FOTO: Freepik.
Finanšu sektora attīstības padomē apstiprināta stratēģija par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) prasību praktisku piemērošanu godprātīgiem klientiem, lai novērstu pārmērīgu izvairīšanos no riskiem. Stratēģijas pielikumā identificētas problēmas, kas prasa arī izmaiņas normatīvajā regulējumā.
Stratēģijas mērķis ir veicināt efektīvu NILLTPFN risku apzināšanu un vadīšanu, kā arī piemērot samērīgas normatīvo aktu prasības, lai novērstu negatīvo seku rašanos Latvijas finanšu sistēmas drošībai un plašai pieejamībai.
Stratēģija izstrādāta, Finanšu ministrijai, Latvijas Bankai un Finanšu izlūkošanas dienestam sadarbojoties ar finanšu sektora asociācijām, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru un Latvijas Darba devēju konfederāciju.
Starptautiskajā un Latvijas publiskajā telpā bieži ir izskanējis viedoklis, ka likuma subjektiem tiek piemērotas nesamērīgas NILLTPFN prasības un tie mēdz pārtraukt vai neuzsākt sadarbību ar klientiem, lai izvairītos no riska.
Uzraudzības ietvaros novērots, ka atsevišķās situācijās sektora dalībnieki īsteno striktākus riska pārvaldības pasākumus, nekā tas būtu vajadzīgs, tostarp attiecībās ar klientiem vai klientu grupām, kam ir zems NILLTPF risks, norādīts stratēģijā.
Vienlaikus, izvērtējot no klientiem saņemtās sūdzības, konstatēti arī gadījumi, kad paaugstināta riska situācijās klients atsakās sniegt atbilstošu informāciju vai paskaidrojumus.
Sadarbības pārtraukšana vai neuzsākšana ar mērķi izvairīties no riskiem var ne tikai radīt tālejošas sekas konkrētai klientu grupai, jo tai tiek kavēta efektīva piekļuve finanšu sistēmai, bet arī negatīvi ietekmēt finanšu sistēmu kopumā. Var tikt radīta nacionāla mēroga ievainojamība, ja finansiālās darbības tiek novirzītas uz tirgus dalībniekiem ar nepietiekami spēcīgu kontroli, citu valstu regulētiem vai pat neregulētiem finanšu kanāliem.
Plašāk par tēmu LV portālā >>
Stratēģijas pielikumā norādīts, kādi pasākumi veicami, lai godprātīgiem klientiem piemērotu samērīgas NILLTPFN prasības un novērstu pārlieku izvairīšanos no riskiem.
Viena no identificētajām problēmām ir klientu apgrūtināšana ar izpētes darbībām situācijās, kurās potenciālā pārkāpuma summa nesasniedz kriminālatbildības slieksni. Piemēram, pašreizējais regulējums noteic, ka kredītiestādei ir jāpārbauda, vai persona ir nomaksājusi nodokli par izīrēto personīgo dzīvokli vai pārdoto automašīnu.
Piedāvātais risinājums paredz grozīt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.² pantu, no tā izslēdzot darījuma aizdomīguma pazīmes nodokļu jomā. Plānots, ka turpmāk vadlīnijās tiks skaidrots, kādos gadījumos NILLTPFN likuma subjektam par konstatēto aizdomīgo darījumu ir jāsniedz informācija Valsts ieņēmumu dienestam.
Viena no problēmām ir arī tā, ka uzņēmumiem netiek atvērts pat vienīgais konts saimnieciskās darbības veikšanai. Šo situāciju piedāvāts risināt ar ierobežotu pakalpojumu apjomu juridiskajām personām. Ja tas būs nepieciešams, tad tiks sagatavoti grozījumi normatīvajā regulējumā.
Šobrīd Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā ir plaši definēti jēdzieni politiski nozīmīga persona, politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklis un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistīta persona.
Pasākumu plānā piedāvātā rīcība paredz nodrošināt izsmeļošu politiski nozīmīgo personu amatu sarakstu, lai brīdī, kad persona ieņem konkrētu amatu, tai arī pašai būtu skaidrs, ka uz viņu attiecināmi politiski nozīmīgo personu pienākumi un izpētes darbības. Papildus skaidri NILLTPFN likumā būtu jānosaka termiņš, cik gadus pēc amata ieņemšanas uz personu vairs nav attiecināma politiski nozīmīgas personas definīcija.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.