SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
09. jūnijā, 2023
11
11

Kas ir Patērētāju strīdu risināšanas komisija, un kādus strīdus tā izskata

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Patērētāju strīdu risināšanas komisija, kas darbojas kopš 2016. gada, katru gadu izskata arvien vairāk strīdu starp patērētājiem un pārdevējiem vai pakalpojuma sniedzējiem. LV portāls skaidro, kāda ir strīdu izskatīšanas kārtība un par kādiem jautājumiem var vērsties komisijā.

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu Patērētāju strīdu risināšanas komisija ir neatkarīga koleģiāla lēmējinstitūcija, kas, pamatojoties uz patērētāja iesniegumu, risina strīdu starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju. Komisijas darbību nodrošina Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

Komisija ir ārpustiesas strīdu risinātāja. Komisijas priekšsēdētājs un locekļi ir neatkarīgi un objektīvi strīda izskatīšanā un lēmumu pieņemšanā un nav pakļauti rīkojumiem vai citādai ietekmei. Komisija, risinot strīdus, piemēro Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteikto kārtību.

2022. gadā Patērētāju strīdu risināšanas komisija saņēma 245 iesniegumus. Kopumā pieņemti 207 lēmumi. No pieņemtajiem lēmumiem patērētāja prasība apmierināta 170 gadījumos, no tiem ir izpildīti 69 lēmumi (41%).  

Kā notiek strīdu izskatīšana komisijā? Vispirms patērētājam ar iesniegumu ir jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PATC), kurš pieprasa pārdevējam/pakalpojuma sniedzējam sniegt skaidrojumu par strīdu. Ja pārdevējs/pakalpojuma sniedzējs piekrīt atrisināt strīdu – izpildīt patērētāja prasību – vai piedāvā alternatīvu risinājumu (kam savukārt piekrīt patērētājs), tad strīds tiek atrisināts.

Ja pārdevējs/pakalpojuma sniedzējs atsakās izpildīt patērētāja prasības vai nesniedz atbildi un ja ir iespējams sasaukt komisiju (ir eksperti attiecīgajā jomā), tad PTAC informē patērētāju par to, ka viņam ir iespēja strīdu risināt komisijā.

Saņemot šo atbildi no PTAC, patērētājam jāpieņem lēmums, vai viņš vēlas turpināt risināt strīdu komisijā, tiesā vai pie cita alternatīvā strīdu risinātāja (piemēram, Apdrošinātāju ombuda vai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā).

PTAC kā komisijas sekretariāts organizē komisijas sēdi, pēc kuras patērētājs un pārdevējs/pakalpojumu sniedzējs saņem komisijas lēmumu. Ja lēmums tiek izpildīts, tad jebkura no strīda pusēm par to var informēt PTAC.

Ja pieņemtais lēmums bijis patērētājam labvēlīgs, bet pārdevējs/pakalpojumu sniedzējs 30 dienās to labprātīgi neizpilda, tad patērētājs informē PTAC. Savukārt PTAC iekļauj informāciju par lēmumu un pārdevēju/pakalpojuma sniedzēju Melnajā sarakstā.

Ja pārdevējs/pakalpojuma sniedzējs izpilda lēmumu pēc tam, kad ticis iekļauts Melnajā sarakstā, tad, saņemot informāciju par izpildi, PTAC dzēš informāciju no Melnā saraksta.

PTAC atgādina: lai varētu izmantot savas patērētāju tiesības, iegādājoties preci vai pakalpojumu, vienmēr ir jāsaglabā darījumu apliecinošs dokuments (čeks vai cits maksājuma apliecinājums).

Patērētājam jāvēršas pie komersanta divu mēnešu laikā no brīža, kad konstatēta preces vai pakalpojuma neatbilstība līguma noteikumiem.

Strīdu starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju vispirms ir jācenšas atrisināt savstarpējo pārrunu ceļā. Tomēr, ja tas nav iespējams, tad patērētāji tiek aicināti rīkoties (plašāk PTAC sagatavotajā informācijā – Strīdu risināšanas process).

Pirms pirkuma veikšanas patērētājiem vajadzētu ņemt vērā PTAC Melno sarakstu, pievērst uzmanību PTAC izveidotajam Aizdomīgo vietņu sarakstam un iepazīties ar citu patērētāju atsauksmēm, lai pārbaudītu informāciju par izvēlēto komersantu un veiktu drošu pirkumu.

LV portāla infografika

Labs saturs
11
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI