Uz nomaksu pie mobilā operatora iegādājos telefonu, taču telefons jau trīs reizes ir bijis remontā. Pēdējā reizē teica, ka ir nomainīta mātes plate. Pagāja mēnesis, un atkal viss pa vecam. Kad jautāju, vai ir iespējams nomainīt pret citu aparātu, no operatora puses bija piedāvājums mēģināt nodot remontā kādā citā darbnīcā, jo maiņa nav iespējama. Vai tā var būt?
Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 27. pantu patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par preces neatbilstību līguma noteikumiem divu gadu laikā no preces saņemšanas dienas.
Kā skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju konsultāciju un sūdzību departamenta Rīgas daļas vadītāja Inta Bērante-Sukaruka, ja prece neatbilst līguma noteikumiem, tad patērētājs sākotnēji var prasīt, lai pārdevējs novērš preces neatbilstību vai apmaina preci:
“Patērētājs pats ir tas, kurš izvēlas prasības veidu. Ja pārdevējs kādu iemeslu dēļ nespēj īstenot izvirzīto prasību, viņam tas ir jāpamato, piemēram, ka maiņas izmaksas ir nesamērīgas ar izmaksām, kas rodas, preci remontējot. Vienlaikus jāatceras, ka neatbilstības novēršana ir veicama, neradot būtiskas neērtības patērētājam. Ja prece jau četras reizes ir bijusi remontā, tad varētu uzskatīt, ka tās ir būtiskas neērtības, kas rodas patērētājam, un pārdevējs ilgstoši nespēj nodrošināt preces atbilstību līguma noteikumiem. Šādā gadījumā patērētājs varētu prasīt arī līguma izbeigšanu.”
Ar patērētāja tiesībām, ja viņam pārdota vai nodota lietošanā līguma noteikumiem neatbilstoša prece, var iepazīties PTAL 28. pantā:
“(1) Patērētājs, kuram pārdota vai nodota lietošanā līguma noteikumiem neatbilstoša prece, ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs veic vienu no šādām darbībām:
1) novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem;
2) apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem;
3) attiecīgi samazina preces cenu;
4) atceļ līgumu un atmaksā patērētājam par preci samaksāto naudas summu.
(2) Vispirms patērētājs ir tiesīgs izvēlēties, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs bez atlīdzības novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai bez atlīdzības apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem, izņemot gadījumu, kad tas nav iespējams vai ir nesamērīgi.
(3) Preces neatbilstības novēršana vai apmaiņa uzskatāma par nesamērīgu, ja tā rada pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam izmaksas, kas nav samērīgas ar citu šā panta otrajā daļā minēto alternatīvo līdzekli, ņemot vērā:
1) preces vērtību bez neatbilstības;
2) neatbilstības nozīmību;
3) to, vai alternatīvā līdzekļa izmantošana nerada patērētājam būtiskas neērtības.
(31) Pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs var atteikties novērst preces neatbilstību līguma noteikumiem vai veikt preces apmaiņu, ja tas nav iespējams vai radītu pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam izmaksas, kas nav samērīgas, ņemot vērā preces vērtību bez neatbilstības un neatbilstības nozīmību.
(4) Prece apmaināma vai tās neatbilstība līguma noteikumiem novēršama bez atlīdzības (tajā skaitā bez preces nosūtīšanas, darba, materiālu un citu izmaksu atlīdzināšanas) un saprātīgā termiņā, neradot neērtības patērētājam un ņemot vērā preces raksturu, kā arī paredzamo tās lietošanas nolūku. Patērētāja pienākums ir nodot preci pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam neatbilstību novēršanai vai apmaiņai.
(5) Patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs samērīgi samazina preces cenu vai atceļ līgumu un atmaksā par preci samaksāto naudas summu, ja:
1) pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs saprātīgā termiņā nav novērsis preces neatbilstību līguma noteikumiem vai nav preci apmainījis pret līguma noteikumiem atbilstošu, nav ievērojis šā panta devīto un vienpadsmito daļu vai atteicies to darīt;
2) neraugoties uz pārdevēja centieniem, preču atbilstība joprojām nav nodrošināta;
3) neatbilstība ir tik nozīmīga, ka tā attaisno tūlītēju cenas samazinājumu vai līguma atcelšanu;
4) pārdevējs ir paziņojis vai no apstākļiem ir skaidri redzams, ka pārdevējs nenovērsīs preču neatbilstību vai nenodrošinās to apmaiņu saprātīgā termiņā vai neradot būtiskas neērtības patērētājam.
(51) Cenas samazinājums ir proporcionāls preču vērtības samazinājumam salīdzinājumā ar vērtību, kāda precēm būtu atbilstības gadījumā. Samazinot cenu vai atceļot līgumu un atmaksājot patērētājam par preci samaksāto naudas summu, var tikt ņemts vērā preces nolietojums vai labums, kādu patērētājs guvis, lietojot preci, un par kādu līgumslēdzējas puses ir vienojušās.
(6) Ja preces neatbilstība līguma noteikumiem ir maznozīmīga un nevar būtiski ietekmēt patērētāja iespējas preci izmantot, tad patērētājs nevar prasīt, lai pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs atceļ līgumu un atmaksā par preci samaksāto naudas summu. Preces neatbilstība līguma noteikumiem uzskatāma par maznozīmīgu, ja tā būtiski nepazemina preces pamatfunkciju izpildes kvalitāti vai lietošanas īpašības un to var novērst, neradot vizuāli konstatējamas izmaiņas preces ārējā izskatā. Pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir pienākums pierādīt, ka preces neatbilstība ir maznozīmīga.
(..)”
Plašāka informācija par to, ko darīt, ja iegādāta neatbilstoša prece, pieejama PTAC tīmekļvietnē.
Ja būs nepieciešama palīdzība, tad aicinām sazināties ar PTAC (kontaktinformācija pieejama šeit).
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!