SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
11. jūnijā, 2025
Lasīšanai: 8 minūtes
2
2

Tirgotājiem būs papildu pienākumi patērētāju informēšanas jomā

Stājas spēkā 27.09.2026.

FOTO: Freepik.

Ievērojot Eiropas Savienības uzņemto zaļās pārkārtošanās kursu, pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem no 2026. gada 27. septembra pirms distances līguma noslēgšanas patērētājs būs plašāk jāinformē par precēm un pakalpojumiem. 

No 2026. gada 27. septembra visās Eiropas Savienības dalībvalstīs sāks piemērot Zaļās pārkārtošanās akta1 prasības, kas nosaka tirgotājiem pienākumu sniegt patērētājiem skaidru, būtisku un ticamu informāciju par precēm, kā arī paredz papildu noteikumus negodīgas komercprakses novēršanai.

Zaļās pārkārtošanās akta mērķis ir veicināt pienācīgu Eiropas Savienības iekšējā tirgus darbību ar augstu patērētāju un vides aizsardzības līmeni, lai paātrinātu zaļās pārkārtošanās procesus sabiedrībā.

Zaļās pārkārtošanās akta prasības Latvijas regulējumā tiks pārņemtas ar grozījumiem vairākos tiesību aktos, tajā skaitā ar grozījumiem Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 255 “Noteikumi par distances līgumu” (MK noteikumi Nr. 255), kas stāsies spēkā 2026. gada 27. septembrī.

Šobrīd informēšanas prasību katrs komersants izpilda pēc saviem ieskatiem

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 10. panta otro daļu izdotie MK noteikumi Nr. 255 paredz pirms distances līguma noslēgšanas sniedzamās un līgumā ietveramās informācijas saturu, tās sniegšanas kārtību, informācijas sniegšanas prasības tiešsaistes tirdzniecības vietām, atteikuma tiesību īstenošanas termiņus un kārtību, patērētāja un pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja tiesības un pienākumus atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā, kā arī izņēmumus attiecībā uz atteikuma tiesību izmantošanu.

Lai gan šobrīd regulējumā jau ir noteikts tirgotāja pienākums informēt patērētājus par preces vai pakalpojuma galvenajām īpašībām un par patērētāja likumīgajām tiesībām, ja prece vai pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem, tomēr, kā uzsvērts noteikumu Nr. 255 grozījumu anotācijā (anotācija), informēšanas prasību katrs komersants izpilda pēc saviem ieskatiem.

Lai nodrošinātu labāku patērētāju informētību par viņu likumiskajām tiesībām visās Eiropas Savienības dalībvalstīs, tostarp nodrošinot, ka sniegtā informācija ir skaidra un saprotama neatkarīgi no valsts, kurā prece tiek iegādāta vai pakalpojums tiek saņemts, tika grozīts regulējums.

Saskaņots marķējums ES un pienākums informēt par ražotāja komercgarantiju attiecībā uz ilgizturību un remontu

Anotācijā skaidrots: lai nodrošinātu labāku patērētāju informētību par ilgtspējīga patēriņa iespējām, turpmāk tirgotājiem būs arī pienākums informēt par ražotāja komercgarantiju attiecībā uz ilgizturību un remontu, tādējādi iedrošinot patērētājus izvēlēties tādas preces vai pakalpojumus, kuri kalpos ilgāk un kuru atbilstības nodrošināšana ir būtiski ilgāka nekā tām precēm, kurām tiek piedāvāts tikai likumiskais garantijas termiņš (divi gadi). Šī informēšana tiks veikta, izmantojot Eiropas Komisijas izstrādāto saskaņoto paziņojumu un saskaņoto marķējumu.2

MK noteikumu Nr. 255 grozījumi paredz: pirms patērētājs ir uzņēmies distances līguma saistības vai piekritis piedāvājumam, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs līdztekus citām noteikumu Nr. 255 5. punktā ietvertajām prasībām no 2026. gada 27. septembra sniedz patērētājam:

  • informāciju par maksāšanas, preces piegādes vai pakalpojuma izpildes noteikumiem, tai skaitā par videi draudzīgām preces piegādes iespējām, ja tādas tiek nodrošinātas, termiņu, līdz kuram pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs apņemas piegādāt preces vai pakalpojuma sniedzējs sniegt pakalpojumu, un sūdzību izskatīšanas kārtību;
  • informāciju par patērētāja likumīgajām tiesībām divu gadu laikā no preces piegādes dienas pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu preci (tas tiek atgādināts, izmantojot saskaņoto paziņojumu);
  • informāciju par ražotāja piedāvāto komercgarantiju (bez papildu samaksas) attiecībā uz ilgizturību, kura attiecas uz visu preci un kuras termiņš pārsniedz divus gadus, kas izteikts kā konkrēts laikposms dienās, mēnešos vai gados, ja ražotājs šādu informāciju ir sniedzis pārdevējam, kā arī par patērētāja likumīgajām tiesībām divu gadu laikā no preces piegādes dienas pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu preci (šī informācija tiek sniegta, izmantojot saskaņoto marķējumu);
  • ja attiecināms, precei ar digitāliem elementiem, digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu informāciju par minimālo laikposmu, kas izteikts kā konkrēts kalendāra datums vai konkrēts laikposms dienās vai mēnešos, kādā ražotājs vai pakalpojuma sniedzējs nodrošina programmatūras atjauninājumus, ja ražotājs šādu informāciju ir sniedzis pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam;
  • ja attiecināms, informāciju par ārpustiesas sūdzību izskatīšanas un atlīdzības iespējām un veidu, kā tām piekļūt;
  • ja attiecinātms, informāciju par remontējamības indeksu3;
  • ja remontējamības indekss nav attiecināms, informāciju par preces un preces ar digitāliem elementiem rezerves daļām, kas nepieciešamas, lai uzturētu tās atbilstību līguma noteikumiem, kā rezerves daļu pieejamība, aptuvenās izmaksas, pasūtīšanas procedūra, kā arī informāciju par remonta ierobežojumiem un uzturēšanas un remontēšanas instrukciju pieejamību, ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam (lai patērētāji varētu pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu par darījuma veikšanu un izvēlēties preces, kuras ir vieglāk saremontēt, ja radīsies šāda nepieciešamība).

Ja distances līguma slēgšanai izmanto elektroniskos līdzekļus un patērētājam ir pienākums samaksāt par preci vai pakalpojumu, tad pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam tieši pirms pasūtījuma veikšanas papildus citām MK noteikumu Nr. 255 12. punktā noteiktajām prasībām būs jāsniedz arī informācija (izmantojot saskaņoto marķējumu) par ražotāja piedāvāto ilgizturības komercgarantiju, kura attiecas uz visu preci un kuras termiņš pārsniedz divus gadus, ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam. Tāpat patērētājs jāinformē, ka viņam ir likumīgas tiesības divu gadu laikā no preces piegādes dienas pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu preci. 

1 Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra Direktīva (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES.

2 Atbilstoši Zaļās pārkārtošanās aktā noteiktajam Eiropas Komisija ar īstenošanas aktiem saskaņoto marķējumu un saskaņoto paziņojumu izstrādās līdz 2025. gada 27. septembrim.

3 Remontējamības indekss ir indekss, kas atspoguļo preces piemērotību remontēšanai un ir balstīts uz Eiropas Savienībā saskaņotām prasībām.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI