NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Ziņa
TĒMA: Izglītība

Publiskajā apspriešanā iecere pielāgot sporta stundas skolēniem ar fizisko aktivitāšu ierobežojumiem

Skolēni vingro sporta laukumā. Attēlam ir ilustratīva nozīme.

FOTO: Ieva Lūka, LETA.

Izstrādāti grozījumi, kas paredz sporta stundu pielāgošanu audzēkņiem ar fizisko aktivitāšu ierobežojumiem, normu precizēšanu klašu apvienošanai atsevišķu mācību priekšmetu apguvē, kā arī elastīgākas iespējas pielāgot mācību procesu izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām. Iepriekš minētais iekļauts Ministru kabineta noteikumu Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” grozījumu projektā, kas līdz 2025. gada 24. novembrim nodots publiskajā apspriešanā.

Sporta stundu pielāgošana audzēkņiem ar fizisko aktivitāšu ierobežojumiem

Īstenojot mācību priekšmetu “Sports un veselība”, konstatēts, ka skolēniem, kuriem saskaņā ar ģimenes ārsta vai ārsta speciālista ieteikumiem nepieciešama fizisko aktivitāšu pielāgošana, vajadzīga individuāla pieeja gan sasniedzamo rezultātu, gan vērtēšanas noteikšanā.

Līdz ar to plānotie grozījumi paredz, ka no 2026. gada 1. septembra pamatizglītības standartu varētu papildināt ar normu, kas ļaus izglītības iestādēm pielāgot sasniedzamos rezultātus un vērtēšanu audzēkņiem, kuriem ārsts noteicis fizisko aktivitāšu ierobežojumus vismaz uz vienu semestri. Vērtēšana minētajos gadījumos notiks atbilstoši individuālajā mācību plānā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem.

Grozījumu projekta anotācijā skaidrots, ka nosacījums par fizisko aktivitāšu pielāgošanu vismaz uz vienu semestri noteikts, jo izglītības iestāžu vērtējumā īsāka ierobežojuma gadījumā skolēniem ir pietiekami daudz laika, lai atgūtu veselību un sasniegtu pamatizglītības standartā noteiktos mācību priekšmetā “Sports un veselība” sasniedzamos rezultātus.

Precizēti gadījumi, kad nepiemērot klašu apvienošanu konkrētu mācību priekšmetu apguvei

Grozījumos paredzēts precizēt pamatizglītības standartā noteiktos gadījumus, kad pieļaujama dažādu klašu skolēnu apvienošana konkrētu mācību priekšmetu apguvei.

Izmaiņas nepieciešamas, lai izglītības iestādes varētu pielāgot mācību procesu audzēkņiem, kuri atteikušies no krievu valodas kā otrās svešvalodas un ar atšķirīgu priekšzināšanu līmeni uzsāk citas svešvalodas apguvi.

Grozījumi ir būtiski, arī nodrošinot mācību priekšmeta “Latviešu valoda” apguvi nepilngadīgiem patvēruma meklētājiem, bēgļiem, personām ar alternatīvo statusu, kā arī izglītojamajiem, kuri mācās ieslodzījuma vietā.

Tādējādi iepriekš minētajos gadījumos iecerēts nepiemērot pamatizglītības standartā noteiktos ierobežojumus ne vairāk kā divu viena izglītības posma klašu skolēnu apvienošanai atsevišķa mācību priekšmeta apguvei.

Elastīgākas iespējas pielāgot mācību procesu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem

Lai nodrošinātu iespēju izglītības iestādēm patstāvīgi pielāgot mācību procesu speciālās pamatizglītības programmas izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem un speciālās pamatizglītības programmas izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, grozījumos paredzēts precizēt pamatizglītības standartā ietverto regulējumu par minēto izglītojamo dalīšanu un apvienošanu grupās mācību priekšmetu apguvei.

Proti, veicot izmaiņas pamatizglītības standartā, plānots nodrošināt izglītības iestādes tiesības apstiprinātā pedagogu darba samaksas fonda ietvaros dalīt klasi grupās ne tikai atsevišķu, bet arī visu mācību priekšmetu apguvei un apvienot audzēkņus ne vien atsevišķu, bet arī visu mācību priekšmetu apguvei gan visās, gan daļā mācību stundu.

Precizēts, kad skolēnam nav jāiegūst vērtējums

Grozījumu projektā precizēts pamatizglītības standartā noteiktais gadījums, kad izglītojamajam nav jāiegūst vērtējums. Respektīvi, paredzēts, ka skolēnam jāiegūst vērtējums visos attiecīgās izglītības programmas mācību priekšmetos un valsts pārbaudījumos, izņemot tos valsts pārbaudījumus, no kuriem audzēknis ir atbrīvots Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

Anotācijā paskaidrots, ka saskaņā ar šobrīd spēkā esošo redakciju izglītojamajam attiecīgajos mācību priekšmetos nav jāiegūst vērtējums arī mācību procesā, taču Vispārējās izglītības likums noteic, ka skolēns var tikt atbrīvots vienīgi no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem.

Grozījumos veikti arī pielāgojumi Vispārējās izglītības likuma regulējumam, kas paredz bērniem ar somatiskajām saslimšanām nepiemērot speciālās izglītības programmu, turpretī izglītojamos ar garīgās attīstības traucējumiem uzņemt tikai vispārējās izglītības iestādēs, speciālās izglītības programmās.

Tāpat iecerēts noteikt izglītības iestādēm prasību izstrādāt papildu iespējas iegūtā vērtējuma uzlabošanai mācību gada laikā audzēkņiem ar speciālajām vajadzībām.


Kā piedalīties publiskajā apspriešanā

Ar noteikumu projektu iespējams iepazīties Vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP portālā). 

Lai piedalītos publiskajā apspriešanā, jāatver TAP portāla sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”.

Jāizvēlas un jāatver konkrētais tiesību akts (noteikumu projekts pieejams šeit), augšējā labajā stūrī jānospiež poga “Pieteikties”, kā arī jānorāda, ka esat privātpersona. 

Lai turpinātu, jāautentificējas sistēmā ar identifikācijas rīkiem, piemēram, internetbanku, eID, “eParaksts mobile”, “Smart-ID”.

Izteikt priekšlikumus un iebildumus par noteikumu projektu var līdz 24novembrim.

 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI