SATURA RĀDĪTĀJS
- Rekomendācijas
- Uzdevumi
- Sasniedzamie mērķi
- Progresa novērtējuma rezultāti
- Iesaistītās institūcijas
- Tiesību akti
- Noderīgas saites
- Publikācijas
Šī rīcības virziena ietvaros tiek vērtēts, kā valstī ieviestie mehānismi nodrošina, ka informācija par juridiskajām personām ir pietiekami caurskatāma, precīza, aktuāla un savlaicīgi pieejama un ka netiek pieļauta juridisko personu izmantošana kriminālos nolūkos.
Rekomendācijas
Tiek sagaidīts, ka pamatinformācija par juridiskām personām ir pieejama publiski, informācija par patiesajiem labuma guvējiem pieejama kompetentajām iestādēm. Personas, kuras pārkāpj noteiktos pasākumus, tiek pakļautas efektīvām, proporcionālām un atturošām sankcijām, tādējādi panākot, ka juridisko personu izmantošana noziedzīgi iegūtu līdzekļu un terorisma finansēšanā (NILLTF) nav pievilcīga.
Uzdevumi
Lai novērstu trūkumus, tiks veikta Uzņēmumu reģistra (UR) vesto reģistru modernizācija un ieviesta riskos balstīta pieeja, nodrošinot UR reģistrācijai iesniegtās informācijas efektīvāku un padziļinātāku pārbaudi. Īpaši augsta riska komercsabiedrības, kas nebūs atklājušas patiesos labuma guvējus, likumā noteiktā kārtībā tiks izslēgtas no komercreģistra. Uzraudzības institūcijas nodrošinās vienotas metodoloģijas piemērošanu attiecībā uz klientu izpēti, īpaši pievēršot uzmanību patieso labuma guvēju noskaidrošanas procesam. Tiks veiktas uzraudzības institūciju mērķtiecīgas pārbaudes, piemērojot sankcijas NILLTF novēršanas likuma 3. pantā noteiktajiem subjektiem par patieso labuma guvēju noskaidrošanas neveikšanu vei nepienācīgu veikšanu.
Galvenie sasniedzamie mērķi
- Nodrošināta NILLTF novēršanas likuma prasībām atbilstoša juridisko personu patieso labuma guvēju informācijas reģistrācija un pieejamība.
- Novērsta juridisko personu ar augstāko riska pakāpi izmantošana noziedzīgiem mērķiem.
Progresa novērtējuma rezultāti
[PDF] 5. rīcības virziens - juridiskās personas un veidojumis
Iesaistītās institūcijas
Atbildīgā institūcija: Tieslietu ministrija
Līdzatbildīgās institūcijas: Uzņēmumu reģistrs; Finanšu ministrija; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Valsts ieņēmumu dienests; Finanšu izlūkošanas dienests; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Latvijas Banka; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
Tiesību akti
Noderīgas saites
- Patiesie labuma guvēji kapitālsabiedrībās (SIA, AS) (UR skaidrojums)
- Patiesie labuma guvēji personālsabiedrībās (UR skaidrojums)
- Patiesie labuma guvēji biedrībās, arodbiedrībās, politiskajās partijās (UR skaidrojums)
- Patiesie labuma guvēji biedrībās (UR un FNA skaidrojums)
- Patiesie labuma guvēji kooperatīvajās sabiedrībās (UR skaidrojums)
- Patiesie labuma guvēji individuālajos uzņēmumos, zemnieku un zvejnieku saimniecībās (UR skaidrojums)
- Patiesie labuma guvēji reliģiskajās organizācijās (UR skaidrojums)
- Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra aktualitātes patiesā labuma guvēju jautājumos
- Valsts ieņēmumu dienesta informācija par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu
- Patiesā labuma guvēju reģistrācija Latvijas Republikā (angļu valodā)
- Sektoru noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un terorisma finansēšanas risku novērtējums (2017.-2018.)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski
- Nacionālais terorisma finansēšanas un proliferācijas finansēšanas risku ziņojums par 2017.- 2018.gadu (papildināts 2019.gada jūlijā) (latviešu valodā) (angļu valodā)
- Juridisko personu un nevalstisko organizāciju noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riski (publiskojamā versija)
Publikācijas
- Tematiskais atvērums “Moneyval”
- LV portāla tematiskās publikācijas
- Institūciju paziņojumi sabiedrībai (preses relīzes)
- Žurnāla “Jurista Vārds” tematiskās publikācijas:
- Medina L. Kas mūsdienu biznesā ir laba un slikta rīcība. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 10.-12.lpp.
- Letiņa L. Patiesā labuma guvēja statuss, tā reģistrācijas komercreģistrā nozīme. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 22.-27.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Brazovskis J., Pastars E. Risku kultūra un pārvaldība cīņai ar finanšu noziegumiem. Jurista Vārds, 30.04.2019., Nr. 17/18 (1075/1076), 28.-34.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Znotiņa I., Vītola D. Plānotas būtiskas izmaiņas Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā. Jurista Vārds, 12.03.2019., Nr. 10 (1067), 5.–7.lpp. (brīva pieeja abonentiem vai iegādājoties e-žurnālu)
- Tieslietu sistēmas auditā meklēs un labos vājās vietas. Jurista Vārds, 19.02.2019., Nr. 7 (1065), 6.–13.lpp. [intervija ar tieslietu ministru Jāni Bordānu]
- Jaunā valdība akcentē bezkompromisu tiesiskumu un likuma varu. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 5. lpp.
- Kucina I., Medina L. Būtiskākās izmaiņas tiesu sistēmā un tiesību politikas jomā. Jurista Vārds, 29.01.2019., Nr. 4 (1062), 23.–29.lpp.