Labdien! Tiks dibināta SIA (NACE 93.29.), kas iznomās svētku telpu bērniem un pieaugušajiem. Telpā atradīsies piepūšamā atrakcija, šķēršļu konstrukcija, rotaļlietas u. tml. Telpa tiks nodota nomā lietotājam (dzimšanas dienai vai citiem svētkiem) uz 3 stundām, kuru laikā pilnu atbildību par viesiem, tai skaitā bērniem, uzņemas nomnieks. Sakiet, lūdzu, kādi normatīvie akti ietekmē šādu uzņēmējdarbību? Vai ir nepieciešamas kādas licences, vai ir noteiktas citas īpašas prasības? Vai kādam ir jāpieņem šādas telpas? Uz ko jāvērš uzmanība, kur meklēt informāciju, lai viss būtu likumīgi? Vai ir atļauts periodiski rīkot publiska apmeklējuma dienas, meistarklases bērniem u. tml.? Paldies!
Ekonomikas ministrija informē: lai nodarbotos ar minētā veida uzņēmējdarbību, ir jāievēro visi normatīvie akti, kas to regulē, t. sk. Bērnu tiesību aizsardzības likums, Patērētāju tiesību aizsardzības likums, Preču un pakalpojumu drošuma likums un citi.
Lai varētu iznomāt svētku telpas, nav nepieciešama licence. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka uz šo pakalpojumu attiecas Preču un pakalpojumu drošuma likuma prasība par drošību. Drošs pakalpojums šā likuma izpratnē ir jebkurš pakalpojums, kas sniegts normālos vai paredzamos izmantošanas apstākļos un kas sniegšanas laikā vai pēc tam nerada risku vai rada tādu minimālu risku, kurš uzskatāms par pieļaujamu un atbilst augstam drošuma, cilvēka dzīvības, veselības un personas mantas, kā arī vides aizsardzības līmenim.
No jautājumā sniegtās informācijas par svētku telpas plānoto aprīkošanu secināms, ka šāda svētku telpa ir uzskatāma par publiskai lietošanai paredzētu spēļu un rekreācijas laukumu, uz kuru attiecas Ministru kabineta noteikumi Nr. 18 “Spēļu un rekreācijas laukumu drošuma noteikumi” (MK 18). Tāpat no telpas aprīkošanas apraksta pirmšķietami secināms, ka šāds spēļu un rekreācijas laukums atbildīs šo minēto noteikumu 5. punkta kritērijiem.
Tādā gadījumā uz to papildus attieksies arī divi šādi būtiskākie pienākumi:
1) tas jāreģistrē Publisko spēļu un rekreācijas laukumu reģistrā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā šeit;
2) spēļu un rekreācijas laukumam, kurš atbilst minēto noteikumu 5. punktā noteiktajām pazīmēm un kuru nodod ekspluatācijā pēc 2021. gada 16. jūlija, pirms svētku telpas/spēļu un rekreācijas laukums tiek piedāvāts publiskai lietošanai, ir jāveic tā pēcuzstādīšanas pārbaude. Informācija par Latvijā akreditētajām institūcijām, kuras ir tiesīgas pārbaudīt spēļu un rekreācijas laukumus pēc to uzstādīšanas, ir pieejama SIA “Latvijas nacionālais akreditācijas birojs” tīmekļvietnē.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) savas kompetences ietvaros sniedz skaidrojumu par jūsu aprakstītās svētku telpas izveidi.
Saskaņā ar Preču un pakalpojumu drošuma likumu sniegtajam pakalpojumam ir jābūt drošam.
Ņemot vērā, ka pakalpojuma laikā par apmeklētājiem atbildību uzņemas nomnieks, ir svarīgi, lai gan telpas, gan iekārtas būtu drošas, kā arī lai nomnieks būtu nodrošināts ar lietošanas noteikumiem, kuros ietverta ar pakalpojuma lietošanu saistītā informācija: ierobežojumi, brīdinājumi, uzvedības prasības.
Svētku telpas izveides procesu var sadalīt vairākās daļās:
Riski var būt dažādi – apmeklētāji, telpa, iekārtas. Risku vērtēšana ietver sevī potenciālo risku identificēšanu, iestāšanās varbūtību, sekas, korektīvos pasākumus.
Tā kā viena no iekārtām ir šķēršļu konstrukcija, kura, iespējams, ir pilnīgi nožogota rotaļu iekārta, tad svētku telpa ir publiskais rotaļu laukums, uz kuru ir attiecināmi MK 18. Saskaņā ar tajos noteikto publiskā spēļu un rekreācijas laukuma īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir pienākums regulāri nodrošināt publiskā spēļu un rekreācijas laukuma, kā arī spēļu vai citu aktivitāšu iekārtu higiēnas un sanitāro apstākļu pārbaudi un uzturēšanu. Tāpat valdītāja pienākums ir nodrošināt spēļu vai citu aktivitāšu iekārtu, to detaļu un publiskā spēļu un rekreācijas laukuma pārklājuma pārbaudes: regulāru vizuālo pārbaudi, ne retāk kā četras reizes gadā ekspluatācijas pārbaudi un ne retāk kā reizi gadā ikgadējo galveno pārbaudi.
Tā kā svētku telpā paredzēts izvietot piepūšamo atrakciju, tad PTAC norāda, ka izšķir divu veidu piepūšamās atrakcijas: publiskajai lietošanai paredzētās un mājas lietošanai paredzētās. Publiskā pakalpojuma sniegšanas vietās nedrīkst piedāvāt mājas lietošanai paredzētas atrakciju iekārtas, kas ir marķētas ar CE marķējumu. Uz publiskai lietošanai paredzētajām iekārtām jābūt norādei, ka iekārta atbilst standarta EN 14960 daļu prasībām, līdz ar to tikai tādas var izmantot publiskiem pasākumiem.
Piepūšamās atrakcijas ražotāja/piegādātāja pienākums ir nodrošināt publisko piepūšamo iekārtu ar nepieciešamo dokumentāciju valsts valodā – vispārīgo instrukciju (kurā norādītas prasības par uzstādīšanas vietu, seguma prasības, iekārtas izmēri, pieļaujamais lietotāju skaits, vecuma un auguma prasības), uzstādīšanas instrukciju, lietošanas instrukciju, apkopes un remonta instrukciju.
Piepūšamās iekārtas lietošanas laikā gaisa pūtējam ir jāatrodas noteiktā attālumā no piepūšamās iekārtas, apmeklētājiem gaisa pūtējs un tā vadi nedrīkst būt pieejami.
Publiskajai lietošanai paredzētās piepūšamās iekārtas nedrīkst lietot bez uzraudzības. Pakalpojuma sniedzējs nosaka uzraugu skaitu un to piemērotību, ņemot vērā apmeklētāju skaitu, vecumu un ražotāja norādījumus, un tam ir jābūt viegli atpazīstamam.
Svētku telpās izmantotajām rotaļlietām jāatbilst Ministru kabineta noteikumu Nr. 132 “Rotaļlietu drošuma noteikumi” drošuma un marķējuma prasībām.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!