Raidījuma “Zini savas tiesības” 3. sezonas turpinājumā tuvplānā civilprocess – patērētāja tiesības digitālajā vidē. Iepirkšanās internetā kļūst par mūsu ikdienu. Tā ir ātra, ērta, parocīga. Digitālā vide visu laiku attīstās, līdz ar to mainās arī regulējums. Šogad Eiropas Savienības līmenī un arī Latvijā ir notikusi plaša patērētāju tiesību aizsardzības tiesiskā regulējuma uzlabošana e-komercijā un digitālajā vidē. Šajā raidījumā tuvāk aplūkosim normatīvo regulējumu konkrētajā jomā un to, kādas patērētājiem ir tiesības aizstāvēt savas intereses, ja ir strīds ar pakalpojuma sniedzēju.
Ko saprotam ar jēdzienu “iepirkšanās digitālajā vidē”? “Tā ir iepirkšanās attālināti, nesatiekoties klātienē pircējam un pārdevējam, pakalpojuma sniedzējam,” skaidro zvērināta advokāte Ieva Andersone. “Patērētāju tiesību aizsardzības likumā lietots nedaudz atšķirīgs termins – “distances tirdzniecība” –, proti, iepirkums, kas notiek ārpus pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja parastās atrašanās vietas.”
Patērētāju tiesību aizsardzības likums nosaka galvenās patērētāju tiesības un pakalpojuma sniedzēju pienākumus. Uz tā pamata ir izdoti Ministru kabineta noteikumi Nr. 255 “Noteikumi par distances līgumu”, kas detalizēti paredz patērētāja tiesības, iepērkoties internetā.
Otrs šīs jomas pamatlikums ir Negodīgas komercprakses aizlieguma likums, kas nosaka vispārīgos aizliegumus pārdevēja un pakalpojuma sniedzēja darbībās.
Patērētāju iesniegumu tiesās par pārkāpumiem digitālajā vidē nav daudz, jo kopš 2016. gada 1. janvāra tika mainīta kārtība, kā tiek izskatīti patērētāju individuālie strīdi ar pārdevēju.
“Agrāk vairākas lietas nonāca tiesā, notika tiesvedības, to varētu nosaukt par viedokļu tirgu, jo neviens nebija eksperts individuālajos strīdos,” atceras Administratīvās rajona tiesas tiesnese Sandija Audzere. “Līdz ar to tika secināts, ka lietderīgāk ir veidot ārpustiesas strīdu risinātāju komisijas, kurās darbojas eksperti, kas pārzina noteiktās nozares.”
Tagad Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) mājaslapā ir iespējams iepazīties ar ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstu. Viena no šādām patērētāju ārpustiesas strīdu risināšanas komisijām ir izveidota arī PTAC.
Ja PTAC izpētes laikā konstatē, ka komersants nav bijis godprātīgs, pārkāpj normatīvo regulējumu un tas skar patērētāju grupu intereses, centrs pieņem lēmumu, kas uzliek par pienākumu novērst negodīgo komercpraksi. Ja komersants tam nepiekrīt, viņš var vērsties tiesā un iebilst PTAC lēmumam.
Raidījuma “Zini savas tiesības” epizodē “Tuvplānā civilprocess – patērētāja tiesības digitālajā vidē” kopā ar viesiem – Rīgas pilsētas tiesas tiesnesi Ievu Lūciņu-Linku, Administratīvās rajona tiesas tiesnesi Sandiju Audzeri un zvērinātu advokāti Ievu Andersoni – tiek meklētas atbildes uz šādiem jautājumiem:
Iepirkšanās internetā būtībā ir neierobežota – varam iepirkties visur pasaulē. To nodrošina, piemēram, lielie interneta tirdzniecības milži “Amazon”, “eBay”. Internetā patērētāju neierobežo ģeogrāfiskās robežas.
Ja iepērkamies interneta veikalos, kuri atrodas ārpus Latvijas, ir jābūt drošiem, ka pārdevējs ir uzticams, jāsaprot, kas ir rakstīts lietošanas noteikumos, privātuma politikā, piegādes noteikumos.
Iegādājoties preci ārvalstu interneta veikalā, ieteicams pievērst īpašu uzmanību preču piegādes un atpakaļnosūtīšanas noteikumiem, kā arī apskatīties, vai par attiecīgo veikalu nav negatīvu atsauksmju.
Lietojot digitālo vidi, to ieteicams darīt divreiz lēnāk un rūpīgāk nekā parastajā veikalā, lai nenāktos izmantot PTAC pakalpojumus vai vērsties tiesā.
Par patērētāju tiesību aizskārumu liecina fakts, ja prece, kas ir iegādāta, neatbilst līguma prasībām, piemēram, prece ir nekvalitatīva vai saplīst jau pirmajā lietošanas dienā, vai ir ar acīmredzamu defektu.
Pirmais, ko vajadzētu darīt, ir vērsties pie pārdevēja un lūgt preci apmainīt pret kvalitatīvu preci vai arī atdot samaksāto naudu. Tās ir patērētāju tiesības, kuras paredz Patērētāju tiesību aizsardzības likums.
Normatīvi nosaka, ka sākotnēji patērētājs savu prasījumu var pieteikt mutiski. Tomēr, ja pārrunu ceļā neizdodas panākt vienošanos, patērētājs tiek aicināts pie pārdevēja vērsties rakstveidā. Noteikti ir ieteicams saglabāt rakstveida iesniegumu. Ja iesniegums ir rakstīts uz papīra, tad tas ir jāpārraksta. Ja strīdu neizdodas atrisināt saziņā ar pārdevēju un nākas vērsties PTAC, centram noteikti ir jāiesniedz sarakstes un pirkuma čeka kopijas.
Civilprocesā, ja prasības summa nepārsniedz 2500 eiro, tā ir vienkāršotās prasības kārtībā skatāma lieta. Prasības pieteikums sastādāms saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos Nr. 305 “Noteikumi par vienkāršotajā procedūrā izmantojamām veidlapām” noteiktajām prasībām. Tas nozīmē, ka prasības pieteikuma forma ir iepriekš minēto Ministru kabineta noteikumu 1. pielikumā noteikto veidlapu aizpildīšana.
Šo veidlapu aizpildīt ir samērā vienkārši, persona to var izdarīt pati un iesniegt tiesā. Vienkāršotās procedūras veidlapā ir jānorāda summa, apstākļi, jāpievieno pierādījumi. Protams, var būt nianses, kuras patērētājs var nezināt. Tādā gadījumā ieteicams piesaistīt zvērinātu advokātu.
Ja summa pārsniedz 2500 eiro, ir jāsastāda prasības pieteikums tiesai. Tas, kas ir jānorāda prasības pieteikumā, ir noteikts Civilprocesa 128. panta otrajā daļā.
Piecpadsmit raidījumu cikls “Zini savas tiesības” ir Latvijas Reģionu televīzijas (“Re:TV”) projekts, kas tiek īstenots ar Sabiedrības integrācijas fonda piešķirto finansējumu un LV portāla redakcionālo atbalstu*. Projekta uzdevums ir veicināt iedzīvotāju tiesībpratību, iepazīstinot skatītāju ar tiesisko regulējumu dažādās dzīves situācijās, kad to risināšanā ir jāvēršas tiesā.
Raidījumi ir veltīti tādiem jautājumiem kā personas goda un cieņas aizstāvība, aizgādnības nodibināšana, paternitātes noteikšana, darba devēja uzteikuma apstrīdēšana un neizmaksātās darba samaksas piedziņa, soda apmēra noteikšana kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā, sacīkstes princips civilprocesā, pagaidu aizsardzība pret vardarbību, nepilngadīgas personas atbildība, uzņēmējdarbība un sankcijas, patērētāja tiesības internetā, tiesas nolēmuma izpilde u. c.
Plašāk par projektu: “Zini savas tiesības” trešā sezona ir klāt!.
Visu raidījumu arhīvs ir pieejams LV portāla tematiskajā sadaļā #zinisavastiesības, kā arī LV portāla “YouTube” kanālā.
#zinisavastiesības: seko LV portālam un jauno raidījumu ierakstiem arī sociālo tīklu vietnēs “Facebook”; “Twitter” un “Instagram”.
* Raidījuma “Zini savas tiesības!” projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma saturu atbild SIA “Vidzemes televīzija”. #SIF_MAF2022