai pamata saimnieciskās darbības izdevumu segšanu.
Proti, Sankciju riska pārvaldīšanas noteikumi tika papildināti ar 18.1 punktu, kurā teikts: “Iestāde var sniegt finanšu pakalpojumus personai, kurai ir noteikti finanšu ierobežojumi, ja ir saņemta komisijas rakstveida atļauja finanšu darījumu izpildei un persona, kurai noteikti finanšu ierobežojumi, ir saistīta ar Eiropas Savienības (ES) vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsti, un tai pakalpojumu saņemšana ir pamatoti nepieciešama un atbilstoša ES un Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts noteiktajam sankciju mērķim.”
Noteikumi tika papildināti arī ar 18.3 punktu, nosakot, ka paredzēto izņēmumu piemērošanai komisija var izdot vispārēju saskaņojumu, arī noteikt limitu pamatvajadzībām vai pamata saimnieciskajai darbībai raksturīgo izdevumu segšanai.
FKTK ir nosūtījusi Latvijas finanšu tirgus dalībniekiem vispārējo saskaņojumu Sankciju riska pārvaldīšanas noteikumu 18.1 punktā paredzēto izņēmumu piemērošanai.
Komisijas vispārīgajā saskaņojumā norādīts: finanšu un kapitāla tirgus dalībnieki, kas saņēmuši attiecīgu pieteikumu finanšu darījumam, bez atsevišķas komisijas atļaujas saņemšanas drīkst sniegt finanšu pakalpojumus un izpildīt finanšu darījumus Aivaram Lembergam, Ventspils attīstības aģentūrai, Biznesa attīstības asociācijai un Latvijas Tranzīta biznesa asociācijai, kā arī [citām] personām, kurām noteikti finanšu ierobežojumi saskaņā ar ES vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankciju regulējumu, kas nepieciešami šādu fizisko personu un fizisko personu apgādājamo ģimenes locekļu pamatvajadzībām vai juridisko personu pamata saimnieciskajai darbībai.
FKTK izdotajā vispārējā saskaņojumā noteikti arī ierobežojumi pamatvajadzībām vai pamata saimnieciskajai darbībai raksturīgo izdevumu segšanai.
Fiziskām personām ir atļauti šādi pakalpojumi:
Juridiskās personas var saņemt šādus pakalpojumus:
Vienlaikus komisija sagaida, ka iestāde pirms katra darījuma izpildes veiks papildu pārbaudes, lai izvērtētu, vai sniedzamais pakalpojums atbilst noteiktajiem izņēmumiem un darījumā nav saskatāmas sankciju apiešanas vai aizdomīga darījuma pazīmes.
Lai izpildītu darījumus, kas neatbilst šajā skaidrojumā uzskaitītajiem, bet iestādes ieskatā atbilst noteikumu 18.1 punktā noteiktajiem izņēmumiem, nepieciešams saņemt atsevišķu komisijas atļauju.
LV portāls jau rakstīja, ka pagājušā gada nogalē ASV Ārvalstu aktīvu kontroles birojs (Office of Foreign Assets Control, OFAC) noteica sankcijas pret Aivaru Lembergu, Ventspils attīstības aģentūru, Biznesa attīstības asociāciju un Latvijas Tranzīta biznesa asociāciju.
Noteikumi paredz, ka finanšu iestāde nesniedz pakalpojumus klientam, kas ir sankciju subjekts atbilstoši ES vai NATO dalībvalsts noteiktajām sankcijām, kā arī neizpilda darījumus, ja tajos iesaistītā puse ir sankciju subjekts atbilstoši ES vai NATO dalībvalsts noteiktajām sankcijām.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.