E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 37210
Lasīšanai: 4 minūtes

Pasažiera tiesības saņemt kompensāciju no aviosabiedrības

J
jautā:
09. septembrī, 2025
Katrīna

2025. gada sākumā iegādājāmies ceļojuma paketi no tūroperatora Alida (maršruts: Rīga–Hurgada). Līgumā bija skaidri norādīts izlidošanas laiks – 2025. gada 4. marts plkst. 02.05. Divas dienas pirms ceļojuma saņēmām paziņojumu, ka reiss ir pārcelts uz 4. marta plkst. 18.35, un rezultātā izlidojām tikai plkst. 21.05. Tūroperators mums norādīja vērsties pie aviokompānijas, kura veica lidojumu (čarterreiss), – Skyline Express Airlines (Ukraina). Aviokompānija sniedza formālu atbildi, kurā apgalvoja, ka nekāda kavēšanās nav notikusi, jo izlidošana no viņu puses aizkavējās tikai no plkst. 18.35 līdz 21.05 (aptuveni 2,5 stundas), pilnībā ignorējot faktu, ka līgumā paredzētais izlidošanas laiks bija plkst. 02.05 un ceļojums tika būtiski mainīts. Vērsāmies arī PTAC, kas izvērtēja situāciju un piekrita, ka šajā gadījumā mūsu tiesības ir pārkāptas. Tomēr arī viņiem Skyline Express Airlines atbildēja tikai vienu reizi, atkārtojot to pašu pozīciju, ka “kavējums nav pārsniedzis trīs stundas”, neņemot vērā līgumā noteikto sākotnējo izlidošanas laiku. Diemžēl uz turpmākiem mūsu un PTAC mēģinājumiem sazināties aviokompānija vairs neatbild. Uzskatu, ka šajā gadījumā ir skaidri pārkāptas manas kā patērētāja tiesības, kas noteiktas ES Regulā (EK) Nr. 261/2004 par pasažieru tiesībām. Vai ša gadījumā būtu izdevīgi vērsties tiesā civiltiesiskā kārtībā? Sūdzība par būtisku ceļojuma programmas maiņu un atteikumu izmaksāt kompensāciju. 

A
atbild:
Šodien
Pauls Vasks
jurists
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.

Atbilstoši 2004. gada 11. februāra Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 261/2004 5. panta pirmās daļas c punktam, atceļot lidojumu, attiecīgajiem pasažieriem ir tiesības saskaņā ar 7. pantu no apkalpojošā gaisa pārvadātāja saņemt kompensāciju, ja vien: 

  • pasažieri nav informēti par atcelšanu vismaz divas nedēļas pirms paredzētā izlidošanas laika; 
  • pasažieri nav informēti par atcelšanu laikposmā no divām nedēļām līdz septiņām dienām pirms paredzētā izlidošanas laika un viņiem nav piedāvāta maršruta maiņa, sakarā ar kuru viņi var izlidot ne vairāk kā divas stundas pirms paredzētā izlidošanas laika un sasniegt savu galamērķi mazāk nekā četras stundas pēc iepriekš paredzētā ielidošanas laika; 
  • pasažieri nav informēti par atcelšanu mazāk nekā septiņas dienas pirms paredzētā izlidošanas laika un viņiem nav piedāvāta maršruta maiņa, sakarā ar kuru viņi var izlidot ne vairāk kā vienu stundu pirms iepriekš paredzētā izlidošanas laika un sasniegt savu galamērķi mazāk nekā divas stundas pēc paredzētā ielidošanas laika. 

Ņemot vērā minēto regulas normu, kritēriji, kam jāpievērš uzmanība saistībā ar kompensācijas izmaksu, ir:  

  • pasažiera informēšanas (par reisa atcelšanu) savlaicīgums;  
  • iespējas izlidot un sasniegt galamērķi noteiktā laikā. 

Ja pārrunas ar aviokompāniju un ārpustiesas strīdu risināšanas procedūras nav sniegušas sagaidāmo rezultātu, jums ir tiesības pret aviokompāniju vērsties tiesā.  

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 114 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas