E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 37102
Lasīšanai: 5 minūtes
2
2

Ja pārdevējs nepiegādā preci

J
jautā:
25. augustā, 2025
Arvīds

Labdien! Internetveikalā tika iegādātas preces, par kurām tika veikta samaksa, ko apliecina pārdevēja izrakstīts rēķins un maksājuma uzdevums. Pārdevējs preces ilgstoši nav piegādājis. Pārdevējam tika nosūtīti brīdinājumi, lūdzot atmaksāt samaksāto summu par precēm, uz tiem pārdevējs nereaģē, kā arī nav telefoniski sasniedzams. 
Vai šādā gadījumā pieļaujams iesniegt tiesā pieteikumu par saistību piespiedu izpildīšanu brīdinājuma kārtībā? Vai tomēr pieteikums iesniedzams vispārējā kārtībā? 

A
atbild:
Šodien
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.

Jūsu minētajā situācijā, ja pārdevējs nepiegādā preces noteiktā termiņā, piemērojams Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 30. panta regulējums, kas paredz: ja nepastāv cita vienošanās, pārdevējs piegādā preci, nododot to patērētāja valdījumā bez nepamatotas kavēšanās, bet ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc līguma noslēgšanas. Ja pārdevējs nav izpildījis pienākumu piegādāt preci noteiktā termiņā vai 30 dienu laikā, vai papildu termiņā atbilstoši jūsu pieprasījumam, jums ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma (arī prasīt zaudējumu atlīdzināšanu, ja tādi radušies). 

Izmantojot tiesības atkāpties no līguma, pārdevējam bez nepamatotas kavēšanās, bet ne vēlāk kā 14 dienu laikā jāatmaksā patērētājam visas saskaņā ar līgumu patērētāja samaksātās naudas summas. 

Ja pārdevējs uz pieprasījumu nereaģē (nauda netiek atmaksāta), tad konkrētajā situācijā jums vispirms būtu jāvēršas ar rakstveida sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), pievienojot apliecinājumu, ka vērsāties pie pārdevēja un lūdzāt gan līguma izpildi, gan naudas atmaksu (skat. PTAL 26.1 pantu). 

PTAC kompetencē ir palīdzības sniegšana patērētājiem strīdu risināšanā ar pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem, līdz ar to jūs varēsiet saņemt ieteikumu piemērotākajam risinājumam attiecīgajā situācijā (piemēram, ja iepriekš jau konstatētas problēmas ar konkrēto pārdevēju, pastāv iespēja pievienoties kolektīvajai prasībai, vai arī nepieciešams vērsties ar iesniegumu policijā, ja pārdevēja rīcībā saskatāmas krāpnieciskas darbības u. tml.). 

Attiecībā uz vēršanos tiesā par saistību izpildi piespiedu izpildes kārtībā Civilprocesa likuma 406.1 pants noteic, ka saistību piespiedu izpildīšana brīdinājuma kārtībā ir pieļaujama tikai maksājuma saistībās: 

  • kuras pamatotas ar dokumentu un kurām ir iestājies izpildes termiņš;  
  • par tādas atlīdzības samaksu, kas nolīgta līgumā par preces piegādi, preces pirkumu vai pakalpojuma sniegšanu, ja šīs saistības ir pamatotas ar dokumentu un tām nav noteikts izpildes termiņš; 
  • kuras izriet no zemes likumiskās lietošanas tiesībām un kurās iestājies izpildes termiņš. 

Saistību piespiedu izpildīšana brīdinājuma kārtībā nav pieļaujama: 

  • par maksājumiem, kas ir saistīti ar neizpildītu pretizpildījumu; 
  • ja parādnieka deklarētā dzīvesvieta vai dzīvesvieta nav zināma; 
  • ja parādnieka deklarētā dzīvesvieta, dzīvesvieta, atrašanās vieta vai juridiskā adrese nav Latvijas Republikā; 
  • ja pieprasītais līgumsods pārsniedz 10 procentus no galvenā parāda summas; 
  • ja pieprasītie procenti pārsniedz galvenā parāda summu; 
  • par maksājuma saistībām, ja parāda summa pārsniedz 15 000 eiro; 
  • par solidārām maksājuma saistībām. 

Vairāk par konkrēto tēmu varat uzzināt LV portālā >> 

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 77 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas