FOTO: Freepik.
Ar grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Civilprocesa likumā, kas stājas spēkā 15. oktobrī, Latvijā tiek ieviests jauns procesuālais mehānisms – patērētāju kolektīvā prasība.
Grozījumu Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL) mērķis ir nodrošināt, ka patērētājiem ir pieejams efektīvs procesuālais mehānisms patērētāju kolektīvajām prasībām.
Tiesības uz pārkāpumu novēršanu iestādē un kaitējuma atlīdzinājumu tiesā vairos patērētāju uzticēšanos, iespējas īstenot savas tiesības, veicinās godīgu konkurenci un radīs vienlīdzīgus konkurences apstākļus komersantiem, kas darbojas iekšējā tirgū, uzsvērts anotācijā.
Grozījumi likumā bija nepieciešami arī tādēļ, lai nacionālajā regulējumā pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 25. novembra direktīvu (ES) 2020/1828 par pārstāvības prasībām patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai.1
Ieviešot patērētāju kolektīvo prasību regulējumu, patērētājiem, kuriem pārkāpuma rezultātā ir radies kaitējums, nebūs jāvēršas tiesā ar individuālām prasībām, bet patērētāju vārdā kolektīvo prasību cels kvalificētā institūcija, kas ir apstiprināta noteiktā kārtībā.
Ar grozījumiem PTAL noteikts, ka kvalificētās institūcijas Latvijā varēs būt jebkuras PTAL 22. pantā minētās biedrības, citas biedrības, ja viens no to darbības mērķiem ir aizsargāt patērētāju intereses, tostarp tādas, kuru sastāvā ir biedri no vairāk nekā vienas Eiropas Savienības dalībvalsts un kuras vēlas iegūt kvalificētās institūcijas statusu.
Lai iegūtu kvalificētās institūcijas statusu, biedrībai būs jāiesniedz PTAC iesniegums ar lūgumu piešķirt kvalificētās institūcijas statusu pastāvīgi vai konkrētas patērētāju kolektīvās prasības celšanai (ad hoc), apliecinot atbilstību visiem PTAL noteiktajiem kritērijiem, kas ar grozījumiem noteikti 23.1 pantā.
Atbilstība noteiktajiem kritērijiem apliecina, ka biedrība ir spējīga un tai ir resursi pārstāvēt patērētāju kolektīvās intereses.
PTAL papildināts ar VI5 nodaļu “Patērētāju kolektīvā prasība”.
Tajā noteikts, ka patērētāju kolektīvo prasību kvalificētā institūcija ceļ tiesā kā prasītājs patērētāju labā par viņiem nodarītā kaitējuma atlīdzinājumu vai viņu tiesību pārkāpuma konstatēšanu un pārtraukšanu kopā ar patērētājiem nodarītā kaitējuma atlīdzinājumu.
Patērētāju kolektīvo interešu pārkāpumu konstatē tiesa, PTAC vai cita attiecīgā uzraudzības un kontroles iestāde.
Kvalificētā institūcija varēs vērsties tiesā, ja tiks izpildīti šādi nosacījumi:
Kolektīvās prasības varēs celt par pārkāpumiem dažādās nozarēs, piemēram, saistībā ar finanšu pakalpojumiem, datu aizsardzību, ceļojumiem un tūrismu, enerģētiku vai telekomunikācijām, – ciktāl runa ir par patērētāju tiesību aizsardzību, skaidro Ekonomikas ministrija.
Plašāk par tēmu >> |
Ekonomikas ministrijas infografika.
1 Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 25. novembra direktīva (ES) 2020/1828 par pārstāvības prasībām patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai un ar ko atceļ direktīvas 2009/22/EK prasību pārņemšanu nacionālajos tiesību aktos.