FOTO: Freepik.
Publiskajai apspriešanai līdz 29. oktobrim nodots Tieslietu ministrijas izstrādātais likumprojekts “Sabiedrības interesēs iesaistīto personu aizsardzības likums” un ar to saistītais likumprojekts “Grozījumi Civilprocesa likumā”, ar kuriem iecerēts nodrošināt tiesisku aizsardzību gadījumos, kad pret personu, kas darbojas sabiedrības interesēs, celta ļaunprātīga prasība.
Lai nodrošinātu 2024. gada 11. aprīlī pieņemtās Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2024/1069 par sabiedrības līdzdalībā iesaistījušos personu aizsardzību pret acīmredzami nepamatotām prasībām vai ļaunprātīgu tiesvedību (“stratēģiska tiesvedība pret sabiedrības līdzdalību”) pārņemšanu nacionālajos tiesību aktos, Tieslietu ministrija izstrādājusi likumprojektu “Sabiedrības interesēs iesaistīto personu aizsardzības likums” un ar to saistīto likumprojektu “Grozījumi Civilprocesa likumā”.
Jaunā likuma mērķis ir nodrošināt aizsardzību personām, pret kurām tiesā ir celta acīmredzami nepamatota prasība vai prasība ļaunprātīgos nolūkos saistībā ar šo personu darbošanos sabiedrības interesēs.
Likumprojekta anotācijā skaidrots: Eiropas Komisija ir konstatējusi, ka stratēģiskās tiesvedības pēdējos gados ir arvien izplatītāka parādība Eiropas Savienībā. Proti, ietekmīgas personas vai uzņēmumi izmanto stratēģiskās tiesvedības kā instrumentu, lai vērstos pret žurnālistiem, cilvēktiesību aizstāvjiem, vides aktīvistiem, pētniekiem un citiem, kas pauž kritisku viedokli sabiedrības interesēs, tādējādi iebiedējot, nogurdinot, finansiāli un psiholoģiski izsmeļot kritiskā viedokļa paudējus.
Parasti šādas prasības tiek celtas nevis tādēļ, lai panāktu tiesisku aizsardzību, bet gan lai radītu atturošu efektu konkrētajam atbildētājam lietā, kā arī citiem, kuri bailēs no šādām tiesvedībām var atteikties no savām tiesībām izmeklēt jautājumus, kas ir sabiedrības interesēs, un ziņot par tiem.
Šādās tiesvedībās visbiežāk prasības tiek celtas par goda un cieņas aizskārumu, datu tiesību pārkāpumiem un intelektuālā īpašuma pārkāpumiem. Piemēram:
Eiropas Komisija secinājusi, ka:
Lai pārņemtu direktīvas prasības, likumprojekts paredz nacionālajā tiesību aktu sistēmā iekļaut vairākas definīcijas:
Darbošanās sabiedrības interesēs ir jebkāds fiziskas vai juridiskas personas vēstījums, kas pausts, vai darbība, kas veikta, īstenojot tiesības uz vārda brīvību, humanitāro un eksakto zinātņu brīvību vai pulcēšanās un biedrošanās brīvību, tostarp žurnālistikas, politisku, zinātnisku, akadēmisku, māksliniecisku, komentējošu vai satīrisku vēstījumu, publikāciju vai darbu radīšana, izstādīšana, reklāma vai cita veida popularizēšana un tirgvedības darbības un jebkādas ar tiem tieši saistītas sagatavošanas, atbalsta vai palīdzības darbības, un kas attiecas uz kādu sabiedrības interešu jautājumu.
Tas ir jebkāds jautājums, kas skar sabiedrību tādā mērā, ka sabiedrība varētu leģitīmi būt ieinteresēta tajā, tādās jomās kā, piemēram:
Pazīmes, kas liecina par ļaunprātīgi celtu prasību pret personu saistībā ar tās darbošanos sabiedrības interesēs, ir:
Ja pret personu tiesā tiks celta prasība saistībā ar šīs personas darbošanos sabiedrības interesēs un ja tiesa būs ierosinājusi civillietu, tad šī persona varēs lūgt tiesu:
Abi likumprojekti arī paredz, ka:
|
Ar likumprojektiem iespējams iepazīties Vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā. Lai piedalītos publiskajā apspriešanā, jāatver Tiesību aktu projektu publiskā portāla (TAP portāla) sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”. Jāizvēlas un jāatver konkrētais tiesību akts (likumprojekts “Sabiedrības interesēs iesaistīto personu aizsardzības likums” pieejams šeit; likumprojekts “Grozījumi Civilprocesa likumā” pieejams šeit), augšējā labajā stūrī jānospiež poga ”Pieteikties”, kā arī jānorāda, ka esat privātpersona. Lai turpinātu, jāautentificējas sistēmā ar identifikācijas rīkiem, piemēram, internetbanku, eID, “eParaksts mobile”, “Smart-ID”. Izteikt priekšlikumus un iebildumus par noteikumu projektu var līdz 29. oktobrim.
|
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) sistēma
Nacionālais NILLTPF risku novērtēšanas ziņojums par 2020.–2022. gadu (NRA 2023)
Nacionālā finanšu noziegumu novēršanas un apkarošanas stratēģija (apstiprināta 10.01.2024.)
NILLTPFN pasākumu plāns 2024.–2026. gadam (spēkā no 02.05.2024)
12 rīcības virzieni:
1. Riski, politika un koordinācija
5. Juridiskās personas un veidojumi
7. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas izmeklēšana un kriminālvajāšana
8. Konfiskācija
9. Terorisma finansēšanas izmeklēšana un kriminālvajāšana
10. Terorisma finansēšanas preventīvie pasākumi un finanšu sankcijas
ĪSUMĀ
Finanšu noziegumi un noziedzīgi iegūtu līdzekļu atrašanās civiltiesiskajā apritē ne tikai ļauj noziedzniekiem gūt labumu no izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, bet kropļo tirgu un likumīgu uzņēmējdarbību, apdraud nacionālo un starptautisko drošību, kā arī valsts starptautisko reputāciju.
Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja “Moneyval” 2018. gada 23. augustā publicēja 5. kārtas ziņojumu, kurā novērtēti Latvijā īstenotie NILLTFN pasākumi. No 11 vērtētajām jomām astoņās rādītājs tika novērtēts kā viduvējs, bet divās – zems.
Atbilstoši “Moneyval” novērtēšanas procedūras noteikumiem Latvijai tika piemērota pastiprināta uzraudzība.
Noderīgi resursi
Informācija par valsts reģistriem klientu izpētes veikšanai atbilstoši NILLTPFN prasībām